Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Raapjes en Groninger snijmoes


Yola

Aanbevolen berichten

Na de hele week ziek te zijn geweest van de griep vandaag een leuk verrassingspakket in de brievenbus.

Heb op 3 verschillende plekken zaden besteld en vandaag kwam mijn eerste pakket binnen.

Het leuke van alles is dat ik geen flauw idee meer had wat ik allemaal besteld heb en het openen een grote verrassing is.

Probeer zoveel mogelijk oude soorten in mijn moestuin te krijgen zoals Gronings snijmoes,brassica rapa, oude raapstelen .

Nu heb ik ook raapjes, purple top milan qgolden ball en green top stone, heten ook brassica rapa, zijn raapjes de uitgegroeide variant van raapsteeltjes??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de hele week ziek te zijn geweest van de griep vandaag een leuk verrassingspakket in de brievenbus.

... , zijn raapjes de uitgegroeide variant van raapsteeltjes??

Fijn dat beter (beterend?) bent!

 

Beide gewassen behoren, biologisch gezien tot dezelfde soort: Brassica rapa, maar het zijn verschillende variëteiten. Daarbinnen dan weer verschillende rassen. Raapjes zijn veredeld zijn met oog op de knol en raapsteeltjes met oog op het blad. Het blad van raapjes kun je eten, maar ik zou eerst even proeven of je een ras hebt dat ook lekker blad geeft. En als je veel blad oogst, dan zal de oogst van de knolletjes wel niet geweldig zijn.

 

Zijpaadje: Het verschil tussen biet (kroot) en snijbiet (warmoes) is vergelijkbaar. Beide gewassen behoren tot de soort Beta vulgaris. Het blad van krootjes kun je dan ook gewoon eten.

 

En om het nog iets ingewikkelder te maken. Verschillende soorten kool (dus verschillende wetenschappelijke namen) worden verkocht, geteeld en gegeten onder de naam raapsteeltjes. Allemaal rassen veredeld om het blad. Welke soorten allemaal kon ik zo snel niet vinden.

 

Raapjes: Brassica rapa var. rapifera

 

De naamgeving in de winkel, bij de veredelaar, in de moestuin en bij de bioloog lopen vaker niet parallel.

 

Nog een voorbeeldje (ook nieuw voor mij): Brassica oleracea. Dat is (zijn?) witte kool, rode kool, spitskool, savooikool, bloemkool, boerenkool (incl. romanesco), broccoli en spruitjes. Allemaal verschillende variëteiten en daarbinnen weer verschillende rassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...