Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paar vraagjes


Regenworm

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik ben nieuw. Komende week wil ik gaan starten met binnen Oesterzwammen kweken. Ik ga houten pelletkorrels gebruiken. Het kweken probeer ik zoveel mogelijk op de low-tech manier te doen.

 

Zal binnenkort een kort fotoverslagje posten, maar nu eerst heb ik nog een aantal vragen.

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

 

1) Waar kan ik goedkoop kleine hoeveelheden Calciumhydroxide krijgen? Ik ga dat gebruiken om de pelletkorrels mee te pasteurizeren. (Om maar het zekere voor het onzekere te nemen.)

 

2) Iemand ervaring met met bovenstaand? Ik heb gelezen dat ik 2 gram op 1L water moet gebruiken. Is dat dan onafhankelijk van de hoeveelheid substraat? Gaat dat echt alleen om de hoeveelheid water?

 

3) Waar kan ik goedkoop kleine hoeveelheden hardhouten pelletkorrels krijgen? Ik heb begrepen dat zacht hout zoals naaldhout niet goed werkt?

 

4) Welk hydratiepercentage gebruiken jullie voor pelletkorrels? Ik meen gelezen te hebben dat 60% goed is. Maar ik heb dat eens uitgeprobeerd om gewoon eens de knijptest te doen en te kijken wat 'field capacity' is. Ik heb toen op een kilo korrels 600 gram water gedaan. Dat is was erg droog. Sommige korrels losten niet eens op. Toen ik meer water toevoegde totdat er enkele druppels uitvielen bij de knijptest, kon ik wel tot bijna 2 liter water op 1 kg korrels gaan. 

Iemand hier ervaring mee?

 

5) Waarmee stereliseren jullie oppervlakten en materiaal? Ik zo dingen als Detol, lysol, alcohol 70, alcohol 90, Isopropyl alcohol, waterstofperoxide, bleek en branden met een vlam langskomen. Maar welke manier is nu het meest geschikt? En waarvoor? Doodt het bijv alleen bacteriën of ook de schadelijke schimmels? 

 

Alvast bedankt!!

 

Groetjes,

 

Regenworm

aangepast door Regenworm
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik had het bericht al gelezen, maar ik heb nog nooit op pellets gekweekt.
Waarom maak je het jezelf niet gemakkelijk en ga je op beukensnippers kweken, super eenvoudig en goedkoop!

Waarmee was je van plan te gaan enten, of wou je ook zelf mycelium gaan kweken?

 

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt paddenstoelengek!

 

Houtsnippers heb ik nog niet in overweging genomen eerlijk gezegd. Heb er over gelezen dat de oogst niet heel hoog is. En ik weet niet wat ik met het water moet doen dat overblijft na kalkbadje. Bij de pellets blijft het vocht erin. Maar wel interessant, deze optie! Wat zijn jouw ervaringen met de snippers? 

 

Ik ga nu nog geen mycelium kweken. Eerst de basis onder de knie krijgen :)

Ik heb nu een zak roggebroed besteld op internet. Ik ga binnen kweken in emmertjes, glazen potjes en plastic zakken. Gewoon om de verschillen te ervaren. Die laat ik dan groeien in een SGFC gevuld met perliet.

 

Heb je toevallig ook ervaring met de Calciumhydroxide (puntje 1 en 2) en met de ontsmettingsmiddelen (puntje 5)?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi regenworm,

 

Als je op houtsnippers of stro gaat kweken gebruik je alleen heet water en ontsmet je alleen je handen door ze goed te wassen.

Ik heb dus geen ervaring met calciumhydroxide en ook niet met ontsmettingsmiddelen.

Hoe simpeler je het houd, hoe minder er mis kan gaan.

Je broed is toch wel van de zomer-oesterzwam?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wat je zegt. Ik ben nogal van de overkill wat dat betreft :)

Ik heb nu de pellets al in huis, maar ik ga zeker overwegen om de volgende batch met snippers of stro te doen. Doe jij dat in emmers of zakken ofzo?

 

Ik heb de grijze oesterzwam besteld. Neem aan dat niet slim is? Haha. Ik was aan het rekenen geslagen met de temperaturen in de huis en toen dacht ik dat de incubatie wel tussen de 20 en 22 kon houden. En in de kelder het vruchten onder de 18 graden.

 

Jouw advies is zomerzwam?

