Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alternatieve manieren om substraten te pasteuriseren.


Big D

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met het pasteuriseren van stro voor oesterzwammen door middel van waterstofperoxide?

Ik las dat je stro moet spoelen. Vervolgens  8u onderdompelen in een oplossing van 0.06% waterstofperoxide en tot slot nogmaals spoelen, laten uitlekken en inoculeren met broed.

Wat denken jullie?

aangepast door Big D
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ondertussen heb ik al wat zitten experimenteren met gebluste kalk. Geplet stro en karton onderdompelen voor een 12 u in een oplossing van 4gr. per liter water en nadien gedurende 3 u laten uitlekken.  Ik vind het handig om het in een vuilnisbak met daarin een wasmand te doen. In de wasmand zijn wel wat extra gaten gemaakt in de bodem.

Houtpellets,  kokos,  vlaslemen en gehakseld raapzaadstro bevochtigen met de zelfde oplossing aan 1,7liter per kg droog substraat. 

Voorlopig lijkt het goed te gaan.

Wat uiterst belangrijk zou zijn is dat de gebluste kalk zuiver is en geen magnesium bevat. Magnesium is niet goed voor de ontwikkeling van de zwamvlok.

 

IMG_5510.jpeg

IMG_5511.jpeg

IMG_5512.jpeg

aangepast door Big D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ben je op zoek naar alternatieve manieren. T.o.v. welke andere methoden?

 

Stro kun je gemakkelijk pasteuriseren door het te koken, karton ook. Ik doe dat zelf in een snelkookpan (stro). Maar je kun dat ook in grotere vaten doen. Mijn oesterzwammen kweek ik meestal op resten koffiedik. Wordt gepasteuriseerd tijdens het koffiezetten. Gewoon in de keuken. Maar ik kweek alleen voor eigen gebruik. Het lijkt me niet dat het gebruik van waterstofperoxide daar beter of goedkoper is. 

 

Als je op zoek bent naar manieren om oesterzwammenkweek in het groot te doen voor de verkoop ofzo, zou ik gewoon investeren in een goede cursus. Maar dan zou ik eerst ook even onderzoek doen naar de haalbaarheid. De afzetmarkt voor verse, lokale oesterzwam lijkt me inmiddels wel behoorlijk bezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil gewoon wat oesterzwammen kweken in emmers van 20 liter en pasteuriseren van substraat zonder te koken lijkt mij gewoon handiger. Gebluste kalk kost haast niets en waterstofperoxide ook niet . €3 per liter aan 50% sterkte. Stro koken lijkt mij nu net een heel gedoe.  

 

Veel ervaring heb ik nog niet dus ik neem aan dat er velen hier meer weten dan mezelf.

 

De snelheid dat mijn broed zich vermenigvuldigd bijvoorbeeld is volgens wat ik lees veel te snel waardoor ik niet goed weet hoe het te bewaren. Grijze oesterzwam zou je in de koelkast tussen de 2 en 6 graden  een maand of langer kunnen bewaren, maar op welk moment in de ontwikkeling moet je dan gaan koelen en hoe lang moet  het broed bekomen na het koelen eerder je het kan overzetten?  Verder nog, hoe bewaar je broed van de roze oesterzwammen? Op kamertemperatuur gaat de evolutie erg snel en denk ik niet dat het lang te bewaren is..

 

eerste foto mijn broed  van grijze oesterzwammen (Pleurotus ostreatus) en gepasteuriseerd graan woensdagochtend om 6u 

tweede foto  broed gemengd met het graan

derde foto nu vrijdag avond om 21u dus 63u later.

de volgende 3 foto's idem maar roze oesterzwam (Pleurotus djamor) zelfde tijdstippen.

 

De doorgroeide bokalen op foto één en vier waren exact een week tevoren gemengd.

Aan dit tempo moet ik binnenkort inderdaad een winkel beginnen! 😂

 

IMG_5517.jpeg

IMG_5523.jpeg

IMG_5537.jpeg

IMG_5513.jpeg

IMG_5516.jpeg

IMG_5536.jpeg

aangepast door Big D
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Big D zei:

Stro koken lijkt mij nu net een heel gedoe.  

 

 

Dat is het ook wel, hoor. Daarom gebruik ik ook kleinere emmertjes 🙂 Daar gaat dan 1 of 2 porties stro uit de hogedrukpan in. Dat gaat vrij snel. Of koffiedik. Wij zetten nog ouderwetsch met de hand koffie. Dus eerst water koken en dan opgieten. De koffie uit de filters gooi ik dan weer in het emmertje en wacht tot ik pluizig mycelium zie. Volgende portie. Voeren tot het emmertje vol is (of meer emmertjes, ik heb er vaak twee of drie).

