Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goede morgen medetuinders,

Mijn naam is Sjoerd en ik heb een prachtig mooie moestuin met een kas van 18 vierkanten meter in de Noord Hollandse klei staan. 

Ik wil graag een 12v 5a pompje op een tijdklok laten draaien om zo mijn kas water te geven. Omdat er geen spanning op het complex aanwezig is, wil ik dit doen met behulp van een zonnepaneel. Mijn vraag is: Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben mij nu aan het orienteren op de volgende producten: 

100 Watt Zonnepaneel Polykristal afm: 1006x664 mm.

EPSolar VS1024AU 12V/24V 10A Laadregelaar| LCD Display & USB

Een geschikte accu zoek ik nog 

Geplaatst: (aangepast)

Hallo Sjoerd,

In Blogs van 23-2 en 3-3-2020 laat ik zien wat ik deze winter gemaakt heb.

Een 12V pompje van 3,5 A samen met een oudere huishoudaccu uit de camper.

Ik heb er een oud zonnepaneel en laadregelaartje bij en wat slangen en koppelingen om alles compleet te maken.

Het zonnepaneel is nog niet aangesloten, maar dat is geen probleem voor mij.

In de camper heb ik ook het zonnepaneel zelf aangesloten en dat werkt al 12 jaar prima.

Zelf moet ik alleen nog een goede put slaan om bij droogte aan water te komen, nu gebruik ik opgevangen regenwater wat ik oppomp in een IBC.

Ook heb ik nog geen water gegeven omdat het nu nog niet nodig is om veel te sproeien.

De spullen in jouw link zijn flink aan de prijs.

Voor een 100W paneel is een 5A regelaar genoeg. Je krijgt max 5,5 A bij ideale omstandigheden, ik heb  met een 100W paneel op de camper 4,5 A maximaal gehad.

Je zou voor die prijs ook een (nieuw of gebruikt) 300W paneel kunnen kopen icm met een mppt regelaar.

Zelf heb ik oud maar prima spul en alleen de pomp, koppelstukken en slang gekocht, en wat goede Anderson stekkers in China om de stroom makkelijk te kunnen aansluiten. 

Je zal zelf even moeten gaan rekenen wat je nodig zal hebben aan stroom om alles goed te laten werken.

Reken er op dat bij een normale loodzuur huishoud accu je max de helft van het opgegeven amp mag gebruiken, meer vindt de accu niet fijn.

Een startaccu kan ook maar die levert liever in korte tijd een  hoge stroom en jij wilt langdurig een lage stroom.

Een accu kopen is wel slim, tenzij je een accu kan krijgen, of goedkoop kan scoren en ook door kan meten op rest capaciteit.

Wil je een pompje hou er dan rekening mee dat die ongestraft droog kan lopen en ook langere tijd aan kan staan.

Veel goedkope pompjes kunnen daar niet tegen.

In de camper/ caravanwereld heb je een keur aan 12V pompen, van dompelpompen tot zelf aanzuigende drukpompen. Ook zou je een 12V Bilgepomp kunnen gebruiken.

Succes, en welkom hier, maak eens een foto van je prachtige bezittingen, daar zijn we hier dol op.😉

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

dag Patrijs.

bedankt voor je reactie. Ik heb mij vandaag even verdiept in WP en KWU en kwam er niet uit :-(

Pompje 5A 12V is 60 watt. Ik reken voor de zekerheid 200 Watt, dan kan ik ook nog eens een lampje aansluiten of mijn gsm opladen.

200 watt is 0.2 KW. per uur dus 0,2 KW per uur dat de pomp draait 0.2KWH dus!

1 WP is 0,85 KWH per jaar

Hoe bereken ik nou het aan WP om mijn accu te kunnen laden? volgens mijn berekening zou ik uit komen op ongeveer 0.4 WP en dat klopt dan natuurlijk weer helemaal niet. 

om gek van te worden :-)

Geplaatst: (aangepast)

Je hebt met een aantal factoren te maken, los van de opvoerhoogte van de pomp die ik nu even buiten beschouwing laat. 

Wil je het goed aanpakken doe dan dit, het is niet helemaal de officiële berekeningsmethode maar werkt wel.

Maak een overzicht van je verbruikers, bij jou:  pomp, lamp en usb lader.

Bereken hoeveel A (Ampere) die zijn.

Bijv. jouw pomp trekt 5A.

Kijk dan hoe lang je deze gebruikers aan hebt staan.

Je krijgt dan bijv voor 3 uur pompen 3x5 = 15 Ah (Ampere -hour).

Weet je alleen het wattage dan gebruik je deze formule:  W=V x A              (Watt=Volt x Ampere.)

Dus 60 Watt is bij 12 Volt 5A.

dat bij elkaar is je verbruik.

Bijvoorbeeld: op een dag totaal verbruik pomp, LED lamp en usb telefoonlader =15Ah +10Ah = 25 Ah.( ruim schatten ivm met extra verlies- weerstand)

Van een normale loodzuur huishoudaccu die voor dit doel ontworpen is gebruik je maximaal de helft, liever nog een derde om de accu niet te veel te belasten waardoor hij sneller stuk is.

Dus in bovenstaand geval heb je voor een dag het liefst een 50- 75 Ah accu nodig. Een grotere accu is beter maar duurder.

Dat is dus voor een dag, wil je twee dagen zonder zonlicht bijv. in de winter bij bewolkt en somber weer dan heb je dus een 100-150 Ah accu nodig.