Ik denk dat de bestelling nog wel kan wijzigen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nog kan ruilen zijn er 3 opties:

zomer-oesterzwam, roze oesterzwam en de gele oesterzwam

de zomer-oesterzwam is wellicht wat gewoontjes maar kan wel de meeste "foutjes" aan dus deze zou ik je aanraden.

een plastic zak in een afsluitbare emmer (met gaten er in geboord) gaat het fijnst.

ik zal een paar voorbeeldjes opzoeken voor je.

trouwens de pellets zou ik alleen maar overgieten met kokend water en niets toevoegen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, en ik ben van mening dat de aanbieder van het broed dit ook duidelijk moet vermelden.

paddenstoelen kweken is een leuke en interessante hobby, het zou jammer zijn als je bij je eerste poging al uit het veld wordt geslagen door een slecht of matig resultaat.

mag ik weten waar je het broed hebt besteld? 

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een punt. Het wordt niet vermeld bij de aankoop of in het proces. Het staat trouwens wel op de website vermeld in welke temperaturen je moet kweken. Ik heb het bij mycelia.be besteld. De temperatuurverschillen tussen de zomer en de winter vond ik qua max temp wel meevallen. Aangeraden werd op een andere site om met de grijze zwam te beginnen. Vandaar dat ik er niet zo op gelet heb denk ik.

 

Ze waarschuwden in de mail overigens wel voor de verzendtemperatuur. 

 

Ik neem eens contact op met ze, kijken of ik uberhaupt nog kan wisselen. De verzending stond voor 11 mei gepland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mycelia.be gebruik ik om per strain te kijken wat de temperatuurwaardes zijn waar ik binnen moet zien te blijven voor een goede oogst. Ik wist niet dat je daar als particulier ook kon bestellen.
Op https://www.homegreen.nl/substraatteelt/ vindt je meer informatie over het kweken van de stoeltjes, zeker voor de beginner.

Gelukkig heb je nog de tijd om je in te lezen en je strategie te bepalen. Wees niet bang om toevoegsels uit het "recept" weg te laten, hoe meer je toevoegd hoe sneller het fout kan gaan. 
Besmetting met andere schimmels zal niet zo heel snel gebeuren, je werkt met kant en klaar mycelium en dat is een sterk product! Het eet kleine besmettingen gewoon op als het gezond aan het groeien is, als dat niet zo was zouden er in de natuur ook geen paddenstoelen groeien.

Paddenstoelen kweken is  geen rocket science, maar gewoon je boerenverstand gebruiken en leren van de dingen die fout gaan.
 

de manier zoals ik werk(te) met emmers:

 

succes!
en plaats af en toe een update

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik heb de info bekeken. Dit is inderdaad ongeveer zoals ik het wil doen. 

Mycelia verzendt inderdaad ook naar particulieren. Voor een prima prijs ook.

Zojuist de bevestiging gekregen dat de bestelling is aangepast naar zomerzwam.

 

Ik ga aan de slag met je tips en zal zeker een fotoverslagje sturen!

 

Bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hallo paddestoelengek (en anderen),

 

Hierbij een korte update.

Het broed heb ik verdeeld over verschillende materialen. Yoghurtemmertjes, emmers, glazen potten, ziplockzakjes en een buitenbed.

 

De resultaten zijn gewoonweg slecht. Na 16 dagen amper kolonisatie te zien. Paar dagen erna begonnen er zelfs zwammen te ontstaan binnenin het substraat tegen het glas aan. Een grote emmer helemaal vol met groene schimmel. Ziplockzakjes lijken geinfecteerd met een bacterie of zoiets. Zie foto's.

 

Ik heb prima 'steriel' gewerkt geloof ik, dus ik weet niet wat er mis is gegaan. Het mycelium was wel door de filters heen gegroeid toen ik het broed ontving. Volgens mycelia kon dat geen kwaad.

 

Ik houd hoop op mijn buitenbed.

 

Maaar, mijn allereerste projectje ging wel goed. Maanden terug heb ik uit ongeduld gewoon een paar steeltjes van een oesterzwam uit de supermarkt in koffiedik gezet en steeds bijgevuld. Daarvan heb ik binnenkort zwammen! Zie foto's.

 

Iemand enig idee waar het met de rest is misgegaan?

 

Groetjes!!

20200531_093009.jpg

20200530_124720.jpg

20200530_200327.jpg

20200530_113953.jpg

20200530_124652.jpg

20200531_092957.jpg

20200523_175442.jpg

20200531_093001.jpg

aangepast door Regenworm
Link naar reactie
Delen op andere sites

alvast een paar opmerkingen en vragen:

 

kan je kijken of je kunt achterhalen welke strain (M-nr) je hebt gekregen van Mycelia?

hoe heb je het substraat behandeld?
weet je toevallig nog het merk en het soort substraat?
heb je het substraat in het donker laten doorgroeien of in het licht?
waarom van die  kleine porties?

heb je nog mycelium bewaard?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...