Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Echinacea komt nóg niet op


Mister w

Aanbevolen berichten

Wanneer gezaaid?

Hebben een kiemduur van +/- 10 à 15 dagen bij +/- 20°C

 

Vroeger ook problemen mee gehad, geen of onregelmatige kieming of pas na meerdere weken.

Nu stop ik de zaden eerst 2 weken in de ijskast alvorens te zaaien.

De temperatuursverschillen zorgen voor een snellere kieming.

Sinds ik op deze manier zaai geen problemen meer gehad.

 

Waarschijnlijk weet je dit maar ...

Eens je mooie planten hebt dan kan je ze scheuren om te vermeerderen

Eens je grote planten hebt dan kan je in de winter wortelstekken nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, zaden van Echinacea soorten hebben een stratificatieperiode nodig van enkele weken tot maanden bij koelkast of zelfs vriezertemperaturen om de kiemrust te doorbreken.

Vorig jaar hadden mijn Echnacea zaden voldoende aan 2 weken in de koelkast gezaaid in licht vochtige aarde. Voor ik het wist waren de zaden gekiemd en kwam het plantje al boven. Daarvoor had ik het zonder stratificatie geprobeerd, maar dat lukte dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaden van Echinacea soorten hebben een stratificatieperiode nodig van enkele weken tot maanden bij koelkast of zelfs vriezertemperaturen om de kiemrust te doorbreken.

 

Dankjewel Oscar, dat wist ik niet. Ik ben nu al voor het derde jaar aan het proberen, maar het lukt steeds niet. Ik ga de koelkast proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, ja sorry

 

Geen nood, ook hier in de tuin lijkt alles achterna te lopen.

Lupines nog niet te zien, idem gladiolen, lelies steken net hun kopje boven.

Vorig jaar (of was het het jaar daarvoor?) stond tegen half april al alles ruim boven.

 

Is fris geweest met weinig regen.

Alles komt goed, gewoon geduld hebben denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echinacea houdt niet van te veel vocht in de winter. Een natte winter leidt tot veel uitval bij deze plant. Echinacea is een prairieplant die de voorkeur geeft aan een continentaal klimaat (droge winters, niet te droge zomers).

 

De ver doorgekruiste soorten die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, zijn doorgaans dure eenjarige gebleken. Het langstlevend is de oersoort (Echinacea purpurea). Verder heeft Echinacea een hekel aan concurrentie van andere planten dus het beste zo 'vrij' mogelijk planten. Ook is het verstandig de plant in het najaar niet af te knippen. Doe je dit wel dan kan er in de winter vocht in de holle stengel komen met rot van de plant tot gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet erg hoopgevend

 

Ik woon niet in Nederland, heb hier dus niet veel regen in de Winter, maar wel veel sneeuw.

 

Andere vaste planten laten hun nu goed zien behalve 3 van deze soort...

 

Als ik nu nóg niet zie, af wachten en hoop houden. Of iets anders planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...