'S zomers is dit natuurlijk anders bij veel zon en een paneel.

Dan ga je kijken hoe snel wil je je accu's weer op kunnen laden. Accu's laad je het liefst met max. 10-max 20% van hun capaciteit.

Stel je hebt voor een 100Ah loodzuuraccu gekozen zoals ik dan kan je met max. 20 Ah laden. Zelf heb ik nu een installatie staan met een 100W paneel.

Dat levert bij mij bij zon max 5 Ah is 5 % van de accu capaciteit. In theorie natuurlijk want ik krijg nooit 5 Ah maar altijd minder.

Zomers is dat voldoende voor mijn verbruik, 's winters niet.

Ik ga er een of twee panelen bij plaatsen omdat ik nu meer stroom verbruik uit de installatie. Dan kan ik in de nazomer in theorie 15 Ah laden, in de praktijk bij een lage zon ben ik blij met 5 Ah. 

Dit alles is dus erg afhankelijk van wanneer en hoe je de installatie gaat gebruiken. Zomers is ideaal, de donkere maanden zijn problematisch als er geen zon is krijg je bijna niets binnen 1Ah laden is dan soms al veel.

Ook bepaald dit de maximum capaciteit van je laadregelaar. Ga je met 100Wp zonnepaneel werken dan is 5 of 10A genoeg, bij 300Wp zit je al op een laadregelaar van 15 A of meer. Reken maar uit 300Wp bij 46 Volt geeft ….. Amperes bij 12Volt.😉

Willekeurig 300Wp zonnepaneel van Marktplaats voor rond de 100 Euro nieuw.

Ga je uit van de zomer dan kan je dus in de ideale situatie je accu na een uur of zes goede zon weer vol hebben met een 100Wp paneel. 

Met een 300Wp paneel na twee uur. Je kan dus de installatie zeer goed benutten.

Ook bij bewolkt weer zal er geladen worden maar aanzienlijk minder.

Gebruik je de pomp veel minder dan kan je je installatie natuurlijk kleiner uitvoeren. 

Koop niet de goedkoopste solar regelaar bij de Chinezen, kies liever een goedkope versie van een goed bekendstaand merk.

Die goedkope willen nog wel eens een foute te hoge laadspanning afgeven waardoor je accu gaat koken en kapot gaat.

Accu's zijn duur dus dat wil ik niet.

De goedkoopste PWM laadregelaars werken alleen goed bij panelen die een lage openklemspanning hebben van rond de 20 Volt, zoals het paneel wat jij linkte.

Prima voor een kleine installatie met een relatief duur 12 V paneel.

De wat duurdere Mppt laadregelaars werken goed met bijv. huispanelen die vaak rond de 300Wp en 46 Volt zijn.

Die panelen zijn per Wp een stuk goedkoper en als restpartij goed aan te schaffen 

Verschil tussen PWM en MPPT laadregelaars

Tot slot, gebruik je je spul niet zo vaak, dan kan je prima met goedkoop spul werken zoals ik.

Voor mij is het risico van diefstal groter, op een onbewaakte plek.

Vandaar dat ik met gekregen of goedkoop spul werk.

Voor het idee: Een IBC is 1000 Liter en die kan ik in een keer vullen of gebruiken voor mijn tuin met mijn spullen.

Zorg wel voor goede en voldoende dikke stroomkabels bij 12 Volt. Ook de stekkers en schakelmateriaal moet goed zijn.

En gebruik de juiste zekeringen!

Al is het maar 12 Volt, bij 100A (Accu) kan je een flinke stroom krijgen.

Je kan ook even bij het camperforum of caravans kijken, daar is deze materie dagelijkse kost en er staat een schat aan informatie.

Succes

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Hi Sjoerd, mijn broeikas is in hydroponicsstijl en hier draaide alles vorig jaar op een 20watt zonnepaneeltje, 8 Ah accu en arduino met 2 watt 12volt pompjes hierop aangesloten. De grootste uitdaging was de arduinochip energiezuinig te krijgen om de nacht te overbruggen. 

ik kan je vertellen dat in de maanden mei tot september je zonder problemen overdag voldoende stroom genereert om je pompje te gebruiken zolang je iets van een accu hebt. Ik zet op dit moment weleens de pompjes 2 uur aan om al mijn reservoirs te vullen en dan is de accu nog steeds vol genoeg.

Ook in jouw situatie denk ik dat je met 10Ah accu al een eind zou moeten komen maar Af en toe beperkt wordt door je opslagcapaciteit. 

Wil je niet door je accu beperkt worden, s nachts water geven of juist in maart, april, oktober dan zou ik meer naar 20+ Ah kijken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb het met de volgende componenten opgebouwd: een 80wp zonnepaneel, een accu 33 ah een 12v 10a laadregelaar. Daaraan heb ik een 12v 4a camperwaterpomp aangesloten, die via een tijdschakelaar elke dag wordt ingeschakeld en zo mijn sproei installatie in de kas laat sproeien (zie foto's). 415303f699785df2bba621e9664d714f.jpgc3ff7b63083a262a34a30476bef4e6ee.jpg0e53ca89383f7297866e0fd946acd292.jpgfca6e8b16b8d2ba2cadb402dd92834c9.jpg6e8b02d8378eb09e7464cb010ba5ed81.jpg318cb5c216601b300f9cf5a5da0fabb5.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...