Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Irrigatiesysteem Irrigatia


Soete

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik zou graag minder sleuren met water in de zomer en het water efficiënter gebruiken. Ik wil dus een irrigatiesysteem plaatsen. Ik heb ook wat opgezocht en nagedacht om zelf iets in één te steken. Maar dat wordt het hem niet.

 

Ik was dus aan het denken om een irrigatia SOL-C180 op zonne-energie te kopen. Maar dat is vrij duur dus ik wil graag advies van iemand die hier ervaring mee heeft.

 

Mijn vragen:

Is het een stevig product dat niet meteen kapot gaat?

Gaat het lang mee (jaren)?

Wat moet je doen om het te onderhouden?

Wat in de winter?

Welke problemen heb je ondervonden?

Ik zou graag de slangen/ druppelaars/ enz vervangen door een goedkoper alternatief merk, heb je hierover tips voor mij?

Andere tips/ ervaring?

 

Moest iemand een gelijkaardig systeem weten mag je het altijd laten weten.


bedankt voor het mee denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ik heb sinds afgelopen zomer een sol180.

 

sommige onderdelen zijn wat goedkoop', oa de druppelaars breken makkelijk af als je die van de slang wil halen, ook de slangtules waar je de pomp op de aanzuig en slang op aansluit zijn erg gammel, dit zijn gelukkig wel standaardmaten en heb ik vervangen door messing exemplaren.

Gaat het lang mee: weet ik niet, heb het vorig jaar voor het eerst gebruikt. 

Winter: heb de module voor de zekerheid naar binnen gehaald, de meeste batterijen vinden vrieskou niet fijn. Daarnaast wil je niet dat je de pomp kapot vriest.

Problemen: zorg dat je water heel schoon is/geen zand bevat, de druppelaars raken snel verstopt.

Verder heeft het mij afgelopen zomer erg veel tijd gescheeld, zou hem dus nog steeds opnieuw aanschaffen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ah kijk een topic waar ik mij bij kan aansluiten. 

Afgelopen zomer zijn een deel van mijn aardbeienplanten verdroogd. Deze hangen in bakken aan de schutting en tijdens een hittegolf 2x per dag watergeven bleek niet haalbaar. Nu staat er onder de bakken een kleine regenton met het idee om er een pompje in te hangen voor irrigatie speelt al langer maar het komt niet van zelfbouw. 
19626d9136973ce1062ee0d7e8d0b9eab73ed798.jpg?20230425123523
Bij mijn zoektocht kom ik vaak de Irrigatia tegen maar verder kom ik er nog niet helemaal uit. 
De Sol180 lijkt mij sowieso wat overdreven voor 5 van deze bakken.
image.jpeg.82cdf830c54688d7acaba998dc086124.jpeg

Ik kom dan eerder uit op de Sol12 denk ik?
Of de Sol24 om naast de bakken ook de moestuin water kan geven. Maar dan komt de vraag of het mogelijk is om zowel hoog en laag te combineren? Dat ik naast deze aardbeienbakken aan de schutting ook de tomatenplanten in de tuin op grondniveau watergeef? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 26-4-2023 om 10:19, loes zei:

Ik kom dan eerder uit op de Sol12 denk ik?
Of de Sol24 om naast de bakken ook de moestuin water kan geven. Maar dan komt de vraag of het mogelijk is om zowel hoog en laag te combineren? Dat ik naast deze aardbeienbakken aan de schutting ook de tomatenplanten in de tuin op grondniveau watergeef? 

Heej Loes,

 

Ze werken met units. De sol12 kan 12 units water geven en de sol24 kan 24 units water geven. 1 unit is 1m druppelslang of 1 druppelaar dacht ik. Aardbeien hebben 1/3 unit water nodig. (Tomaten 1 unit en peper/ paprika 1/2) Dus met sol12 kan je Max 36 aardbeiplantjes water geven en met sol24 kan je zogezegd 72 aardbeiplantjes water geven.

 

Om ze dan goed af te stellen heb ik begrepen dat je 1druppelaar (=1 unit) op de hoofdslang moet zetten en deze druppelaar dan terug te verbinden met slangetjes die uit komen op 3 druppelaars (=1/3 unit) die je bij 3 aardbeien zet.

