Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij een vriend zijn twee grote sparren omgezaagd en de wortels uitgefreesd.

De snippers hiervan kan ik gratis halen, ik heb al een kar gehaald voor de paden in de moestuin.

Kan ik deze snippers ook gebruiken als mulch in m'n bedden? Of word de grond dan te zuur?

In de tomatenbak? Of tussen de pompoenen?

- word geen slaaf van je bezit -

Geplaatst:
Kan ik deze snippers ook gebruiken als mulch in m'n bedden? Of word de grond dan te zuur?

Zou ik niet doen! Om te verteren trekt het veel stikstof uit de bodem en die heb je in een moestuin juist nodig. Dan kun je het beter eerst composteren en daarbij mengen met ongeveer een gelijke hoeveelheid "groen". Daarna is het als compost prima.

Het materiaal zelf zal niet "zuur" worden, of hooguit in zo lichte mate dat het in normale tuinomstandigheden past.

Wat wel zou kunnen is ermee mulchen onder fruitbomen of fruitstruiken, mits die in voorgaande jaren behoorlijk verzorgd zijn met compost o.i.d. Bovenop zal het gaandeweg verteren en na een a twee jaar gaan bijdragen aan de voeding van het fruit.

In de tomatenbak? Of tussen de pompoenen?

Daar dus zeker niet. Beide gewassen die veel voedsel uit de bodem nodig hebben.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Zou ik niet doen! Om te verteren trekt het veel stikstof uit de bodem en die heb je in een moestuin juist nodig.

Ik zit hier nog eens over na te denken. Maar is dit ooit eens onderzocht of getest?

Ik kan me namelijk voorstellen dat een laag van 5 cm snippers iets van stikstof uit de bodem zal halen, maar dat zal toch nooit dieper gaan dan de bovenste 5 cm van de aarde (zeker geen 25cm naar beneden).

Wortels van gezonde planten gaan namelijk veel dieper dan dat dus deze zullen hier geen nadelige gevolgen van ondervinden lijkt me.

Staat hier ergens iets van beschreven (onderbouwd met tests)?

Ik laat het eventueel verzuren van de bodem door uitlekken nu buiten beschouwing.

Geplaatst:

@ Brutus

Dat hout om te verteren stikstof zal gebruiken en dit onttrekt waar het voorhanden is, uit de bodem dus, is bekend.

Los van dat het me erg moeilijk lijkt om tussen tomaten of pompoenen, waar je ook wiedt en schoffelt (zelfs met een mulchlaag zou dat nodig zijn), te zorgen dat het niet ook in de bodem komt en dus dieper effect heeft, is de bovenste laag van de grond (de teeltlaag) het meest belangrijk voor de voeding van je planten. Waar tomaten en pompoenen nog meer, veel stikstof nodig hebben, kan ik je alleen maar adviseren om het daar niet te gebruiken.

Of je mijn advies vertrouwt en ter harte wilt nemen is helemaal aan jou.

Maar...eh ....waarom open je er een topic over en vraag je aan mensen van het forum advies (die doen daar moeite voor!) als je het toch al weet?

Geplaatst:

Los van dat het me erg moeilijk lijkt om tussen tomaten of pompoenen, waar je ook wiedt en schoffelt (zelfs met een mulchlaag zou dat nodig zijn), te zorgen dat het niet ook in de bodem komt en dus dieper effect heeft, is de bovenste laag van de grond (de teeltlaag) het meest belangrijk voor de voeding van je planten. Waar tomaten en pompoenen nog meer, veel stikstof nodig hebben, kan ik je alleen maar adviseren om het daar niet te gebruiken.

Als je het praktisch bekijkt zal het inderdaad verder de grond ingewerkt worden, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Ik heb gelezen dat het belangrijk is de oppervlakte van je teeltlaag te voorzien van een voedzame laag (mulch) (houtsnippers lijken me ook niet echt voedzaam achterna gedacht), welke word afgebroken en dieper de grond word ingewerkt door het bodemleven en daar word opgenomen door de planten.

Dus met mulch lijkt me de oppervlakte van je teeltlaag super belangrijk voor de grond, zonder mulch is de toplaag "dood" en dus nutteloos voor de grond lijkt me. Logisch of niet?

Ik schoffel trouwens helemaal niet, zeker niet met een mulchlaag. Ik trek alle onkruid er uit, deze laat ook gewoon ter plekke liggen (chop and drop).

Ik dacht dat mulch + schoffelen "not done" is in de mulch community

Of je mijn advies vertrouwt en ter harte wilt nemen is helemaal aan jou.

Maar...eh...waarom open je er een topic over en vraag je aan mensen van het forum advies (die doen daar moeite voor!) als je het toch al weet?

Oh begrijp me niet verkeerd hoor, ik neem je advies zeker ter harte en deze word ook erg gewaardeerd!

Ik zat gewoon nog wat over je antwoorden na te denken en daar kwamen aanvullende vragen uit voort.

Ik ben iemand die niet zomaar alles klakkeloos aanneemt en ook voor zichzelf probeert na te denken en te redeneren. Een bekende documentaire zender heeft als slogan "Question everything" , en dan probeer ik ook zeker te doen.

