Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zijn er hier ook mensen die al met lupines in de weer zijn geweest? Ik heb dit jaar een rijtje eetbare lupine gezaaid; lupinus albus Dieta. Eigenlijk twee rijtjes maar het ene is door de slakken al bijna met de grond gelijk gemaakt, die zijn er ook gek op. Ik wil vooral eens kijken in hoeverre het kweken en oogsten verschild van gangbare peulvruchten. Ik eet vegetarisch en lupines kom ik soms tegen in het vleesvervangerschap. 

Op dit moment staat er een pannetje op de kookplaat. Eerst geweekt en nu ga ik ze een half uur koken, waarna de pan in een handdoek en dekens gaat. Geïmproviseerde hooikist, wat ik normaal met andere gedroogde peulvruchten ook doe.

Maar tips en lekkere recepten zijn natuurlijk heel welkom.

IMG_20220710_171743_253.jpg

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik kan je niet helpen met recepten @woldistel  . Buiten het gebruik als een soort knabbelnootjes valt er op het internet ook niet veel bijzonders over te vinden. Wel zou ik ervaringen met de teelt ervan kunnen delen al ben ik pas dit jaar voor het eerst begonnen met de teelt van eetbare lupines.  Het lijkt me beter om er  een apart topic voor te  openen onder de rubriek 'groente'   temeer omdat over de teelt van eetbare lupines nauwelijks iets bekend is op dit forum.   Ga ik binnenkort doen dus. :smile:

aangepast door Frans
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik was vanmiddag (eindelijk) van plan een topic te openen over de teelt van eetbare lupines en zocht daarom nog even een topic op dat ik vorig jaar startte met een vraag over lupinezaden.

Je komt er een van Waaslander afkomstige link tegen die ik al lang vergeten was en die direct en indirect zoveel gegevens oplevert dat een nieuw topic volgens mij niet meer nodig is :

https://powerpeul.nl/

Via deze link kom je bij de volgende 2 links uit die denk ik alles vertellen wat nodig is:

https://powerpeul.nl/Factsheetwittelupine.pdf

https://www.louisbolk.nl/sites/default/files/publication/pdf/3066.pdf

Geplaatst:

Die links had ik al gelezen. Ik wilde juist weten of mensen hier op het forum al een beetje verder waren gekomen met een en ander.

Ik heb afgelopen week dus mijn gekochte lupientjes opgegeten. Geen gekke bijverschijnselen (krampen, scheetjes e.d.) bemerkt, dus ik denk dat het wel iets voor mij is 😄

Geplaatst:

Toch nog even een paar foto's laten zien hoe mijn lupineteelt er momenteel bij staat. :smile:

lupine1.thumb.JPG.087a7818af5906499c47e63bbe3163e9.JPG

lupine2.thumb.JPG.f2ad8a6d8734e067ebbd128ba55ad6f8.JPG

Begin mei gezaaid op een plek naast een schutting waar tot begin dit jaar een meidoornhaag van misschien wel 80 jaar oud stond. Zeer slechte grond al is er wel wat compost ondergewerkt.

lupine3.thumb.JPG.105ea77832110c7901e7cc9caac2516e.JPG

Een paar weken later nog wat lupines gezaaid in de tuin. Doen het veel beter maar peulen zijn er nog niet.

Geplaatst:
1 minuut geleden, woldistel zei:

Ik wilde juist weten of mensen hier op het forum al een beetje verder waren gekomen met een en ander.

Toch nog een nieuw topic openen dan ? Of misschien beter een moderator vragen dit topic naar de rubriek groente te verplaatsen.

Geplaatst:

Dat ziet er geweldig uit @Frans. Er is bij mij maar één rijtje overgebleven (slakken lusten ze ook graag). Die dreigt nu omver gegroeid te worden door een fanatieke courgette. Dus ik volg jouw verrichtingen graag.

Geplaatst:

Even een update van mijn lupineteelt.

De eerst gezaaide lupinen zijn uitgebloeid en het wachten is nu op het dikker worden van de peulen en het uiteindelijk afrijpen.

llupine4.thumb.JPG.e72f8a0164b67d2e4a66e8561e7e70a0.JPG

In de later gezaaide lupinen zit nog volop bloei maar er zijn ook al peulen.

lupine5.thumb.JPG.b96b335864b407e1efc8b52d515ddb10.JPG

lupine6.thumb.JPG.4ae5505b3feda4e03649a8018befcef4.JPG

lupine7.thumb.JPG.2fe76bc6bd0038c8e87d6dd521b09fcf.JPG

Als het zo verder gaat, geen ziektes of aantastingen de kop op steken, belooft het een nogal saaie teelt te gaan worden. Daarom lijkt het me interessant ook eens te onderzoeken in hoeverre lupine geschikt is als groente. Ik ga ze testen bereid als jonge peul en als onrijp geoogste 'boon'. 

Uit de eerste partij heb ik wat dikkere onrijpe peulen geplukt en die gedopt. Om het gebruik als peul te testen heb ik simpelweg wat jonge peulen van de wat later gezaaide lupinen gehaald.

lupine9.thumb.JPG.3a36c8fa158f37ddb00dcf9d84d87cad.JPG

lupine10.thumb.JPG.5cc333316e6a7de07e90c7737fb3cf78.JPG

lupine11.thumb.JPG.0b9127c7e98ed8bd875bb00d47327df1.JPG

De bedoeling is zowel peultjes als bonen vanavond (misschien morgen) te bereiden. Ben benieuwd of het qua smaak de moeite waard is en wat het lichaam er zelf van vind (zal wel meevallen) :)

Wordt vervolgd. 

• Like 3

Geplaatst:

Review lupine als groente.

Ik heb voor zowel peul als boon een vrij basic recept aan gehouden. Beetgaar gekookt, afgegoten en even laten afkoelen, daarna kort opgebakken in een beetje boter. Omdat ze al veel smaak van zichzelf hebben alleen nog maar een beetje kruidenzout toegevoegd. 

lupine12.thumb.JPG.263d5ae1ef6827bc355fd4027df5eb1a.JPG

De bereide peulen waren vrij zacht van structuur en hun smaak ging wat richting sperzieboon. Daarentegen behielden de gedopte bonen een vrij stevige beet en persoonlijk vind ik dat wel een toegevoegde waarde hebben. Een beet die steviger was dan die van peulvruchten zoals doperwten en tuinbonen (als die op de juiste tijd geoogst zijn en niet te oud). Ze waren ook totaal niet melig maar dat kan ook niet gezien de samenstelling van een lupineboon. Zowel peulen als bonen hadden op de achtergrond een hele lichte bittere smaak wat na even wennen zeker niet vervelend was. Het geeft ze juist dat tikkeltje extra wat ze onderscheidt van gewone peulvruchten.

Ga ik ze nu vaker als groente gebruiken ? Als ik komende jaren lupine blijf telen ga ik dat zeker doen maar dan vooral om tijdens de teelt van de zaden ook eens een andere groente op tafel te kunnen zetten. Lupine telen speciaal voor het gebruik als groente zie ik niet zo zitten. Daarvoor laten de bonen zich wat lastig doppen en heb je nogal wat peultjes nodig wil je de lupinen in de vorm van peul op tafel zetten. Maar misschien zijn de peulen ook nog wel bruikbaar (lees lekker) als ze wat groter zijn en dan is dat laatste niet meer zo'n bezwaar. 

• Like 2

Geplaatst:

Ik vond mijn geweekte en gekookte bonen ook nog vrij stevig, meer dan andere peulvruchten. Maar wel grappig, ik had totaal niet overwogen om ze als peul te eten.

Ik heb inmiddels bij twee tuinburen sierlupine ontdekt dus ik denk dat ik de mijne in ieder geval niet als zaadgoed voor een volgende keer hoef te bewaren. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De eerste partij lupinezaden is 4 dagen geleden geoogst. De peulen hingen kurkdroog aan de planten en hoefden niet meer nagedroogd te worden.

lupine13.thumb.JPG.999ee7105c7e4e439783cfd4a33e2d49.JPG

Om de zaden uit hun peulen te halen heb ik de inhoud van de emmer in een speciekuip gedaan. Door op de peulen te trappen en ze onder mijn schoenzolen te wrijven waren de zaden in een mum van tijd vrij gemaakt. Het grove deel van het kaf kon toen makkelijk met de hand verwijderd worden.

lupine14.thumb.JPG.ce972aaec8b04835b49014e8480518ed.JPG

Daarna de nog met fijn kaf vervuilde zaden terug in de emmer gedaan. Er stond een heel licht windje, juist genoeg om zaden en kaf te kunnen scheiden. Van enige hoogte zaden en kaf vanuit de emmer in de kuip laten vallen zodat het beetje wind er voor zorgde dat het kaf werd weggeblazen terwijl de zwaardere zaden in de kuip vielen. Dit enkele keren herhaald tot de zaden 100% schoon waren. Resultaat 1285 gram schone zaden.

lupine15.thumb.JPG.fc4177bc50b197e6b4b7a100f0fc1708.JPG

Ook zaden van de eetbare lupine zijn nog enigszins bitter en via youtube vond ik een manier om dat bittere zoveel mogelijk uit de zaden te halen alvorens ze definitief te bereiden.

De benodigde portie moet  eerst 24 uur weken  en daarna een uurtje gekookt worden. Na afkoelen de zaden in schoon water in de koelkast zetten. Minimaal één keer per dag de zaden spoelen en in schoon water terug zetten. De nog aanwezige bitterstoffen trekken steeds meer het water in en worden via het spoelwater verwijderd . Na een week zouden de zaden nagenoeg bittervrij moeten zijn.

Ik ben er nu als test 4 dagen mee bezig en ik moet zeggen dat de zaden inderdaad iedere dag wat meer van hun bitterheid kwijt raken.  Hier een kleine portie die als test behandeld wordt naast wat droge zaden zodat je ook mooi het verschil in volume tussen geweekt en droog kunt zien.

lupine16.thumb.JPG.f050d9477a9cc29941236da9ff7c65c5.JPG

lupine17.thumb.JPG.4dc10329be364e13d3d1a92f54e3a289.JPG

En nu nog een goed recept vinden. ;)

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...