 

Roze oesterzwam heb ik nog nooit geteeld. Omdat zo'n snelle rakker is, die ook graag een hogere minimumtemperatuur wil. En ik kweek vooral paddenstoelen in de winter, omdat ik dan verder weinig in de tuin doe. Maar wat ik had begrepen is het een flinke veelvraat, die een snelle myceliumgroei kent, dus is echt steriliseren misschien niet nodig. Ik denk ook dat hoe groter de hoeveelheden die je gebruikt, hoe sterieler je moet werken. Omdat het broed zich snel overal moet vastzetten voor er andere gegadigden zijn. En ook dan kan er later nog besmetting optreden.

 

De grijze oesterzwam kun je zonder pardon in de koelkast bewaren. Die groeit ook bij lage temperatuur rustig door (alsmede nog wat andere soorten, je kunt kijken waar een paddenstoel oorspronkelijk vandaan komt en daarop inspelen).

De foto's hieronder zijn van broed dat ik in maart heb gekocht en gedeeltelijk gebruikt heb. De rest in de koudste koelkastlade bewaard. 

 

Koningsoesterzwam (heeft ook zijn best gedaan om in de koelkast vruchtlichamen te maken 😁)

 

IMG_20231230_103115_905.thumb.jpg.590f90cea74d1510e40a99b8deaf5bd8.jpg

 

Huidige emmertje gaat al weer fijn van start.

 

IMG_20231230_103401_132.thumb.jpg.0ce472158ce0fea1d93d31e004b05c40.jpg

 

En vergeten Shiitake deuvels

 

IMG_20231230_103259_407.thumb.jpg.897d1dcc4f8d4f1cb5c279ee4599b8f0.jpg

 

Voor die laatste moet maar eens wat nieuwe deuvels in de snelkookpan gooien en wat andere substraat. 

Maar wat ik maar wil zeggen, als je er even niet aan toe komt kun je de koelere soorten vrij lang in de koelkast bewaren.

Van de sub-tropische soorten weet ik dat niet. 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus van in maart aan het gebruiken. Zak open en dicht en nog steeds bruikbaar. Zijn de gripzakjes volledig luchtdicht?

Fijn om te lezen dat het kan.

 

"Sterieler werken bij wat grotere hoeveelheden." Ik denk dat het weinig verschil maakt als je de verhouding broed substraat respecteert

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Big D zei:

Sterieler werken bij wat grotere hoeveelheden.

 Misschien wel hoor, als je voldoende broed hebt (lijkt me voor jouw geen probleem met de roze oesterzwam 😄)

 

Die van de koningsoesterzwam is zelfs helemaal open aan 1 kant en is van stevige plastic met ergens een opening die met leukopor is afgeplakt. Dus daar komt wat zuurstof bij. Die vouw ik na gebruik netjes dicht. De shiitake zit inderdaad in een gripzak. Dus zonder zuurstof 🤔 wat wel gek is. Misschien ademt er toch ietsje door het plastic of een kiertje.

Het voordeel van dergelijke zakken is dat ik gewoon wat losknijp vanaf de buitenkant en het vervolgens over het substraat strooi. Ik kom dus nergens met mijn vingers aan. Dat scheelt ook weer in besmetting met gezellige broodschimmel en andere ongewenste dingen die in de lucht hangen. 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Kleine update.

Een eerste poging om grijze oesterzwammen in emmers en gepasteuriseerd met gebluste kalk te kweken loopt niet helemaal zoals het hoort. Het substraat is te nat en de groei is heel erg traag. Ik heb ook 6 gr. kalk gebruikt per liter water. De emmers hebben ook een geur die nog het best lijkt op die van kuilvoer voor runderen. Wel geen besmetting of zo na 17 dagen. Ik wacht af. 
 

Tweede poging.

1800gr stro en 900gr karton 3u ondergedompeld in een oplossing van 4gr gebluste kalk per liter. En vervolgens 3u laten uitlekken. Samen met 900gr houtpellets, 900gr vlaslemen en 900gr koopzaadstro bevochtigd met 5l kalk oplossing van 4gr.

Twee emmers van 16l gemengd met 3l broed van grijze oesterzwam.  Na 11 dagen lijkt alles op schema.

Een emmer van 16l gevuld met het substraat en 1,5l broed van roze oesterzwam en zie hier na 11 dagen.

 

IMG_5547.jpeg

IMG_5550.jpeg

 

 

Na 13 dagen.

 

IMG_5557.jpeg

IMG_5556.jpeg

aangepast door Big D
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de roze oesterzwammen geoogst 15 dagen na het vullen van de emmer.

 

Eerste oogst.

In totaal 1098gr roze oesterzwammen op 1800gr droog substraat. Dus reeds een omzetting van 61%. Aan de gangbare prijzen €15 waard.

 

Ik ben best trots op mijn eerste oogst.

.

IMG_5558.jpeg

aangepast door Big D
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 21 dagen na het vullen van de emmers met substraat en grijze oesterzwam.  Ze zijn dus om het zeggen een week langzamer dan de roze die op het zelfde moment opgestart werden.

Gisteren ochtend nog niks te bespeuren.  Ik denk dat ik met een nog mooiere oogst kan verwachten. 🤞

 

 

IMG_5568.jpeg

IMG_5569.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...