john68 Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Een vraag die mij al een tijdje bezighouwt is Perlit. Omdat wij een zware bodem hebben van leem zou ik graag deze bodem losser en luchtiger kijgen en mijn vraag is of er hier ervaringen met zijn.In septeber en oktober heb ik paardenmest boven op de leemlaag gelegt, met stro en houtsnippers.Dit wordt in maart met een cultivator omgezet. Op dit groot perseel wil ik aardappels kweken en op het andere perseel kan ik gezien deze grond redelijk los ist, dit jaar mijn groenten kweken. De paardenmest is van het afgelopen jaar en reeds goed gekomposteert. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met perlit in de moestuin, ik gebruik perlit nu ook voor het voorzaaien. Perlit kost hier in Hongarije ongeveer 1,65 euro per 10 liter. Mijn moestuin wordt alles bij elkaar 70 m2.Na de oogst van aardappels wil ik op dit perseel witloof telen. Reeds bedankt voor jullie ervaringen met perlit. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
weknow Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ook al lijkt het niet zo duur, toch is je" oplossing" niet zo praktisch en ook niet zinvol. De beste manier om de structuur van je grond te verbeteren is door het steeds opbrengen van organisch materiaal. Als je het al "inwerkt" (m.i. NIET nodig en zelfs beter van niet) dan alleen in de bovenste 10 cm van je grond. In feite heb je dat nu al een keer gedaan met wat je op het land gelegd hebt. Freezen in het voorjaar kan. Als je grond er ruw en ontoegankelijk bij ligt, begroeid met onkruid, dan is dat voor een keer te overwegen. Maar doe het dan heel oppervlakkig! (En daarna nooit meer, wat mij betreft, want de heel tijdelijke structuurverbetering is maar schijn) Door organisch materiaal op te brengen gebeuren er 2 dingen met de structuur van de grond.1. Als het materiaal verteerd is neemt de hoeveelheid koolstof toe en dat maakt de grond al luchtiger, beter waterdoorlatend en tegelijk ook beter vochtvasthoudend. 2. Het organisch materiaal zal (als het op de goede manier verteerd is) het leven van micro-organismen en andere bodemdieren enorm stimuleren en dit draagt nog veel meer bij aan de goede structuur, maar ook verdere vruchtbaarheid en gezondheid van je grond. Iedere keer als je de grond weer bewerkt dan, verstoor of vernietig je het bodemleven. Vandaar dat ik zei: Niet ieder jaar gaan freezen! Verder is de combinatie van organisch materiaal niet zo goed, die je nu hebt gelegd. Als je dat IN de grond gaat brengen, krijg je 2 effecten:1. Het gaat verteren zonder voldoende zuurstof en zich dan mogelijk zelfs als gif voor je planten gedragen....in ieder geval niet optimaal als "voeding". 2. Zeker het hakselhout heeft stikstof nodig om te verteren en zal dat uit de mest halen...of uit je bodem. Totdat het verteerd is heb je dus kans dat je bodem tijdelijk minder groeizaam wordt door deze combinatie. Wat je het allerbeste kunt doen met de goede spullen die je hebt: paardenmest, stro en houthaksel (en nog veel meer: alle plantaardige, niet gekookte, resten uit je tuin en keuken) is er een composthoop of -bak mee maken en het daar laten composteren: Het resultaat is een evenwichtig, voedend, structuur-verbeterend en bodemvoedend spul voor je tuin dat je probleem echt oplost. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
john68 Geplaatst: 24 januari 2016 Auteur Geplaatst: 24 januari 2016 Dank je weknow voor deze wijze les. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
henkg Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Perliet bevat ook een klein gedeelte zeer fijne deeltjes. Het wordt sterk afgeraden dat stof in te ademen. Ook verweert het in de tijd iets. Schoffelen bij droge grond zal dat verweren doen toenemen, en het stof doen opwaaien.Niet gebruiken in de tuin / moestuin dus.(In alleen een paar potjes als toevoeging aan zaaigrond zal het wel meevallen) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
john68 Geplaatst: 25 januari 2016 Auteur Geplaatst: 25 januari 2016 Hallo henkg, Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is, ondanks de populistiese berichten over Perlite, het na te vragen bij op dit Forum. Ook het bericht van weknow met zijn geweldig uitleg is leerrijk en zonder poespas, en dat hebben onervaren tuiniers nu eenmaal nodig. Wat betreft mijn grond in de moestuin, zou ik toch graag even willen verduidelijken aan weknow dat de ondergrond waar ik in augustus september mee ben begonnen reeds vergane mest en mulch heeft gehad. Dit is dus niet omgespit en de mest die er nu 20 cm opligt is van voerig jaar en gemixt met snippers hou en wat afval. Niet voldoende om een goede laag van 20 cm te krijgen, maar er wordt aangewerkt, elke 3 weken even omdraaien als t kan bij dit weer. Dit is geen kommentaar op jullie vakkundigheid weknow en henkg, maar gewoon een aanvulling van hetgeen ik ben vergeten te verduidelijken in het eerst bericht. Wat perlite aangaat blijf ik wel een beetje gebruiken bij de zaailingen die wat moeilijker kiemen Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
john68 Geplaatst: 25 januari 2016 Auteur Geplaatst: 25 januari 2016 Oepps, daar gaat iets fout in mijn bericht. Niet het perseel waar ik die vergane mest van 20 cm heb opgelegt en reeds goed vergaan is spit ik elke 3 weken om, maar het nieuwe perseel dat ik ga gebruiken na juli augustus voor de late aardapellen. Sorrie Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Demier Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 De boer hier in het zuiden zitten met volle Limburgse lösch, dus volop leemgrond.Veel boeren doen ieder jaar van ruilen van akkers.Het en jaar zet boer A daar aardappels op om lichtere structuur te krijgen en jaar erop zet boer B op dezelfde akker bieten.Dit veranderd ieder jaar weer en zo houd de aardappelboer de akker lekker luchtig voor de bietenboer.let wel op dat je niet jaar in jaar uit aardappels op een en dezelfde akker kan zetten, ivm ziektes.gr Mat Quote
john68 Geplaatst: 25 januari 2016 Auteur Geplaatst: 25 januari 2016 Het plan van mij is om een rolerende tuin te maken van 5 jaar waarbij telkens de verschillende groenten in een ander vak komen te staan. Aardappels poten Mat doe ik in mijn huidige 3 perselen slechts een keer, idd met de reden leemgrond losser te maken. De aardappels hier in Hongarije zijn zo goedkoop dat het telen van aardappels zich niet loont. ( ik hoop 5 jaar te redden ik wordt dan 74 ) Nu zeg ik mijn plan is... het is niet mijn plan daar ik dit hier op verschillende berichten gelesen heb Wel bedankt voor je reactie. John Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.