Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ziekte in druif


margavanderschalie

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 1988 een witte druif, die erg groot is, helemaal het balkon op de 1e verdieping overwoekert. Vaak had ik een soort bloedblaarziekte, die ik met wisselend succes bestreed met een zwavelmiddel. Maar dit jaar kreeg hij al in mei dorre bladeren en nu ziet hij eruit als normaal in november. Verder zit er een dunne witte aanslag op de onderkant van het blad. De druiven zelf zijn klein gebleven maar de vogels lusten ze wel. Ik heb al iets gevonden over mei-ziekte; als dat het is, is er blijkbaar niets aan te doen. Ik weet ook dat er tegenwoordig rassen bestaan die beter tegen ziekten bestand zijn, maar ik zou het jammer vinden deze enorme plant te moeten kappen.

De tuin ligt op het zuidwesten en heeft kalkrijke grond met een zandige onderlaag, zelfs met veel regen dus al gauw droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standplaats is prima ( misschien wat weinig luchtcirculatie tussen muur en druif ) kwa licht, doorgte hoeft heen probleem te zijn als de druif al zo gevestigd is, dan zitten zijn wortels al lang op het grondwater.

 

Het is de maat van de druif die maakt dat de druif een decor-ding is geworden en dat je niet moet verwachten dat de druif ook nog eens acceptabele ( kwa smaak/ oogst / gebruik ) druiven levert.

Daarnaast is dit jaar echt wel een meeldauw jaar. De witte aanslag is meeldauw. Stilstaande warme condities, met toch vochtige nachten en weinig wind ( hebben we een tijd gehad, de zwoele avonden ) is helemaal je dát voor de meeldauw.

Dan zal de druif, zo hoog , weinig gesnoeid worden ? Dat maakt het allemaal erger, want er moet wind door de struik.

 

Oplossing.

Accepteren als je de maat van de struik op deze wijze mooi vindt en zo wil laten.

Niet accepteren en fors snoeien in de winter en 's zomers herhalen. De struik openen en lucht geven.

Blaarziekte hebben vele druiven en ook andere planten. Blad wat valt weghalen. Eventueel ook de hele struik behandelen in de winter tegen de eitjes van de luis. Maar de struik openen help al heel veel. Wind !

Meeldauw is lastiger te bestrijden, is erg weersafhankelijk en ook de soort druif speelt mee. Is het een Witte vd Laan bv, dat is een oud soortje, wat dat gewoon vaak en snel heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord. Ik hoef de druiven niet zelf te eten, gun ze aan de vogels. Oorspronkelijk wilde ik er een soort zonwering van maken, maar nu ben ik al blij als hij gewoon groen blijft en wat trossen druiven voor de vogels voortbrengt. De afstand tot de muur kan geen rol spelen want hij groeit vanuit de hoek van de tuin via een aantal draden naar boven. Heb 'm nu aan alle kanten gesnoeid, maar niet tot beneden aan toe. Grappig is dat hij op een aantal ranken al weer nieuw blad krijgt. Dat zal een kwestie zijn van het weer van vorige winter en deze zomer denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de druif nu wel wát snoeien hoor, maar de grote snoeibeurt valt toch liever in de winter bij niet vriezend weer. Zelf zorg ik dat de snoei voor kerst gedaan is ( ouderwetse opvatting , ivm mogelijk bloeden van de struik ) Dan in de zomer een lichte zomersnoei. Niet te fors.

Maar snoeien van druiven zijn tal van topics over op dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja het snoeien is al gebeurd. Ik heb donker verkleurde ranken er uit gehaald en geprobeerd allerlei klein grut en takken die erg dicht op elkaar zaten weg te knippen. Ga 'm tot volgend voorjaar af en toe met het zwavelmiddel bespuiten (takken, knoppen) en hoop dan maar dat het volgend voorjaar beter gaat. Hartelijk dank voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...