Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat kan in de winter in de kas?


CindyB

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek (als beginnend moestuinierder) naar groentes die ik in de winter in de kas kan laten groeien.

Ik tuinier in een grote tuinderskas dus heel het jaar door onder glas.

Nu heb ik dus echt geen idee wat ik zou kunnen planten tussen zeg maar november en maart (behalve boerenkool)

Er is een tuidender van Surinaamse afkomst bij ons die egt dat je gewoon alles moet proberen omdat het nooit kouder wordt dan een graad of 3...

Maar goed, ik denk dat niet alles kan.

Ik ben dus op zoek naar tip en trics van jullie ervaren tuinders

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zal de minimum temperatuur in een grotere kast wel iets hoger liggen dan kleine tuinserre omdat m³ lucht /m² glasoppervlakte groter is ,waardoor er per m² glasoppervlakte langs waar de warmte verloren gaat meer m³ lucht als buffer is .

 

Ik denk dat er van veel langer te oogsten is omdat productie stilt valt of de planten vervriezen bij eerste nachtvorst.

 

En ras keuze is ook wel belangrijk om het jaar rond te kunnen oogsten .

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/wortelen-amsterdamse-bak-2-zaden/groenten/wortelen/ als vb deze dit jaar gezaaid in februarie na periode met nachtvorst in kleine tuinserre en dit weekend gaan de laatste er uit .Zaai je ze eind december /januari bij iets hogere temperatuur zeker nog een gans stuk vroeger te oogsten .

 

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kolen-bloemkool-belot-zaden/groenten/kolen/bloemkolen nog een vb zaai je deze de komende maand (te laat volgens handleiding maar doordat seizoen verlengd word in de serre volgens mij geen probleem deze winter te oogsten )

 

Wat ik me wel afvraag is zaai datum van de wintergroenten . Door het verlengen van het seizoen is het zelfde dat je buiten te vroeg zaai .

Spinazie /groenlof als ze bepaalde ouderdom (grootte) hebben en temperatuur nog voldoende hoog is schieten ze in zaad . Wat ik ook vond op "moestuintips.nl"

"Zaaien

Groenlof wordt gezaaid van 1 juni tot half juli. De data zijn belangrijk want eerder zaaien geeft planten die snel doorschieten. "

(sorry linkadres koperen lukt niet)

 

Lentepinazie zelfde geval hier vroeg kunnen oogsten in serre maar schoten ook snel in zaad door hogere temperatuur in de serre .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...