Dus blijf vooral antwoorden

Geplaatst:
Ik heb op dit moment een tekort aan mulch vandaar.

Toevallig vanochtend een groene container vol haagsnoeisel (beuk) gekregen, dus ik ben eerst weer voorzien van wat mulch

Geplaatst:

@ Brutus

Twijfelen en kritisch nadenken is uitstekend.

Maar toch nog even wat uitleg over waarom ik dat advies gaf. Had er toch wel goede redenen daarvoor meen ik.

Hout verteert heel langzaam. (Ligt natuurlijk ook wat aan de soort). Eigenlijk kunnen alleen schimmels de vertering goed aan, zeker totdat het al tot zekere hoogte is afgebroken. Hout bestaat voor het overgrote deel uit koolstof in moeilijk te verbreken verbindingen. De koolstof:stikstof verhouding is gemiddeld rond de 400:1. Een vruchtbare bodem met humus heeft een (ideale) koolstof:stikstof-verhouding van 10:1. Dat wil zeggen dat in 1 kilo verteerd en tot compost omgebouwd organisch materiaal ongeveer 100 gram stikstof zit die (o.a. door het bodemleven) heel geleidelijk wordt afgegeven als voeding voor de planten. Materialen met meer stikstof dan koolstof noem je "groen".

Voor een goede vertering en opbouw van iets compost-achtigs ("humus") als voeding voor het bodemleven is ongeveer 2x zo veel stikstof als koolstof nodig. Bij de vertering wordt stikstof verbruikt en vervolgens wordt er een deel, met ook andere mineralen, gebonden aan de koolstof...dat is de "voeding" van je bodem die je wilt.

Hout dat wil verteren heeft, na een eerste afbraak door schimmels, dus veel stikstof nodig. Dat proces kun je vrij eenvoudig in een composthoop/bak/vat laten gebeuren door groen en bruin te mengen, lucht en vocht. Het groene materiaal verteert al heel snel en dat gebeurt vooral door bacteriën (wordt ook warm). Door voldoende aanwezige stikstof van het "groen" en de ideale omstandigheden in zo een compostbak verteert hout en ander bruin materiaal ook vrij snel en begint het proces van opbouw van humusachtige verbindingen...compostering, met behoud van vele voedingstoffen.

Op een pad, onder fruit die op een al vruchtbare bodem staan of in een siertuin kan werken met houthaksel prima over het algemeen. Ik werk er heel veel mee en op grote schaal. Zeker als je het niet inwerkt in de bodem. Heeft bovendien het voordeel van fraai uitzien en deel onkruid wordt tegengehouden. De fruitbomen/struiken worden al gevoed en hebben relatief weinig stikstof nodig. Daar geen probleem. Op een pad ook niet en ook in een siertuin is de vraag van de planten (die niet intensief geoogst worden) ook niet zo groot. Op den duur verteert het hout ook geleidelijk, kan 1, 2, 3, 5 jaar duren en dan is dit uitstekend als organische stof en zelfs voeding van de bodem en het bodemleven.

Maar in een moestuin, zeker een ecologisch bemeste, waar vooral vrij van andere planten gehouden grond nodig is, vooral pioniersplanten en 1 en 2 jarigen groeien, is stikstof juist de meest kritische (moeilijkst voldoende te verkrijgen) factor. Concurrentie met onkruid e.d. of te dichte beplanting betekent dat je plantjes onvoldoende kunnen groeien. Per plantengroep verschillen die behoeften wat (meeste wortelgewassen hoeven maar weinig stikstof, peulvruchten kunnen het zelf voor een deel maken uit de lucht) maar juist bladgewassen en vruchtgewassen hebben er heel veel van nodig. Omdat je oogst en plant, zal een deel van een opgebrachte laag hout, ongetwijfeld ook in de bodem komen...maar ook alleen op de bodem...schimmels, bacterieen....in de bovenste ca. 30 cm. is er een voortdurende (en nodige!) uitwisseling is zo een strooisellaag daarom minder gewenst. Het belemmert direct de goede groei van je moestuinplanten gedurende 1 tot enkele jaren omdat er behoorlijk wat stikstof wordt onttrokken.

Ik ben een enorme voorstander van kritisch zijn en betwijfelen wat je niet begrijpt. Maar ook zo reëel om te weten dat je zonder een opbouw van "kennis" en inzichten (wetenschappelijke kennis, die tegenwoordig vaak niet onafhankelijk is...wordt gemanipuleerd voor commerciele belangen en zeker ook ervaring) nooit iets kunt doen. Vond het wel wat flauw dat je om bewijzen ging vragen, alsof ik een hoop onzin aan het uitkramen was, terwijl ik juist mijn best deed om je een goed advies te geven op basis van de kennis en ervaring die ik tot hiertoe heb, Ik denk dan....als je me als "Malle Japie" wil neerzetten, dan doe ik verder niet mee.

Geplaatst:

weknow, bedankt voor je aanvullende en uitgebreide informatie en uitleg. Met je aanvullende informatie is me nu duidelijk waarom mulchen met houtsnippers niet wenselijk is.