Maar dat is dan de theorie. Ik zou dan al gewoon een druppelslang gebruiken denk ik want al die druppelaars en slangetjes is zo veel geprul.

 

ik denk wel dat je op verschillende hoogtes kan werken maar daar zijn limieten aan verbonden. Ik heb vooral de 180 opgezocht en dat gaat anders zijn dan die kleinere modellen denk ik? Ik weet wel dat je éénzelfde druppelslang vlak moet laten liggen.

 

heb je uiteindelijk iets gekocht? En wat dan? Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-4-2023 om 17:08, Sjaakpolak zei:

Ik heb sinds afgelopen zomer een sol180.

 

sommige onderdelen zijn wat goedkoop', oa de druppelaars breken makkelijk af als je die van de slang wil halen, ook de slangtules waar je de pomp op de aanzuig en slang op aansluit zijn erg gammel, dit zijn gelukkig wel standaardmaten en heb ik vervangen door messing exemplaren.

Gaat het lang mee: weet ik niet, heb het vorig jaar voor het eerst gebruikt. 

Winter: heb de module voor de zekerheid naar binnen gehaald, de meeste batterijen vinden vrieskou niet fijn. Daarnaast wil je niet dat je de pomp kapot vriest.

Problemen: zorg dat je water heel schoon is/geen zand bevat, de druppelaars raken snel verstopt.

Verder heeft het mij afgelopen zomer erg veel tijd gescheeld, zou hem dus nog steeds opnieuw aanschaffen. 


Heej Sjaakpolak,

 

leuk om te horen dat je hem nog opnieuw zou aanschaffen, want ik heb ondertussen ook de sol 180 gekocht.

 

Alleen alle druppelslangen en druppelaars enzo moet ik er nog bij halen. Maar ik ben er wat mee aan het wachten want ik heb al een maand geen druppel water meer in mijn regentonnen.. ofwel moet ik ze vullen met de kraan..

Ook ga ik mijn serre wat opschuiven volgend jaar en dan is de indeling van al die slangen helemaal anders en moet ik dat aanpassen. En dat is niet zo simpel denk ik? Heb jij tov vorig jaar veel aangepast en hoe ging dit?

Staat er ergens op de druppelaars hoeveel liter per uur of gallons per uur (of iets in die aard) ze geven? Ik was aan het denken om dan druppelaars die hetzelfde geven ergens anders te kopen als ik dat kan vinden. (Maar dan moet ik misschien ook rekening houden met de druk van het water?)

 

Ik heb ook al tuinslangen van de action gaan halen die passen. Maar dat gaat vrees ik ook heel snel kapot gaan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Soete zei:

heb je uiteindelijk iets gekocht? En wat dan? Succes ermee!

Nog niet. 
Wel geïnformeerd maar hoog en laag combineren werd afgeraden, laag zou dan veel meer krijgen en hoog mogelijk niets en aangezien hoog bij mij de prioriteit heeft kan ik dat beter niet combineren.
Maar eerst kwam het vervangen van de schutting tussendoor. Daar hangen de aardbeien aan en die kunnen niet aan de nieuwe schutting worden gehangen dus ik ga het hele aardbeiensysteem op de kop gooien. Het plan is nu een stelling met Bato bakken en daarna een plan maken voor de irrigatia want na 1 seizoen de indeling weer moeten aanpassen lijkt mij geen succes. 

Voor de tomaten ga ik kijken of de grote regenton (250liter) genoeg druk kan leveren voor een druppelslang. Staat nu een halve meter hoog dus in theorie maar 0,5bar wat te weinig zou zijn maar een volle ton geeft weer meer druk dus kwestie van uitproberen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele andere vraag nog. Gebruiken jullie een filter om te voorkomen dat het irrigatiesysteem verstopt raakt?
Ik heb de tonnen nog niet leeg maar met de huidige weersverwachtingen gaat dat vast gebeuren. Leek mij een goed moment om de tonnen eens grondig schoon te maken en daarna zorgen dat er enkel gefilterd water in de tonnen komt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...