Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Botrytis in de kas


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

In mijn huidige kas heb ik last van botrytis op de andijvie en salade.

Nu vraag ik me af of ik er zou van af zijn door zwavel te verbranden in de kas.

Maar!!!

Er staan daar ook ijsbergsla en bloemkolen in welke tegen februari zouden moeten eetbaar zijn, kunnen die de zwaveldamp overleven of niet?

Kan überhaupt wel gelijk welke plant dat overleven??

 

img557838531356164166.JPG

 

img556127811356164334.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willy,

 

Zou met dat zwavelen even wachten tot je de kas 'leeg-gegeten' hebt. Het is per slot een bestrijdingsmiddel en daar zitten veiligheid voorschriften aan vast. Voor de meeste middelen is een minimale toepassing voor de oogst bij vastgesteld. In NL is de "Keuringsdiest voor waren" daar zeer streng op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor spuitzwavel is er geen wachttijd, oogst wel goed afwassen natuurlijk;

ik denk trouwens niet dat zwavel helpt tegen botrytis, hoogstens tegen ontkiemen van nieuwe sporen;

 

beter is het alles boven de grond zo droog mogelijk te houden, afval en besmette planten zoveel mogelijk weg te halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Combinatie van beide Rob0, luchtvochtigheid in de kas zo laag mogelijk houden, afgevallen en/of aangetaste bladeren en vruchten opruimen (niet op de composthoop) en als de kas leeg is, eventueel zwavelen. En ehhh, afwassen van het gewas helpt volgens mij niet, ik zou het niet doen in iedere geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik rakel dit draadje maar weer eens op omdat er nu een kas leeg is gemaakt, de andere zal voor volgende week zijn.

De tomatenplanten welke er in stonden hadden 'de plaag' en nu zag ik enorm veel stofdeeltjes wegvliegen toen ik de stengels verwijderde, denkelijk schimmelsporen?

Kunnen die nu bestreden worden door zwavel te verbranden?

Sorry aks dit al eens besproken werd hoor, ik word stillekesaan een beetje oud geloof ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...