Vond het wel wat flauw dat je om bewijzen ging vragen, alsof ik een hoop onzin aan het uitkramen was, terwijl ik juist mijn best deed om je een goed advies te geven op basis van de kennis en ervaring die ik tot hiertoe heb, Ik denk dan....als je me als "Malle Japie" wil neerzetten, dan doe ik verder niet mee.

Nogmaals, ik vroeg enkel om aanvullende informatie d.m.v. een (onderbouwd) artikel/onderzoek o.i.d. omdat ik met mijn eigen redeneringen tot andere conclusies kwam. Als dit anders over kwam (dat kan, tekst op een scherm kan anders over komen dan woorden in persoon) dan daarvoor mijn excusses.

Het is een feit dat (vooral op internetfora) mensen elkaar napraten en er zo behoorlijk veel indianenverhalen en loze informatie de wereld in word gespuwd. Vandaar dat ik graag onderbouwing zie en er soms naar vraag.

Ik heb er ook geen enkel belang bij om iemand hier de grond in te boren, daarvoor meld ik mij niet aan op een forum.

Zullen we dit voorval nu maar vergeten en verder gaan posten/discussiëren over onze mooie gezamelijke hobby?

Geplaatst:

Geplaatst:

Weknow, jij noemt specifiek de problemen voor een moestuin, maar zou het in een siertuin mogelijk zijn om te mulchen met houtsnippers?

Ik ben de tuin van mijn moeder aan het doen, die was eigenlijk wel zwaar verwaarloosd. Onkruid wil er wel groeien hoor, maar de planten en bomen die blijven staan (dat zijn er niet veel ) hebben allemaal wel een of ander gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, en/of ze hebben luis, of ze staan eigenlijk op de verkeerde plek (zon versus schaduw) en ik zet de tuin nu helemaal vol met vooral inheemse vaste planten die tegen een stootje kunnen en heel veel zelfgezaaid eenjarig spul. En ik gooi er een miljoen zakken potgrond op, beter dan uitplanten in die keiharde dooie kleilaag.

In elk geval, ik wil er komend najaar een flinke laag compost op gooien (van de Intratuin, want ze heeft zelf (nog) geen compost, wordt aan gewerkt, dus het kost wel een paar centen maar jammer dan), en als het mijn tuin was ging er ook nog een dikke laag stro of herfstbladeren bovenop. Volgens mij is het dan volgend voorjaar al een heel wat betere bodem omdat je met die twee lagen je bodemleven een flinke boost geeft.

Maar mijn moeder wil een 'nette' tuin, dus stro of bladeren gaat niet gebeuren. Houtsnippers 'staat' wel netjes, en ik zou per vaste plant / struik/ boom even kunnen kijken of het al dan niet verstandig is om een stuk om de plant heen niet te bedekken, of op die plaatsen op te vullen met extra compost.

Is dat een idee, of zie jij toch teveel nadelen en kan ik beter iets anders verzinnen?

Geplaatst:

Voor zover ik heb begrepen uit voorgaande posts kun je in de siertuin prima houtsnippers gebruiken. Máár... wil je van de kleigrond een mooie losse en vruchtbare bodem maken dan kun je beter iets anders verzinnen.

Misschien is het een idee om een dikke laag compost (10cm) aan te brengen en hierin een mooie bodembedekker te zaaien. Dan krijg je een mooi groen tapijt waarin je de vaste planten kunt plaatsen.

Zomaar een idee

In elk geval, ik wil er komend najaar een flinke laag compost op gooien (van de Intratuin, want ze heeft zelf (nog) geen compost, wordt aan gewerkt, dus het kost wel een paar centen maar jammer dan)

Zoek op internet naar een groencompostering in de buurt, hier kost compost (bij ons dan) €10,- per ton

Geplaatst:
Voor zover ik heb begrepen uit voorgaande posts kun je in de siertuin prima houtsnippers gebruiken.

Inderdaad. Zeer geschikt in ieder geval onder struiken, bomen en meerjarige/vaste planten. daar zal het gaandeweg goed voldoen. De laag hoeft niet eens zo dik te zijn. Maar als je tuin nieuw is en nog weinig organisch materiaal bevat (dat is als je het een paar jaar aanbrengt voor deze planten in principe voldoende als voeding) zou ik enkele jaren wachten totdat er een soort kringloop basis is en je grond een zekere natuurlijke voedzaamheid heeft opgebouwd.

Voor bedden met 1- en 2- jarigen zou ik het niet doen. Dit zijn over het algemeen pioniersplanten, die net iets meer vragen van de bodem en een vermenging van het hout met de grond zal onvermijdelijk zijn....met mogelijk gevolg weinig groei en bloei. Hier zou ik af en toe mulchen met wat compost of af en toe wat koemestkorrels gebruiken. Deze houden ook vaak meer van een wat kalere bodem....zeker als je ook nog spontane uitzaai wilt. Omdat je de uitgebloeide planten meestal verwijdert en afvoert na 1 of 2 jaar, maak je de grond ook steeds armer....dan geldt - in mindere mate - eigenlijk hetzelfde als in een moestuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...