Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag dames en heren

Ik heb twee vraagjes, momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een moestuin. Voordien werd het stukje grond verwaarloosd en groeide er tamelijk wat gras, onkruid en verschillende struiken. Nu heb ik alles verwijderd zodat enkel nog de grond overblijft. Heb ook al tamelijk wat gespit hierin.

Nu heb ik de tip gekregen van iemand om per vierkante meter 1kg koeienmest (gedroogde korrels) aan de grond toe te voegen tijdens deze periode en universele potgrond om zo de grond voor te bereiden.

Ik vroeg mij af of hierdoor geen gevaar bestaat voor overbemesting of trekken deze voedingsstoffen weg tegen de zomer?

De grond bestaat voornamelijk uit klei, deze probeer ik ruller te maken door toevoeging van lavameel en brekerzand.

Vraag 2:

Ik heb in de tuin ook nog een soort van kas waarin ik graag wat planten zou zetten. Vroeger lagen hier tegels in. Deze zijn verwijderd. De ondergrond is heel zanderig en ziet er doods uit. Welke stappen neem ik best om hier terug wat leven in te krijgen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten

Patch

Geplaatst:

Welkom Patch,

Traditioneel word kleigrond voor de vorst gespit dus je bent al goed bezig.

De vorst zorgt er voor dat het water in de kluiten bevriest en uitzet. Na de vorst hou je dan een lekker rulle grond over, die bijna klaar is voor gebruik.

Zand zou ik zelf niet toevoegen, ik zit op zandgrond en kijk met heimwee terug naar de klei waarop ik begon.

Wel bijv. als de grond niet goed afwatert.

Potgrond voegt ook weinig toe. Het is ecologisch slecht ( winning). En verreikt met kortwerkende meststoffen.

Zelf ben ik geen voorstander van koemestkorrels, maar ze kunnen handig in gebruik zijn.

Ik gebruik mest en compost om de grond te verbeteren, langwerkend en gratis.

Verwaarloosde grond heeft voor en nadelen, vaak zijn er geen grondgebonden ziektes aanwezig en is de grond soms nog rijk.

Hier op zandgrond zie je verwaarloosde tuinen vaak het eerste jaar goed geven en wordt er niet gemest dan loopt de opbrengst snel terug.

Let op: zoek bij iedere soort op wat de mestbehoefte is en geef alleen mest/ compost indien nodig.

In het handboek van Velt staat dit goed aangegeven. https://velt.nu/handboek-ecologisch-tuinieren ( bij de bieb of kopen het is een goede investering)

Ik zou die tipgever dan ook met een korrel zout nemen.

De kas zou ik uitgraven en weer vullen met goede grond, tenzij je in potten oid wil kweken.

Gebruik ook de zoekfunctie even van dit forum, je bent niet de eerste en laatste met deze vragen.

Geplaatst:

Ik bedoel eigenlijk teelaarde.

Compost en mest kan je naar behoefte toevoegen.

Ik weet niet waar Djaka ligt, tenzij je Djakarta bedoeld, maar hier kan je bij iemand die aan het bouwen is of een vijver graaft zo een trekker schone grond regelen. Anders is het ook te koop per bigbag. Compost kan je hier gratis bij de gemeente halen ( landelijke compostdag) en mest komen ze met liefde brengen. Champost is ook prima spul.

Geplaatst:

Heel algemene reactie van mij hoor.

Weet ik inderdaad ook niet waar Djaka ligt, maar ik ga er even vanuit dat dat een fantasienaam is ergens bij ons in Ned. of België ?

1kg koemestkorrels per m2 is wel wat erg veel van het goede hoor. Ik zou dat niet doen op heel de tuin, hoe groot of klein die ook is. Eerst maar eens bepalen wat je waar gaat telen het komende seizoen, en daar de mestbehoefte op aanpassen. Zeker als dit op een oude tuin is op een volkstuinencomplex, dan kun je er haast vanuit gaan, dat de tuin al heel wat voedingsstoffen bevat. En dan is het ook nog eens klei he ? Die is al behoorlijk voedzaam van zichzelf.

Zand, in jouw geval brekerszand, toevoegen , wordt wel vaak gezien als logisch bij klei. Dit om de klei zogenaamd 'doorlatender' te maken. Maar in de praktijk is vaak het tegenovergestelde het geval. Dat kan een laag beton worden. Best is vooral veel organisch materiaal toe te voegen en dat jaren en jaren vol te houden. Je teeltlaag zal gaandeweg ruller worden en verbeteren.

Of je potgrond moet gaan inzetten ? Moet je zelf weten, ook dat 'klinkt' wel logisch, want potgrond is lekker rul. Maar potgrond zie ik zelf als potgrond. Is wel een erg luxe, dure stof om op je hele tuin te gaan inzetten. Kan wel hoor, niks mis mee en makkelijk verwerkbaar natuurlijk.

Handigste lijkt mij, eerst een plant/teelt schema te maken voor je komende seizoen en aan de hand daarvan per teelt te beslissen waar je wat wil mesten en hoeveel.

Je kas idem dito.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...