Jump to content

Waaslander

Members
  • Content Count

    927
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • LOCATION
    Oost-vlaamderen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tot enkele jaren geleden moesten tomaten vooral rond en rood zijn voor de handel , lijkt me laatste jaren wel verandering in te komen in groenten afdeling supermarkten . Vermoed dat dit ook in F1 zaden voor beperkingen zorgt . F1 zaden bewust om hun F1 zijn kopen zou ik enkel doen voor resistente rassen tegen aardappelziekte . Maar in serre en geen tomaten en aardappelen in de buurt heb ik er geen last van normaal . Heirloom soorten veel meer keuze in soorten en selectie meer op wat interessant is voor de moestuinder . Onderaan foto zie ik 45 en 65 staan vermoed aantal zaden . Wat doe je met zoveel zaden zeker als experiment . Enkel deze soort kweken en valt smaak tegen wat dan? En je heb dan nog zaden over. En zaden zijn ook nogal prijzig vind ik . Heirloom soorten vind je op internet ook door liefhebbers kwekers per 5 of 10 zaden voor 1 euro of zo . Meer soorten om mee te experimenteren voor zelfde geld . En door zaadvastheid en redelijke kleine kans op kruisbestuiving kunt je zelf zaden oogsten voor de volgende jaren als een soort u bevalt . Het hangt natuurlijk ook af wat je zelf het belangrijkste vind . Heb zo ook eens een F1 aperitief tomaat staan gehad op hoeveelheid kon er geen een heirloom soort aan . Maar op smaak gingen er in mijn ogen veel heirloom soorten boven .
  2. Winterporselein veldsla en spinazie staan nu al in de serre . Ik vermoed verhouding van: - ouderdom van planten - temperatuur - aantal uur en intensiteit licht Het is niet de bedoeling om planten langer dan volgend jaar over te houden . Het aantal uren is nu beperkt en staan ook niet erg warm tussen raam en glasgordijnen . Komende maanden bij lengen van de dagen en feller licht zal groeisnelheid wel verhogen . Eigenlijk ook nooit problemen gehad met rekkende tomatenplanten in vensterbank zonder kunstlicht of zo . De planten staan nu in 2 liter poten en dit totdat ze in de serre komen te staan in bato bakken (12 liter) Het op zijn van de planten vermoed ik ook een deel is van de grond die ze tot hun beschikking hebben op is ? Dus 5/6 van de grond zal zo even oud zijn als planten die in het voorjaar opgekweekt worden . In het voorjaar nog ganse tijd voor de ijsheiligen zie je meestal wel in tuincentra force dwerg tomaten struiken staan met tomaten die al kleur krijgen . Wel soms aantrekkelijk om snel wat tomaten te hebben ? - Struik tomaten uit tuincentra krijgen die niet een enorme schok ineens veel minder licht en warmte waarbij deze kunstmatig zijn opgekweekt. Vraag me af hoeveel het begeven bij late nachtvorst ? - Mijn tomaten zullen wel een stuk ouder zijn maar gaan geen schok krijgen in het voorjaar omdat ze geen kunstmatig licht en zo krijgen en deze ineens moeten missen . Is ook maar een proef is ook niet meer nodig om de stamtomaten vroeg te zaaien om snelle oogst te hebben .
  3. Niemand die deze uitdaging aangaat dit jaar . Hier staan er 12 planten op de vensterbank . 12 soorten dwerg struiktomaten op 1 na (dennenboom) bloeien ze nu en hangen kleine tomaten aan maar zeker geen rijpe tegen de feestdagen . Gezaaid eind augustus in vensterbank op het zuiden . Dan eens over gepland naar P9 potjes en vandaag eindelijk naar 2liter potten . Geen extra verwarming of verlichting . De bedoeling is om de planten binnen te laten uitgroeien tot mooie struiken met vruchten (al dan niet rijpend) aan die in het voorjaar naar de serre kunnen verhuizen en zo enkele maanden vroeger tomaten te hebben dan de stamtomaten die op normaal tijdstip gezaaid worden . Bij tomatenplanten word wel eens gezegd dat de planten op zijn tegen het einde van het seizoen . Maar komt dit niet vooral door de weersomstandigheden , grond die uitgeput geraakt en oudere takken . Mijn broer heeft zo binnen een struiktomaat (venus) staan gehad van een jaar of 5 oud die nog tomaten droeg . Wel met snoei en enkele keren verpotten . Dus het moet wel mogelijk zijn vermoed ik dat planten productief te houden tot najaar volgend jaar . Zal een van volgende dagen eens enkele foto's plaatsen
  4. Hier deze week ook de aardappelen geoogst of beter gezegd de overschot . Het is een ramp dit jaar reden woelmuizen of zo stukken schil dat enkel nog boven gehaald worden puntjes van aardappelen waar rest van opgegeten is . Na verwijderen van het groen en weghalen van de worteldoek die tussen de planten lag zag je wel veel gaten van het ongedierte . Vorige week ergens gelezen van tuinder dat hij bewust geen worteldoek gebruikte omdat hier muizen en zo ongestoord onder konden woelen kweken zonder vijanden .
  5. 2 steken diep spitten en brokken moeten stuk slaan ? Ik zou zeker maken dat die laag (die je moet stuk slaan) niet gemengd word met teeltlaag . Ooit eens gehoord van landbouwer dat hij om zeefgrond ging (van zeven steengruis bij breken) rijden om op doorgangen van weides over beken ging rijden . Omdat er sporen waren gereden en met deze zeefgrond kwam het dan minder voor . Als ze zo iets bij u gebruikt hebben als opvulgrond en je gaat het met de teeltlaag mengen. Misschien proberen achterhalen waarom en hoeveel er opgehoogd is ? Hebben ze alles een 20 cm opgehoogd zou je eventueel deze in een stuk van de tuin kunnen verwijderen . Hier een km van hebben ze stuk van een vijver opgevuld tot bouwgrond (hier met grond van graven fundering van industriebouw ) maar als het zo bij u is ,is het onmogelijk deze volledig te verwijderen .
  6. "Patrijs" bedankt voor de link had zoekfunctie gebruikt maar blijkbaar niet goed genoeg. Heb die nog al staan gehad voor droogbonen en mijn ouders vroeger elk jaar als snijbonen en viel me dit jaar op dat bloemtrossen erg groot zijn maar veel die geen boon ontwikkelen . Er juist naast staan struik boterbonen en daar lijkt de bevruchting op het eerste zicht wel goed te zijn . Was de bedoeling enkel daar zoete aardappelen te zetten bij mijn moeder en tijdens het opkuisen van de moestuin was het van die 2 koten moeten ook uitgekuist worden en met vermoeden dat de grond wel arm zou zijn door de verwaarlozing het er maar onder gedaan . En dan is er nog een gans stuk over dus maar ook nog wat anders en droogbonen op worteldoek leek me erg weinig werk en geen kruisbestuiving met andere soort die thuis staat. Voor de duidelijkheid ga over deze bonen hier
  7. Een stuk verwaarloosde tuin enkele jaren nu terug in gebruik genomen . Dit voorjaar gespit compost en kippen/eenden mest opgevoerd en ligt gefreesd . Dan worteldoek er over en ondermeer boerentenen op geplant . Deze staan verschrikkelijk wild van groenmassa en heel veel bloemen . Je ziet dat er berstuivers rond vliegen maar als je naar de trossen gaat kijken die uitgebloeid zijn nog geen 1/4 dat zich er bonen ontwikkelen ? Iemand enig idee of dit oorzaak van slechte bevruchting kan zijn ? Zoete aardappelen die er naast staan staan ook erg wild van groenmassa . Of wat zou reden kunnen zijn van slechte ontwikkeling van bonen ?
  8. Ik zelf heb bedenkingen met de wol . Het blijft er langer vochtig onder . Mijn vraag is dan waarom ? Het onkruid groei er wel gemakkelijk door ? Is het daarom niet juist door het witte dat zonlicht weerkaatst word ? Waardoor het er minder warm onder is dus minder verdamping ? Wat zouden resultaten zijn moest je wol van zwarte schapen gebruiken ? Daarom vraag ik me af is dit vooral niet geschikt in zomer door weerkaatsing warmte ? En dat we in het voorjaar de warmte vooral willen aantrekken ? Als je het enkel in de zomer gebruik waar opslagen tijdens rest van het jaar mij lijkt het lang te duren eer het verteerd is ? En mogelijke aantrekkingskracht van ongedierte tijdens opslag en (ongewenste) schimmels als het niet volledig droog is bij opbergen .
  9. Frezen word geregeld op gegeven als oplossing om grond los te maken compost in te mengen maar bij wortelonkruid elk stukje dat van een wortel word afgesneden is mogelijks een nieuwe plant . Ik heb geen ervaring met klei hier is het zandgrond . Maar ook sedert begin dit jaar begonnen met een stuk grond opnieuw in gebruik te nemen als moestuin en groot deel zoet aardappelen ipv gewone aardappelen onder worteldoek . Hier zou het de bedoeling zijn om tijdens de oogst van de aardappelen het stuk dat opgestoken word om de aardappelen er uit te halen niet betreden word .Dus dat los gestoken stuk los blijft liggen . Het is de bedoeling om allen zoete aardappelen op 1 week tijd te oogsten. - De zoete aardappelen verzamelen voor waar ik aan het steken bent zodat ik deze kan oprapen vanaf waar er nog staan . - Is er een rij gedaan aardappelen oprapen en plat raken waar ze gestaan hebben . Het is zo de bedoeling om losse grond los te laten en niet vast te lopen . Als je dan de bedden voor volgend jaar bepaald met stokjes en touw en de rest van seizoen bij onkruid verwijderen en compost toevoegen er doelbewust niet betreed is frezen op zandgrond zeker niet nodig (geen ervaring klei) . Ik werk in mijn oudere moestuin met vaste bakken als je doelbewust de grond niet betreed bij oogst van Prei maakt je hierbij de grond ook los voor daarna wortels te zaaien . Eventueel overwegen om een woelvork aan te schaffen ? Werkt super voor mij . -Veel minder arbeidsintensief tegenover spitten -Gaat een stuk sneller dan spitten -Is geen kerende grondbewerking
  10. Lig hier het probleem niet dat te veel geselecteerd is op eigenschappen van vele historische rassen en minder op gevoeligheid tegen ziekte. Ergens gelezen om tomaten te enten op wilde tomaten omdat deze veel minder gevoelig zijn voor ziekte en grotere groeikracht hebben net zoals de F1 onderstammen.
  11. En blijkbaar op 2 manieren oogsten wit en groen . Denk er over na om volgend jaar een asperge bak te maken . Minder plaats dan traditionele teelt nodig . En geen zwaar werk zoals vroeger voor aanaarden . Wit en groen te oogsten van zelfde planten . Maar me eerst nog even inlezen .
  12. De wortels werden niet afgestoken met het vlakken van de bermen, maar bij het aanleggen van deze . De werkwijze die we toen gebruikte om aan te bermen . Midden tussen de 2 rijen werd bepaald en langs elke kant een spade van af werd afgespannen met een koord . zelfde afstand van midden werd ook afgespannen met koord . Langs de buitenkanten werd er 2 spade breed en een spade diep uitgestoken en op de asperge geplaatst . Tussen de 2 rijen zelfde tussen koorden en verdeelt langs beiden zijden . Dan gemaakt dat bermen regelmatig waren van vorm door aan te drukken en nog wat grond over te doen met een schop uit gleuven . Dit op zandgrond vermoed dat dit bij kleigrond moeilijker of zelf onmogelijk is . Uiteindelijk waren gleuven ver 1,5 spade diep . Als ze gevlakt zijn ja maar lukt dit ook als er enkele tientallen cm aarde ligt op de wortelstok ? Ik dacht wit en groene asperges 2 verschillende soorten waren . -Dus als je ze steekt als de grond begint te scheuren witte . -Steek je ze als ze juist boven staan blauwkoppen - Laat je ze nog verder groeien groene asperges
  13. Vroeger bij mijn ouders hadden we asperges staan tot de moestuin moest verhuizen . Elk jaar als de eerste begonnen boven te komen de bermen graven . Na de oogst vers stalmest in de gleuven en alles plat doen . Was eerste plaats en enige bij mijn ouders waar er gemulchem werd met afgereden gras tussen de rijen . In het vroege voorjaar de afgestorven stengels af knippen tegen de grond en rest gras er af dat het weer een kale vlakte was tot eerste weer boven kwamen piepen . Nu lees ik in https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/329-de-moestuin-van-patrijs/ dat hij ze vlakt en ook gevraagd word waarom . Wat volgens mij de normaalste zaak van de wereld was . Wie vlakt ze na seizoen en wie laat ze het ganse jaar liggen ? Ze laten liggen lijkt me wel enkele voordelen te hebben - Minder zware arbeid ? - Wortels worden niet elk jaar gedeeltelijk afgestoken . - …. Maar ik vraag me af wat doe je met de stengels van het vorige jaar ? Aftrekken ,afknippen ,...…? Mij lijkt het nogal onpraktisch als je bij de oogst dit jaar de stengels van vorig jaar nog tegenkomt . In de loop van de tijd ook hier topic zien verschijnen van asperges in verhoogde bakken. Deze worden waarschijnlijk nooit leeg gemaakt maar hoe verwijderd je de oude stengels of blijven deze zitten . Dus in het kort - Al dan niet vlaken na oogst ? - Bij niet vlakken of bakken wat met restanten vorig jaar/jaren ?
  14. Hier staan ze dichtgegroeid geen worteldoek meer te zien in het midden juist nog op de randen . Dus de 90 cm tussen de rijen is dicht gegroeid . Na de ijsheiligen de plastiek verwijdert en laatste rij bijgeplant . 1 boog verwijderd maar doordat deze in zelfde gaten staan dan de planten was bij eerste boog er uit te halen al een plant uit de grond gekomen rest maar laten staan . Nu staan op sommige plaatsen de bladeren tot minder dan 10cm van de bovenkant van de bogen . Ben benieuw wat het onder de grond ga geven van oogst . Grond zeker 5 jaar liggen verwilderen dit voorjaar gespit en compost toegevoegd en kippen en eendenmest op gedaan van hokken die nog moesten uitgekuist worden . Alles wat er op geplant is sta om ter wildst . Op foto van 26 april sta vooraan een klein rijtje van nieuw zeelandse spinazie deze is nu 50 cm breed en hoog terwijl er al enkele keren van geplukt is (bladeren geen koppen) . Pompoenen staan ook erg wild maar daar staan er al redelijke grote op. Dus hoop dat er niet te veel stikstof is toegevoegd waardoor er vooral bladgroei is en minder knolvorming . Wat misschien ook een voordeel kan zijn van de worteldoek naast onkruiddruk er tussen dat hierdoor de warmte meer aangetrokken word in het voorjaar en nu speel het zwarte geen rol meer omdat dit afgeschermd is door de bladeren . Tijdens droge periode in het voorjaar alles wel af en toe water gegeven .
  15. Waarom zou je overschakelen omdat er nu in 2020 een beetje controverse is over een product dat 60 gebruikt word en waarschijnlijk enorm veel testen mee gedaan zijn. Dit vervangen door een huis/tuin middel waar je zelf nog geen wetenschappelijk bewijs van vind van de werking voor wat je het wilt gebruiken laat staan studie op het negatief effect op het bodemleven en ander leven? Mogelijks combineren met baksoda hier is wel al een topic van om te gebruiken met het zaaien van wortels om geen wormen te hebben in de grond . Mijn bedenkingen toen en nu nog steeds . - De wormen die we niet willen houden ze tegen maar wat met het andere bodemleven ? - Het is een product die in deze vorm niet voorkomt in natuur ,hoort dan ook niet thuis in mijn grond . pesticiden voor onkruidbestrijding willen we ook niet meer dus ook huis/tuin middelen . Een reeks mogelijkheden en waarom niet te gebruiken https://www.velt.nu/azijn-zout-onkruid Ik zelf ben er eigenlijk nogal radicaal in om producten te gebruiken . Zo ondertussen een 5 tal jaar geleden een thee gemaakt van kattestaart omdat ik ook had gelezen dat het effectief was tegen onder meer bonenluis en stukken van de bonen plantjes zagen zwart van de luis . Maar niet te gebruiken bij felle zon daarom enkele dagen uitgesteld . Toen ik het wou gaan gebruiken zag ik enkele lieveheer beestjes er op zitten en heb het niet gebruikt . De lieveheer beestjes hebben het opgelost . Sedert dan elk jaar eerst bonenluis en iets daarna lieveheerbeestjes die het oplossen . Nu kom ik overal lieveheer beestjes tegen ook al zie ik nog geen luis . In de natuur ontstaat er meestal wel een evenwicht maar kan even duren . Mijn bedenkingen is teveel aan bonnenluis bestrijden dus geen aantrekkingskracht voor de lieveheer beestjes . Dan luis op sla ook bestrijden en geen aantrekkingskracht en wat is volgende gewas ? Waterstofperoxide bacteriën dodend en welk effect hebben dit op de bestuivers van u tomaten naast het bodemleven? Baksoda zelfde vraag ?

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...