Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond makkelijke moestuin bemesten?!


Aanbevolen berichten

Daar lees je nou nooit wat over inderdaad. Als ik een moestuinbak zou hebben zou ik in ieder geval elke najaar/winter een laag compost en/of verteerde mest (enkele cm) aanbrengen. Eventueel iets van koemestkorrels (lees de verpakking). Verder moeten bepaalde groenten, zoals tomaat, paprika, komkommer, etc net als in pot tijdig en regelmatig bijgemest worden. Een keer in de twee weken bijvoorbeeld met tomatenmest voor de vruchtgroenten. Dat kan vloeibaar zijn (wordt sneller opgenomen) maar mogen ook korrels zijn die je lichtjes onderwerkt. Idem voor gulzige planten als kolen, ook die mest je regelmatig bij. Daarvoor gebruik je weer een andere meststof. Bij het oogsten van sla zou ik gewoon elke keer wat nieuwe compost toevoegen. Je moet zelf maar even zoeken wat veel en wat weinig mest nodig heeft (mag je best hier plaatsen om ook anderen te helpen ).

 

Waarschijnlijk kan een van de verhoogde bedden tuiniers je nog wel wat tips geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost geven kan altijd en geef je nooit teveel (geen kans op verbranding en verzilting).

Organische meststoffen is meestal ook geen probleem Culterra of koemest e.d.)

Wel voorzichtig met anorganische meststoffen als 12-10-18 e.d., deze kunnen verbrandend werken als je teveel geeft. Patentkali is nodig voor een goede vruchtzetting. Dit doe je dan ook vanaf halverwege de groeiperiode van de betreffende soort.

 

De manier van tuinieren, traditioneel of in een verhoogde bak, maakt voor de wijze van bemesten geen verschil.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat je gewoon aarde hebt gebruikt zijn dit wel dingen om rekening mee te houden. Is het bemeste tuinaarde?

 

Het belangrijkste wat in mijn bakken zit is compost. Iedere keer als ik wat oogst en wat nieuws plant of zaai doe ik er een nieuwe verse schep compost doorheen. Ook als het seizoen weer begint en met gewassen die wel wat lusten halverwege nogeens wat compost mengen.

Puur in theorie zou er niet bijgemest moeten worden. Ik merk het wel als iets het niet goed doet of er verkleuring ontstaan die dus een tekort van iets aangeven. Tot nu toe gaat het lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...