Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er mis met mijn aardappelen


harmony

Aanbevolen berichten

Gisteren viel het me ineens op dat het loof v mijn aardappelen er slecht uitziet. Ik heb Frieslanders, Parels en Rosevals gezet. Begin deze week een paar porties Rosevalletjes geoogst, die zagen er (nog?) prima uit. Vanmorgen een portie Parels geoogst en toen kreeg ik een niet zo fijn gevoel.

Al gezocht op phytophtora, maar ben niet zeker. Kan het ook aardappelluis zijn?

En, wat het ook is, wat te doen met de aardappelen. Ons leek het het best meteen alles te oogsten, maar is het nog eetbaar.

Ter illustratie een fotootje.

 

00232821342166289.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het loof te zien is dat phytophtora, in een vergevorderd stadium. En omdat het ook in de aardappels zit, kan het haast niet missen. Of die aardappelen nog eetbaar zijn weet ik niet, maar ze lijken me niet erg smakelijk. Direct alles rooien lijkt me noodzakelijk. En de plantenresten zsm afvoeren. Hebben alle rassen hier last van?

 

Zie verder:

aardappelziekte-wat-te-doen-t5870.html

aardappelplaag-of-niet-t5916.html

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schurft lijkt me onwaarschijnlijk, omdat ook het blad aangetast is, en schurft vooral tijdens droogte ontstaat. En hier is het vooral erg nat de laatste tijd. Die natte, warme periodes zijn ideaal voor phytophtera.

 

Het is niet vreemd dat alle rassen zijn aangetast, vooral als ze vlak bij elkaar staan. Er zijn geen resistente rassen, alleen soorten die minder gevoelig zijn. Maar met dit weer....

 

Ik zit er zelf ook over te denken om mijn middelvroege aardappels maar vast te rooien. Ik ga volgende week op vakantie, en ben bang dat bij afwezigheid mijn aardappels ook besmet zullen raken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blad is aangetast door phytophtora en de knollen door aardappelschurft. Die schurft is verder onschuldig. Of de aardappelen ook door phytophtora zijn aangetast kan ik zo niet zien. Dat alle aardappelen zijn aangetast is niet zo'n wonder. Het zijn allemaal rassen die vrij gevoelig zijn voor phytophtora. Als het mijn aardappelen waren zou ik ze sorteren en de slechte wegdoen. Je zou de slechte ook kunnen bewaren. Als ze na een tijdje erg gaan stinken is het phytophtora.

 

Tot enkele weken geleden hebben we hier weinig regenwater gehad. En daardoor heb ik nog helemaal geen enkele aantasting van phytophtora gezien. Met het huidige weer en het afsterven van de vroegste aardappelen, zal dat wel niet lang meer duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Van der Wal zijn Parel en Frieslander redelijk bestand tegen phytophtera. Beide rassen heb ik een aantal keren eerder gezet en toen nergens last van gehad.

 

 

Volgens de website van Van der Wal is parel erg gevoelig in het blad en weinig vatbaar in de knol. Daarom wordt parel veel geteeld door mensen die niet tegen de aardappelziekte willen spuiten. Als er dan wel bladaantasting is, wordt het loof er (hoop ik dan maar) afgehaald, zodat de piepers nog gezond geoogst kunnen worden. Als buurman van dergelijke volkstuinders ben ik daar niet zo blij mee. Daarom mag ik wel spuiten om mijn late aardappelen wel gezond te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van der Wal: Geelschillige aardappel, middelvroeg afrijpend. Rond tot rondovaal van vorm. Vrij los kooktype en redelijk bestand tegen phythophtora, zeker in de knol.

 

Als ik bovenstaande op de site v Van der Wal lees, denk ik dat ik bij deze aardappel een kleine kans op phytophtora heb. Als leek vond ik het erg lastig om aardappelen uit te kiezen. Wij eten weinig aardappelen en die we eten moeten dus wel lekker zijn. De Roseval vind ik bijzonder lekker, hoewel deze wel erg vatbaar is.

Mss kun je mij andere rassen aanbevelen die ook goed van smaak zijn?

Er staan geen aardappelen naast ons, wij zitten tussen de weilanden, mijn buurman die ook wat aardappeltjes heeft staan zit 500m verderop. We zijn begonnen met rooien (hopelijk zijn de meeste knollen nog goed, slechte gaan meteen weg), loof gaan we verbranden (als het tenminste een beetje droog wil worden) en ik denk dat ik volgend jaar sowieso eerder begin met oogsten. Het is heel snel slecht geworden. Afgelopen zaterdag hebben we het eerste maaltje geoogst en toen zag het blad er nog prima uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die aardappels op die laatste foto zien er prima uit hoor. De plekjes op die aardappel links (eerste foto) lijkt inderdaad schurft. Of die rechter aardappel dat ook heeft weet ik niet. Het blad is kenmerkend voor Phyt. (wat ze mijns inziens het beste aardappelpest zouden moeten noemen).

 

Of een ras redelijk phyt-bestendig is maakt niet zo gek veel uit, als je er ook gevoelige rassen naast of tussen hebt staan. Uiteindelijk tellen de weersomstandigheden, de lokatie, de plantafstand en de aanwezigheid van de schimmel in de omgeving minstens net zo zwaar. Nogmaals, er is geen ras immuun. Bij een buurman in de buurt ging vorig jaar een heel bed met redelijk bestendige piepers (monte carlo geloof ik) in een weekend zwart. De (blad)besmetting gaat heel snel.

 

Gelukkig heb je nog een aardige oogst. Mijn advies is wel om zoveel mogelijk te rooien, of in ieder geval het loof te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de oogst best goed zal zijn. We gaan komend weekend ook alles rooien, dan kan (wat het ook is) zich niet verder verspreiden. Wel jammer, ik had de aardappels liever nog even onder de grond willen laten zitten, maar ik denk dat dit beter is.

De foto's van de aangetaste aardappels waren die van de parels, ik heb de lelijke plekjes eraf gehaald, de smaak was super!

Samen met tuinboontjes, die oogst is fantastisch en een lekker biefstukje. Iedereen tevreden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@harmony

 

Kijk op de website van Van der Wal eens bij webformulieren en zoek daar de pdf met pootaardappelraseigenschappen op. Daar zie je dat Parel er vatbaar is in het blad en zeer weinig in de knol. Daar zie je geheel afwijkende cijfers en ook rassen die wat dat betreft veel beter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je verwijzing naar Van der Wal, bij die formulieren had ik (nog) niet gekeken. Goede tip voor komend jaar.

Gisteren 3 kratjes parels geoogst, ze zien er gelukkig mooi uit, nagenoeg geen schurftplekjes. Hopelijk wordt het in de loop vd dag droger, het spoelt er nu uit.

Groetjes, Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...