Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een korte vraag: vorig jaar heb ik een aantal pepers ingevroren van een yellow chili variant. Ze hebben circa 10 maanden in de diepvries doorgebracht denk ik. De pepers zijn er gister uitgehaald en gedurende de nacht ontdooid.

Maar ik merk dat de topjes van de pepers zwart zijn (de steeltjes, althans wat er nog aan zit). Is dit normaal? De pepers zelf voelen enigszins slap maar verder hebben ze nog volledig de originele kleur.

Kan ik hier mee verder, of kan ik ze beter weggooien?

Geplaatst: (aangepast)

@rorror  Natuurlijk:

Pepers.thumb.JPG.2d935be631145ddea05737583194180b.JPG

Ik moet zeggen dat het wel weer enigszins begint bij te trekken richting groen momenteel. Eerder vandaag was het bijna pikzwart.

Belangrijke informatie die bovenin niet is gegeven: er zat ook een rare geur aan! Maar die lijkt nu ook weg te trekken. Het zou kunnen dat de pepers ontzettend vochtig waren (ik heb ze stom genoeg laten ontdooien in het plastic zakje) en dat dit dan de 'normale' geur is. Helaas heb ik geen ervaring met het invriezen / ontdooien van pepers dus het is allemaal nieuw momenteel.

Ik heb nog wat vragen, waarbij ik hoop dat iemand de antwoorden heeft: 
- De invriesperiode van circa 1 jaar is denk ik geen probleem geweest voor de houdbaarheid, correct? NB: ze waren onafgebroken ingevroren bij circa -20. 
- Klopt het dat er een beetje viezige geur van vochtige, ontdooide pepers af kan komen?

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:
34 minuten geleden, Gianni1234 zei:

- De invriesperiode van circa 1 jaar is denk ik geen probleem geweest voor de houdbaarheid, correct? NB: ze waren onafgebroken ingevroren bij circa -20. 
- Klopt het dat er een beetje viezige geur van vochtige, ontdooide pepers af kan komen?

één jaar moet kunnen, doe ik zelf ook, soms wel langer. Alleen gebruik ik de pepers direct bevroren in de pan of oven of warm broodje.

Wat betreft de geur kan ik niks over zeggen.
Ik maak ze van te voren schoon, steeltje / zaden er uit  (nog niet rijpe zaden laat ik er in, want die kan je gewoon opeten)

Hoe weet jij of de vriezer nooit een keer tussen door uit is geweest, b.v. in de nacht, tijdens vakantie of werk, en weer deels ingevroren is?

Ik zelf heb een bekertje ter grote van een borrelglaasje met bevroren water in de vriezer staan. Met een 5cent mutje er boven op.
Als dan ooit dat muntje onder in de beker ligt of halverwege, dat weet je hoe laat het is.

Geplaatst:

@rorror Dat laatste weet ik zeker: de vriezer is voortdurend in gebruik, ook voor vleeswaren (die overigens in een ander vak worden bewaard). Het ding is zeker nooit uitgeweest in de tussentijd, want dan was alles wel opgeruimd wat erin zat.  Hij gaat ook heel hard piepen overigens als de temperatuur onder de -15 komt (een paar jaar terug had ik 'm per ongeluk uitgezet, zo weet ik dat). 

Ik moet zeggen dat de geur grotendeels weg is, maar als ik een ontdooide peper onder mijn neus houd versus een verse dan is het toch wel behoorlijk anders.  Een beetje muffig, vind ik toch wel. 

Nu is het idee om ze te bakken (ik maak er sambal van, net als vorig jaar!) dus misschien maakt het allemaal niet uit. Lastig te zeggen. 

Ik zou misschien ook de zaden eruit kunnen halen en de rest niet mee kunnen bakken van de bevroren pepers.  Maar als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...