Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Heeft iemand kennis van het snoeien van de honingbes? 

Mijn struik Indigo Gem heeft nu zoveel verticale takken dat ik nauwelijks nog kan plukken. 

IMG_20220517_091037.thumb.jpg.57d3a00d8d74f1eb59e7d3709e813b15.jpg

De vruchten lijken te groeien op zijtakken van de gesteltakken, en vrij dicht bij de gesteltak. Te zien op deze foto. Ik zie ook dat de oudere, korte zijtak grotere en rijpere vruchten heeft dan de zijtak links daarvan, die vorig jaar is gegroeid. 

IMG_20220517_091105.thumb.jpg.11f8d9011bb0d585e30aa02a8e84e611.jpg

Ik denk dat ik de zijtakken dus moet inkorten tot ongeveer 10 cm. En daarna misschien wegnemen wat nog in de weg zit aan takken. Dat wil ik nu al doen. Ik kan het ook na de bladval doen. Gezien de groeispurt van de struik, lijkt het me beter het nu te doen.

Maar ik weet dat niet zeker. De uiteinden vriezen vaak ook kapot, dus ik zou ook tot na de vorst kunnen wachten en inkorten wat dan niet kapot gevroren is.

En ik moet een verlenging van de bestaande gesteltakken creëren. Die verlenging wil ik na de bladval met de helft terugsnoeien. Maar ik moet wel zorgen dat de gekozen verlenging de hoogste is, en daarvoor de omringende takken snoeien, denk ik.

Heb ik dat goed? Iemand ideeën, of ervaring met snoei van de honingbes?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic