Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangeboden: Vlierbes bomen


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een viertal vlierbes bomen staan die ruimte moeten maken voor moestuin/kas

Zijn vijf jaar oud tot acht, spit ze een dezer dagen uit de grond dan kan ik ze apart op foto zetten (zijn twee/drie meter hoog en dikste kleine 10 cm schat ik).

Dacht misschien zijn er hier mensen die ze kunnen gebruiken.

Ik vind ruilhandel de leukste weg om aan nieuw spul voor de moestuin te komen dus zou zeggen geef maar aan wat je te ruil/er voor over hebt.

Foto's komen er z.s.m. aan.

 

Groetjes Meegosh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze de foto's ik heb vijf grote vlierbes bomen in de aanbieding.

Vier met flinke kluit de vijfde iets smallere kluit.

 

DSCF5776_zps4hcni36o.jpg

 

Twee met flinke kluit:

 

DSCF5777_zpsnpuvrmgn.jpg

 

De volgende twee met flinke kluit:

 

DSCF5778_zpsq0k906ng.jpg

 

Degene met smallere kluit:

 

DSCF5779_zpsjqgw6dz6.jpg

 

Zaailing van twee jaar oud:

 

DSCF5780_zpsq2ecy9l8.jpg

 

Zaailingen van vorig jaar (tien wat ik er zo tel) eventueel via brievenbuspost te verzenden:

 

DSCF5781_zpsrld9gtnd.jpg

 

Mijn voorkeur geniet om ze op te halen vanwege de flinke kluiten en mochten er nog meer interesses zijn staan er nog meer in de tuin alleen had ik geen puf meer om die uit de tuin te halen. Die is dikker/groter als de dikste/grootste van de foto (volgende twee met flinke kluit doel ik dan op, de linker) dus zou zeggen zelf uitgraven.

 

Groetjes Meegosh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 99% is hetgeen wat de foto laat zien Sorbus aucuparia, in nl. Lijsterbes

 

Lijsterbes draagt ook trosjes met besjes die naar beneden hangen. Kleur oranjerood/rood

Vlierbes heeft een veel gladdere bast, de stam lijkt meer houtachtig, dit in tegenstelling tot je zogenaamde vlierbes.

Vlierbes heeft een meer ruwe stam en ziet er wat kruidachtig uit, het hout is slap en broos.

 

Tip: Wanneer je aan een afgebroken vlierbessen takje ruikt, merk je al vrij snel dat het om een vlier gaat of niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De besjes die er aan komen beginnen groen en kleuren naar licht paars en worden diep donker paars dus van uit daar ga ik er van uit dat het toch echt om vlierbessen gaat.. Maar goed wil niet anderen hun expertise "afkraken" ik ben echt geen bomenkenner, geef alleen door wat ik hier door krijg van mijn ouders en die hebben ze al jaren in de tuin gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn in elk geval geen vlieren, als ik het mocht zeggen is er ander zaad in de bakken gewaaid,

de linkse boom lijkt qua groeiwijze op een veldesdoorn (acer campestre), en de andere 4 vind ik eigelijk meer op essen (fraxinus exelcior) als op lijsterbessen lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 99% is hetgeen wat de foto laat zien Sorbus aucuparia, in nl. Lijsterbes

 

Lijsterbes draagt ook trosjes met besjes die naar beneden hangen. Kleur oranjerood/rood

Vlierbes heeft een veel gladdere bast, de stam lijkt meer houtachtig, dit in tegenstelling tot je zogenaamde vlierbes.

Vlierbes heeft een meer ruwe stam en ziet er wat kruidachtig uit, het hout is slap en broos.

 

Tip: Wanneer je aan een afgebroken vlierbessen takje ruikt, merk je al vrij snel dat het om een vlier gaat of niet...

 

 

Maar ik dacht dat jonge vlieren ook een gladde groen achtige bast hebben. Lijsterbes herken ik er echt niet in.

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat de eerste boom inderdaad anders is qua structuur/knop (maar zou niet weten wat).

Heb mijn best gedaan ze op foto te zetten, mochten deze te onduidelijk zijn ga ik nog meer proberen.

Maar ben wel erg benieuwt geworden naar wat ze zijn, anders heeft mijn ouders hun tuinman het ook verkeerd en krijgt hij dat ook nog te horen en hebben ze het zelf ook al jaren verkeerd, hihi.

 

Eerste boom:

 

DSCF5820_zpszjmyfozx.jpg

 

Takjes:

 

DSCF5821_zpscujoxqmc.jpg

 

Tweede boom:

 

DSCF5818_zps4hlifhfd.jpg

 

Takjes:

 

DSCF5819_zps4cfrww0l.jpg

 

Derde boom:

 

DSCF5815_zpsbk6yl3jk.jpg

 

Takjes:

 

DSCF5817_zpsafm9qwnr.jpg

 

DSCF5816_zpshxizamjd.jpg

 

Vierde boom:

 

DSCF5813_zpswkpowmnn.jpg

 

Takjes:

 

DSCF5814_zpse6ck7qoj.jpg

 

Vijfde boom:

 

DSCF5811_zpsdgb5vx6i.jpg

 

Takjes:

 

DSCF5812_zpszwwx6yqh.jpg

 

En de stekjes:

 

DSCF5822_zpsm74foikz.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik dacht dat jonge vlieren ook een gladde groen achtige bast hebben. Lijsterbes herken ik er echt niet in.

 

Had mijn moeder een foto laten zien van een lijsterbes en die vond ze erg mooi en herkende ze er niet in dus denk dat die wel hadden mogen blijven. Maar hier heeft ze veel snoeiwerk (in de zin dat ze telkens de trosjes/besjes er uit knipt omdat ze te veel kleur achterlaten) aan en moeten plaats maken voor mijn/onze moestuin. Maar zullen even afwachten wat de kenners er van zeggen, ben erg benieuwt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net even gekeken, voor de liefhebber staat er ook nog zelfgemaakte vlierbessen likeur (van die boompjes). Dat vind mijn moeder erg leuk om te doen maar word hier niet zo gedronken (als de mispel, walnoot, aardbei, sleedoorn enz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik blijf bij mijn eerste antwoord, de eerste is volgens mij een veldesdoorn (acer campestre) en de rest zijn essen, fraxinus exelcior, beide bomen die zich veelvuldig uitzaaien door middel van de bekende helicoptertjes

 

als het niet zo is breng ik mijn boomkwekers diploma terug naar school

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...