Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(Oneetbare) Omphalotus Olearius, alternatieve tuinverlichting.


Dashbro

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het past misschien niet tussen de eetbare paddenstoelen.. Maar...

 

Van jongs af aan heb ik door een nare ervaring met paddenstoelen (behoorlijk trauma), angst voor paddenstoelen gehad. In mijn nachtmerries stonden ze zelfs op mijn kussens, en groeiden ze uit mijn armen bijvoorbeeld. Rare intro dit.

 

Voor een paar jaar terug heb ik met hulp van een paar goede vrienden mijn mycofobie overwonnen. Eerst door ze onder ogen te zien. Daarna in de supermarkt, om vervolgens tot 

...aanraken... over te gaan.

 

Nu ben ik zover dat ik ze graag opzoek en fotografeer in het bos. Vooral de buitenaards ogende Inktviszwam (Clathrus Archeri) zoek ik naar, maar de stank weerhoudt me ervan om ze zelf te kweken...

 

Dus, ben ik naar wat anders op zoek gegaan. Eigenkweek paddenstoelen voor in de keuken is nog steeds een no go, verder dan champignons en shiitake ga ik niet, niet eens door de restanten fobie..

 

Bioluminiscentie, daar gaat het me om. Vuurvliegjes vind ik fantastisch om te zien, en hetzelfde fenomeen is bij sommige paddenstoelen te vinden...

 

Dus. Ofwel kleine, lastig (*binnen) op te kweken Mycena soortjes- of richting de Omphalotus Illudens/ Omphalotus Olearius. De "Jack 'O Lantern", de laatstgenoemde, is het geworden. Hier bekend als Zuidelijke Lantaarnzwam.

 

Er groeit nu een fors mycelium in een 1.5x1.5m patch van beukensnippers in een nat gedeelte van de tuin, en er staan 2 bloempotten vol snippers in de schuur te groeien. De eerste flush zou zo rond oktober te zien moeten zijn..

 

Ben heel benieuwd. De enige bekende plekken waar deze zwam nog meer staat in Nederland is in een tuincentrum in Eindhoven op een oude Olijfboom, en op een paar niet nader omschreven locaties.

Heb na een tip ooit een speurtocht gedaan, maar net te laat om nog "het licht te zien".

 

De soort staat in Nederland als "zeer zeldzaam" en inheems bekend. Lijkt voor een leek op een Cantharel, maar is niet eetbaar, kan juist een zware buikkramp veroorzaken.

 

Hierbij een paar fotos van de zwam van het internet- en het mycelium in een van mijn bloempotten.

 

22f4d1d6c042b40bf41cc99a97e9dce0.jpg.0a1975d06c33c92471ae838215057a78.jpg

 

medium.jpg.158b0d89b262655b86512e2106e531ba.jpg

 

AR64400_n.thumb.jpg.f342dc7d9e8657a6ef4f1a35bfb5689d.jpg

 

20240517_212528.thumb.jpg.2aac9467e9d28c6d79c25bd4623955af.jpg

 

Zodra er (hopelijk!) meer te zien is, volgen er uiteraard ook eigen foto's..

 

*edit* dat was kort!

30 seconden sluitertijd, hoogste iso waarde en een donkere schuur.

 

Maar desondanks dat het mycelium zelf niet direct bioluminiscentie hoeft te hebben...🤩

 

Het is met het blote oog nog een stuk duidelijker, een groene streep dwars over het oppervlak, met een gloed van onder.

 

Heel blij mee zo. En zekerheid over het soort broed..

 

Screenshot_20240517_232835_Gallery.thumb.jpg.b7bf0a31b9e5dbf99e587a8a6efd08b0.jpg

 

 

 

 

aangepast door Dashbro
Foto's gewisseld en een paar kleine aanpassingen in de tekst
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ok. Mycofobie, die kende ik nog nie. 

 

Maar ik snap het wel en ik vind dat je het goed oplost. Fobie bewust omzetten in fascinatie.

Ik heb ooit hetzelfde gedaan met spinnen. Lang verhaal, ga ik hier niet neerzetten. Ik heb trouwens geen spinnen als huisdier, d.w.z. er zijn er natuurlijk wel heel veel in huis en ik help ze, maar geen spinnen in een hokje met sprinkhanen enzo.

 

Wat mij betreft kun je hier gewoon verder vermelden hoe het met je lichtgevende paddenstoelen gaat. Je hebt in de titel al vermeld dat het om niet eetbaar gaat, dus. Paddenstoelen zijn fascinerend en geweldig, dus mijn interesse heb je alvast.

aangepast door woldistel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je begrijpende bericht!

 

Mooi dat je hetzelfde hebt gedaan met je arachnofobie. Die angst is een stuk bekender, en ook verklaarbaarder.

 

Gek genoeg heb ik op jongere leeftijd een spin in een terrarium gehad, maar nadat die voor nageslacht kon zorgen- en dat niet na kon vertellen- heb ik die hobby gelaten voor wat het was, een kijkhobby.

 

Huisspinnen zijn nuttig, ze halen de muggen uit je huis- maar is de schrik dat waard? Als je voorbij de fobie bent, gaat er een muggenjeuk vrije wereld voor je open... Maar ik snap de schrik wel. Een valse wolfsspin zet ik in een bakje buiten uit, net als met een wesp bijvoorbeeld.

 

Een fobie is per definitie "een irreële angst"... Net zoals een giftige  paddenstoel niet in mijn mond zal springen, zijn de meeste angsten ongegrond. Maar alsnog lastig in het dagelijks leven. Zeker als je veel buiten bent.

Maakt het in beginsel niet makkelijker, maar er is overheen te komen, uiteindelijk.

 

 

Het idee van mijn eerdere huisdier is overigens wat ik van mijn schimmels verwacht, een kijkhobby..  Genieten van de soms oprecht bizarre uitingen van de natuur. Los van kweken voor consumptie en bloemenpracht, weer een nieuw aspect van de tuin.

 

Alhoewel het hier gekweekte broed een oneetbare, giftige schimmel is, is de fascinatie groot. Zat net te grijnzen van oor tot oor toen ik het zag gloeien. Bijzonder.

 

Het kan zijn dat ik dit topic wat verwaarloos de komende tijd, maar zodra de eerste zwammen zich melden, laat ik het weten!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mijn spinnenangst te boven gekomen o.a. door ze te fotograferen met een macrolens. En er heel veel over te lezen.

M.b.t. paddenstoelen binnenshuis; hou dan rekening met sporen. Ik kweek met regelmaat oesterzwammen op de vensterbank op koffiedik en stro, maar ik oogst ze ver voordat ze sporen maken. Sporen in huis is niet fijn!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist door ze "op hun niveau" te ontmoeten, zie je hoe je angsten eigenlijk zijn.

 

Kweken van schimmels binnenshuis doe ik liever niet om precies die reden. Heb al eens een vochtminnende schimmel achter de koelkast mogen weghalen, inclusief de bijbehorende nepkaas-achtige bekerzwammen op de plint. Liever niet meer.. Nu meer vanwege de integriteit van het huis dan vanuit de fobie gedacht.

 

Mijn losstaande schuur is de enige plek waar ik "binnen" kweek. Ver voor de sporen kunnen vormen gaan ze naar buiten.  Zeker met een giftige soort, neem ik geen risico's. Heb het hout in de schuur overigens al bewerkt, tegen houtworm, maar ook tegen schimmels.. Heb door de buurman een permanent vochtprobleem in de schuur, waar ik al de nodige voorzorgen voor heb genomen. Beter voorkomen dan genezen.

 

Dank voor je bericht, het laatste wat je wilt is inderdaad hetgeen wat eerder angst gaf- in je huis. De fobie overwinnen is moeilijk, maar uiteindelijk vaak goed haalbaar. Dat je ze op macro niveau hebt gezien, moet je sterk voor in je schoenen staan, goed gedaan. De angst te boven komen maakt je sterker en de wereld zoveel groter.

 

Ben blij dat het weer op het niveau is van toen ik 6 jaar was. Had met mijn oma een geplukte vliegenzwam in de tuin "geplant", omdat 'ie zo mooi was. Het is weer puur genieten.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weer een klein beetje groei, en gloei.

 

Na een paar weken groei doen nu ook de nieuwe kweek aan beukensnippers goed mee. Heb ook op een paar zakken graan nu lichte groei. De bijgaande foto is van een ziplock met beukensnippers.

 

Onder het oppervlak van de achtertuin patch, is het 1 egale mycellium massa. Een sample is goed zichtbaar lichtgevend. Niet genoeg om bij te lezen, wel om van te genieten.

 

De gloeiende schimmeldraden maakten wel duidelijk dat ze niet eetbaar zijn overigens.. Een gloeiende schedelvorm... Ai... 😊

20240528_031149.thumb.jpg.25b49dd503ed184fc11a8345a8ce20a5.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...