Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tay- en boysonbes groeien amper

Featured Replies

Geplaatst:

Afgelopen winter behoorlijk wat klein fruit aangeplant in mijn tuin.

Het meeste groeit behoorlijk goed, zeker de rode bessen en ook de kruisbessen doen het behoorlijk goed (al heeft de laatste meer afhangende takken ipv verticale groei wat ik wens).

Echter willen de tay- en boysonbessen echt niet. Ik heb van ieder 2 stuks geplant en van beiden hebben er 1 gewoon geen nieuwe scheuten gemaakt. De andere hebben wel nieuwe scheuten, maar die zijn nog steeds niet noemenswaardig (cm of 20). In mijn boek over klein fruit van Velt staan beiden toch wel als behoorlijk sterke groeiers aangeschreven en mijn vrees was eerder een te uitbundige groei dan deze stilstand.

Ze staan nu wel heel erg zielig onder de reeds voorziene palen en draden (tot 2m hoog!) waar ik had gehoopt dat ze tegen de zomer een mooi volgroeid privacy-scherm zouden vormen in mijn tuin 😅. Ze staan ongeveer in volle zon (ze hebben een beetje schaduw 's ochtends en vanaf 17-18u in de namiddag) en hiermee een van de betere (zonnigste) plekken van de tuin gekregen....

De Japanse wijnbes die wat verder staat (op 2 plekken) heeft wel al een nieuwe scheut gemaakt en die groeit behoorlijk hard. Moet ik gewoon meer geduld hebben of kan ik het lot een handje helpen? Wat met degene die helemaal geen scheuten gemaakt hebben?

aangepast door hmmm

Geplaatst:

Gewoon geduld, goed mulchen zodat ze met de wortels vochtig blijven. Na twee jaar komen ze pas hard aan de groei. Als je zoals ik op klei zit dan hebben ze het iets moeilijker soms met nieuwe scheuten. Het seizoen om nieuwe scheuten te maken duurt nog lang. Je kunt de oude scheuten ook gewoon laten zitten tot en met volgend jaar om de plant energie te laten opslaan. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.