Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(knol)Selderij, blad drogen?


tomvm

Aanbevolen berichten

als je het zo wilt gebruiken zou ik eerst drogen en dan in de blender fijnmaken

 

drogen kan in een droogapparaat, in een hetelucht-oven onder de 45 graden, in een warme ruimte zoals de achterkant van een auto etc.

 

(wij vinden het niet zo lekker als bladselderij, tikje bitter, tikje stugger blad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het wel eens met Robo dat bladeren van een knolselderij wat minder geschikt zijn om te bewaren (drogen of invriezen) als kruiderij.

 

Je kunt dan beter een of twee bladselderij-planten (wordt vaak ook snij-selderij genoemd) kopen en die in juni/juli oogsten speciaal voor het blad. Dan is het blad jong, mals, frisgroen (er bestaan ook rassen met lichtgroen of zelfs roodachtig blad) met een fijne smaak. Je kunt ze laten staan en zelfs overwinteren en er dan nog van blijven plukken. In april/mei gaan ze dan bloeien en is er weinig te oogsten meer. Als je ze dan nog laat staan komt er nog wel wat vers groen zonder bloei-stugheid....maar beter heb je dan al weer een of 2 nieuwe bladselderplanten staan, die dan al volop jong blad hebben.

 

Natuurlijk kun je van knolselderij ook het blad oogsten....maar dat is grover en stugger....een paar bladen in de soep gaat prima al voordat je de knollen oogst. (Er zijn trouwens 2 soorten rassen knolselderij....een soort met veel blad en wat kleinere knollen...zogenaamd "langloof" ....en een soort met veel minder blad, "kortloof", en wat forsere knollen). Zoals Robo zegt: dat blad is grover, forser, niet zo mals en minder aromatisch dan van de speciaal voor het blad geteelde bladselderij. Ook zul je merken dat als je - zeg vanaf oktober - de knollen gaat oogsten het blad vaak al echt "oud" begint te worden...wordt wat geel, wat aangetast, verlept hier en daar... Vroeger in het seizoen eens een of twee takjes nemen zal de plant geen kwaad doen, maar als je echt al blad oogst, gaat dit ten koste van de verdere knolvorming die nu nog in volle gang is. Dus ook zo gezien is het een stuk mindere kwaliteit om te drogen.

 

Voel je vrij om het te doen zoals je het zelf wilt.... Maar als je het echt lekker wilt hebben, is het advies van Robo en deze aanvulling misschien wel nuttig voor je.

 

Over selderij drogen, hoe je dat het beste doet om smaak en uiterlijk te behouden en goed te kunnen bewaren, vind je vast meer op dit forum als je rechtsboven intoetst "groenten drogen" of "kruiden drogen" in de zoekfunctie. Zelf bewaar ik ieder jaar een flinke portie in juni geoogste bladselderij in de diepvries. Ik verzamel een flinke zak mooie bladeren en jonge frisse takjes en was die en vries ze zo in, heel losjes, ongesneden. Als ik wat uit die zak neem om te gebruiken, dan breekt het zo fijn in kleine stukjes zolang het bevroren is en is het meteen gebruiksklaar en terug "fris" voor in een salade of gerechtje.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

top

 

bedankt voor jullie vele tips

 

ik had de knolselder nu al geoogst en merkte inderdaad dat de knollen nog klein waren en mogelijks te vroeg heb uitgedaan

 

het blad zelf was nog goed groen, dus dat is al goed

 

ik zal het eerst al eens drogen en volgende keer een beetje bij doen voor ik er teveel bij doe en heel mijn gerecht 'verknoei'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...