CindyB Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Ik ben op zoek (als beginnend moestuinierder) naar groentes die ik in de winter in de kas kan laten groeien.Ik tuinier in een grote tuinderskas dus heel het jaar door onder glas.Nu heb ik dus echt geen idee wat ik zou kunnen planten tussen zeg maar november en maart (behalve boerenkool)Er is een tuidender van Surinaamse afkomst bij ons die egt dat je gewoon alles moet proberen omdat het nooit kouder wordt dan een graad of 3...Maar goed, ik denk dat niet alles kan.Ik ben dus op zoek naar tip en trics van jullie ervaren tuinders Alvast bedankt voor het meedenken! Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 is er behalve verwarming ook licht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CindyB Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Er is geen verwarming en geen kunstlicht. Dus alleen daglicht Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppy Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Wat verleden jaar bij mij lukte in de kas tussen oktober en april.Raapstelen. (aanrader)Groenlof/suikerbrood.spinazie.Andijvie.Alle oosterse groente's (Paksoi, Mizuna, Bimi,Oosterse slamix,)Weeuwenteelt bloemkool.Vroege doperwten,peultjes. Quote https://www.facebook.com/pages/Uppys-moestuin/429899817149798 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kockie Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Zoek eens op youtube op Eliot Coleman. Er gaat een wereld voor je open. Ik heb inmiddels een paar van zijn boeken aangeschaft! Quote Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> EcologieforumKockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Volgens mij zal de minimum temperatuur in een grotere kast wel iets hoger liggen dan kleine tuinserre omdat m³ lucht /m² glasoppervlakte groter is ,waardoor er per m² glasoppervlakte langs waar de warmte verloren gaat meer m³ lucht als buffer is . Ik denk dat er van veel langer te oogsten is omdat productie stilt valt of de planten vervriezen bij eerste nachtvorst. En ras keuze is ook wel belangrijk om het jaar rond te kunnen oogsten .http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/wortelen-amsterdamse-bak-2-zaden/groenten/wortelen/ als vb deze dit jaar gezaaid in februarie na periode met nachtvorst in kleine tuinserre en dit weekend gaan de laatste er uit .Zaai je ze eind december /januari bij iets hogere temperatuur zeker nog een gans stuk vroeger te oogsten . http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kolen-bloemkool-belot-zaden/groenten/kolen/bloemkolen nog een vb zaai je deze de komende maand (te laat volgens handleiding maar doordat seizoen verlengd word in de serre volgens mij geen probleem deze winter te oogsten ) Wat ik me wel afvraag is zaai datum van de wintergroenten . Door het verlengen van het seizoen is het zelfde dat je buiten te vroeg zaai . Spinazie /groenlof als ze bepaalde ouderdom (grootte) hebben en temperatuur nog voldoende hoog is schieten ze in zaad . Wat ik ook vond op "moestuintips.nl""ZaaienGroenlof wordt gezaaid van 1 juni tot half juli. De data zijn belangrijk want eerder zaaien geeft planten die snel doorschieten. "(sorry linkadres koperen lukt niet) Lentepinazie zelfde geval hier vroeg kunnen oogsten in serre maar schoten ook snel in zaad door hogere temperatuur in de serre . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts