Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Watergeefsysteem voor de vakantie


RobO

Aanbevolen berichten

Als je van knutselen houdt....hier getest en goed bevonden: we hebben een opstelling geprobeerd om de vakantie door te komen met de tomaten in de kas, zonder 230V en zonder wateraansluiting.

Het werkt zo:

- twee watertonnen van 200 liter elk worden gevuld met regenwater, ze zijn met een hevelslang gekoppeld.

- in een van de tonnen hangt een 12 V bilgepompje met een stuk tuinslang

 

pomp73881347507146.jpg

 

- het pompje pompt water uit de ton naar een 25 liter bouwemmer die op 1 meter van de grond staat; de slang van het pompje hangt vlak boven de emmer, maar niet erin (anders gaat ie terughevelen naar de watertonnen). Het pompje wordt bestuurd door een zelfbouwkit van Velleman

 

images35661347507333.jpg

 

die een beetje is aangepast, het relais dat de pomp schakelt is omgekeerd, dus aan als het niveau te laag wordt ipv aan als het niveau te hoog wordt.

Er komt nog een vochtigheidssensor aan zodat hij alleen bijpompt als de vochtigheid van de grond te laag wordt en ook de emmer minder vult als de grond nog vochtig is. Dan is er minder waterdruk en druppelen de druppelaars minder.

 

- aan de bouwemmer zit een druppelsysteem

 

133785657930161347507304.3

 

dat het water naar de planten brengt

 

 

- Pomp en regelaar werken op een accu van 12 V 17Ah uit een starthulp

 

article2119531768411347507319.jpg

 

die bijgeladen wordt met een zonnecellader

 

Test laat zien dat er 1-2 liter per plant per dag gegeven kan worden gedurende 3 weken voordat tonnen en/of accu leeg zijn. We hebben 10 grote tomatenplanten.

Probleempjes:

- de druppelaars raken iets vervuild door regenwater, ze moeten een paar keer per seizoen schoongemaakt worden; gaan we nog oplossen met een filter

- de planten krijgen maar op twee plekken per plant water, daar spoelen de mestsstoffen uit (ze kregen magnesiumgebrek, maar misschien had ik ook iets teveel kalium gegeven); oplossing is de druppelaars wat verder van de plant te zetten en gedurende de rest van het jaar ook op de grond water te gieten; als de emmer van boven lichtdicht is doe ik ook voeding in het water, ec 2,0/2,5 inclusief de ec van het water zelf?

- er groeiden bruine algen in de bouwemmer; gaan we oplossen met een lichtdicht deksel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is een heel systeem ....ik heb het eens even rustig doorgelezen. Hier geef in water "van onderop"......de planten staan in bakken met een "onderzetter".....mogelijk zou dat ook het wegspoelen van meststof op twee punten voorkomen....ik neem aan dat je ook automatische raamopeners hebt.....we hebben hier op de warmste dagen, nog een aantal ramen uit de kas moeten halen zodat er een "doortocht" kwam....anders verbrandde alles maar het was dan ook extreem warm.

 

Mooi dat je je ervaringen deelt met ons

 

 

(ik zag dat het nachtwerk is geweest (5.55uur))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo, dat elektronisch gedeelte is wat ik wil om mijn tonnen voor de aardbeien en serre automatisch bij te vullen vanuit de IBC tanks.

Niet enkel voor als ik op reis ben.

 

Maar net iets elektronisch is net niet mijn ding.

 

Ik veronderstel dat er een soort watersensor is die bij een lage waterstand in een ton deze laat bijvullen via zo een sleurhut pompje!?

 

Een zonnecelpaneeltje heb ik nog liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, het is een sensor die in bouwpakket geleverd wordt door Velleman. http://www.velleman.eu/products/view/?id=9083

 

kost bij Conrad 22 euro excl verzendkosten

 

Voor de veiligheid en besparing van de accu heb ik m iets veranderd met een extra transistortje en een weerstandje van 22 kOhm. Als het water te laag komt gaat er een relais aan waardoor de pomp gaat pompen, als het te hoog wordt gaat het relais uit. Als het water daarna zakt tot het laagste meetpunt gaat het relais weer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan wel maar de regeling is niet best: je pomp zal heel vaak aan/uit gaan omdat er maar 1 schakelpunt is: hij pompt een beetje (eerst de vulslang helemaal vol) dan stijgt het water, dus stopt ie etc.; afhankelijk van de plek van de vulslang loopt dat water terug of in de ton

de vlotter is alleen geschikt voor schoon water ivm scharnier en kan maar op 1 hoogte gemonteerd worden

 

de elektronische variant heeft twee peilnivo's op verschillende hoogte, werkt zonder scharnier en dat is fijn in regenwater met verontreinigingen.

