Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perenalgmijt? Bestrijding?


Aanbevolen berichten

Vanmorgen liep ik trots door mijn moestuintje en ik zie iets vreemds aan mijn perenboom (conference). Dit is het eerste jaar dat hij in de bloesem is gegaan, vorig jaar zijn de knopjes bevroren met een late vorst. De blaadjes aan de bovenzijde van de takken (van 4 takken specifiek, de rest nog niet) zien er vreemd uit, allemaal zwarte puntjes erop. (zie foto's) Is dit perenalgmijt/perenpokmijt? Wat kan ik hieraan doen? Is dit schadelijk voor de vruchten (die ik hopelijk wel nog krijg...).

Jullie hulp is zeer welkom

img821973001367734856.JPGimg822084841367734865.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is elke ziekte of plaag het gevolg van een tekort aan voeding. Het tekort aan voeding kan aan vele factoren liggen: tekort bodemleven (bijna overal het geval), tekort aan mineralen in de bodem, tekort humus (ook bijna overal het geval). Maar het ligt nooit aan een tekort aan bestrijdingsmiddelen.

 

Bekijk de overeenkomsten van de mineralen tekorten bij de ziekten in onderstaand artikel. En welke ziekte je ook hebt, je kunt er bijna vanuit gaan dat in ieder geval een Calcium en Fosfor tekort heerst.

 

https://www.moestuinforum.nl/post136937.html#p136937

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nu eenmaal niet alle tekorten in de grond aanpassen, roeien met de riemen die je hebt en soms naar onschuldige middelen grijpen als hulp.......

Als je zoals in een moestuin normaal is, bodemvreemde gasten neerzet is het altijd mogelijk dat je planten en/of bomen ergens een tekort aan zullen hebben....niet alles is dan op te lossen met toevoegingen...een beetje kalk, een handje fosfor zal op den duur misschien wel wat verbetering geven maar het probleem bestaat nu en moet nu op de korte termijn opgelost worden. Hopelijk is het verwijderen van de aangetaste bladeren voldoende...ikzelf zie totaal geen probleem in het spuiten met een lichte zwaveloplossing wat ik zeker niet tel onder kwalijke bestrijdingsmiddelen........ Microsulfo van Bayer is gewoon toegelaten voor het/de biologisch tuinieren/teelt en nee ik heb geen aandelen )

 

En zelfs met de allerbeste bodemgesteldheid voor je plant of boom kun je nog problemen krijgen.......niet alles is terug te voeren op een goede voeding maar ook weers en omgevingsomstandigheden spelen hun deel in deze, net als bij mens en dier is het een samenspel tussen nature and nurture...aanpassingen aan de omgeving...eventueel...ingrijpen direct om een ziekte/aantasting op te lossen, zeker als dat nodig is om uitbreiding voor te zijn........

 

En zelfs dan kan zelfs de soort, hybride etc een manko hebben waardoor het aanvalliger is voor bepaalde ziektes/aantastingen en of insecten/parasieten of een probleem hebben met een buur in de tuin waardoor hij nadelig beinvloed wordt......omgevingsfactoren zoals laag grondwaterpeil, vervuiling in de grond of omgeving enz en zo kan ik nog wel een paar kantjes volschrijven...sorry stokpaardje )

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist alle aangetaste blaadjes van de boom afgehaald. Sommige takken zijn nog (bijna) onaangetast, andere takjes zijn nu kaal... Heb er 5 flinke trossen met bloesem in en hoop dat die het gaan redden... Zou het leuk vinden om de eerste keer peertjes in mijn boom te hebben! Fingers crossed!

En net nog een flinke lading biologische mestkorrels in de tuin gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...