 

bovendien maak ik er nog een vochtsensor aan vast zodat er alleen gepompt wordt als de grond droog is, om barsten van de tomaatjes te voorkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over hoeveel cm afstand gaat het max tot min peiling?

Met zo een elektronisch model?

 

 

 

Zal effe mijn situatie uitleggen.

 

2 IBC tanks met elkaar verbinden als communicerende vaten = 1800 liter voorraad.

 

1 slang vanuit een IBC tank gaat naar een laagspanning doorlooppomp.

 

Vanuit de pomp 2 slangen naar 2 magnetische kleppen + filter die bediend worden door de vlotterschakelaars die elk op een ton van 210 liter gemonteerd staan.

 

Vanuit de 2 regentonnen wordt er via een Gardena watertimer Card, 3 maal daags bedruppelt.

Zakt het waterpeil bij bedruppeling opent de magneetklep.

 

Als de pomp meerdere keren moet aanslaan om de regenton(nen) bij te vullen is eerder positief, omdat de max looptijd iets van 20 min is.

 

Als de druk wegvalt op de doorlooppomp als de magnetische klep opengaat dan gaat de pomp lopen.

 

Loopt de druk op bij sluiten van de magnetische druk stopt de pomp met lopen.

 

 

Of denk ik nu radicaal verkeerd!?

 

De 2 regentonnen hebben voeding verschillend, 1 voor de serre en 1 voor de aardbeien.

 

De automatische opstelling is niet enkel voor tijdens vakantie, maar alledaags.

Voordeel is dat er altijd door volle tonnen meer druk is, bij 3/4de lege ton is de waterdruk al beduidend minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt de afstand tussen minimum en maximum zelf kiezen door wat draden langer te maken; standaard met het printje zit er zo een 4 cm tussen, voor mij is dat precies goed.

 

Wat je natuurlijk niet wilt is dat de doorlooppomp blijft doorpompen en 1800 liter in je kas/tuin laat lopen, dus als een vlotter blijft hangen is dat niet fijn. Dus als je het zo kunt regelen dat er bij zo een fout niet gepompt wordt is dat beter.

 

Meerdere keren aanslaan ivm de max looptijd van 20 min wil niet zeggen dat de pomp minder warm wordt, als je pech hebt gaat hij aan/uit/aan/uit pendelen met de vlotterschakelaars en dat kan best een tijd duren.

Ik denk dat je dit systeem eerst moet uitproberen met een emmer of zoiets om te kijken of het klopt dat ie pendelt.

 

Je schrijft: "Als de druk wegvalt op de doorlooppomp als de magnetische klep opengaat dan gaat de pomp lopen. Loopt de druk op bij sluiten van de magnetische druk stopt de pomp met lopen."

Dat stukje snap ik niet, zit er ook een druksensor op?

 

Ja, door de regenton vol te houden kun je de druppeldruk prima regelen, ik gebruik dat door mijn emmer wat hoger te zetten bij warm weer en wat lager bij koeler weer, dan druppelt ie dus minder.

 

Verder denk je wel goed, denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er zit een regelbare druksensor op zo een pomp.

 

In feite kan het nog simpeler zonder een vlotterschakelaar.

Maar met een vlotter voor een wc spoeling.

Zo een vertikale in PVC, die zijn beter dan een horizontale met zo een isomo bol.

 

 

Heb dat ooit gemaakt in een 100 liter watertank in mijn sleurhut, heeft nooit gelekt en werkte perfect.

 

 

Dan vallen de 2 magneetkleppen weg, want die werken daar niet op

 

Want zakt het waterpeil in 1 van de 2 tonnen dan opent het ventiel van de wc vlotter en valt de druk weg en begint de doorlooppomp te lopen.

 

Sluit de wc vlotter loopt de druk op en stopt de pomp.

 

Zo een doorlooppomp is wat ze gebruiken in campers.

 

http://www.conrad.be/ce/nl/product/537594/br---SHURflobr---S204C-Laagspanningsdoorlooppomp-Automatische-drukwaterpomp-Trail-Kingbr/0813010&ref=list

 

 

Nu nog de hersens pijnigen voor het zonnecelgedeelte, een paneeltje heb ik ergens liggen.

Juist de perfecte batterij ervoor zoeken wat opladen betreft en verbruik pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi pompje, sommetje

 

vermogen = 12 x 4 = 48 watt, dus op een accu van 17 Ah draait ie een paar uur (in theorie 4), als de accu tenminste geschikt is voor flink ontladen

 

opladen met een zonnecel kan dus als de opbrengst van de cel minimaal het verbruik per dag compenseert, dat kan ik hier niet zo voor jou uitrekenen, maar bijvoorbeeld:

 

100w piekvermogen paneel levert per jaar ongeveer 50 kWh dus je pomp kan daar ideaal gerekend met rendement van opladen accu etc. zo'n 500 uur voor draaien, zeg 1,3 uur per dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat paneeltje lijkt me niet voldoende, 5w piekvermogen, dus maar 1/20 van het sommetje boven

je kunt er hoogstens een beetje mee bijladen, genoeg voor 1/20 x 1,3 uur per dag = 4 minuten draaien

 

een gelaccu is goed, maar omdat je thuis zult moeten laden als je paneel het niet redt heb je wat meer capaciteit nodig. Een 40Ah accu die tegen diepontlading kan is genoeg voor 10 uur draaien, het bijladen met het kleine paneeltje houdt m dan net gezond.

zie ookhttp://www.accuservicefulmen.nl/documentatie/gel-accu3.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps gaat een dure investering worden.

Heb geen zin om de bat thuis op te laden, heb wel ergens nog een lader liggen maar denk dat deze niet geschikt is om een gel accu te laden.

Trouwens zijn die krengen extreem duur, is een loodvlies ook ok?

 

Dan kan ik beter investeren in een groter paneeltje.

Had volgende in gedachten.

 

Zonnepaneel 55w = 175€ http://www.conrad.be/ce/nl/product/110617/Solarmodule-AS-55-C/SHOP_AREA_37356&promotionareaSearchDetail=005

 

Accu Panasonic 15Ah = 65.99 http://www.conrad.be/ce/nl/product/250891/Panasonic-Cycli-bestendige-loodaccu-12-V-15-Ah-Kabelschoen-635-mm-Loodvlies-b-x-h-x-d-151-x-100-x-98-mm-LC-CA1215P1-l/0501010&ref=list

 

Regelapparatuur = 17.99 http://www.conrad.be/ce/nl/product/113344/Conrad-Zonne-energie-laadregelaar-12-V-4-A-200007-Belastingsstroom-4-A-Laadspanning-138-V/SHOP_AREA_17203

 

Doorlooppomp = 105€

 

Wc vlotter = 2 X 22= 44€

 

Kom ik op een totaal van 407€

En dan nog wat slangen en koppelingstukken.

 

Kan beter een mini-kernreactor plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loodvlies kan ook, maar moet je goed in de gaten houden, nooit helemaal ontladen (spanning lager dan 10V)

mijn eerste loodvliesaccu ging stuk daardoor, nu heb ik een Yuasa 17 Ah van euro 70 Bij het regelprintje komt nog een stukje elektronica dat alles afkoppelt als de spanning lager wordt dan die 10V

 

Een groot systeem is niet goedkoop inderdaad, maar dat is een minikerncentrale ook niet , linkje zeker niet als je de rampjes en het opruimen meeneemt in de prijs....

 

Daarom heb ik ook maar een klein systeem met maar 25 liter emmer voor 10-15 grote tomatenplanten

ik laad m af en toe thuis op omdat ik ook wel eens grondwater naar de 400liter voorraadvaten pomp of wateroverlast in de tuin wegsluis. Dan pompt het pompje een minuutje en start daarmee een hevelslang naar de sloot.

 

Heel af en toe zit er een omvormer op naar 230V voor wat gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...