Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Yakon/appelwortel wecken


Dennis29

Aanbevolen berichten

Het recept van ingemaakte yacon doe ik als volg.

Met rode bessen of pruimen of nassi peer of zwarte bessen.

In de pot 1/4 plus 1/2 yacon (rauw)en daarop :gekookte water waar 400 gram suiker/1 liter water is opgelost met citroensap of klein zakje citroenzuur: deze siroop in de weckflessen vullen en dan in de weckpan een half uur op 85 graden.Ik laat het in het water/pan afkoelen.

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat eet je dan als dessert?

 

wat bedoel je met: In de pot 1/4 plus 1/2 yacon?

In kwart liter en halve literpotten? Of de yakon in kwarten en helften gesneden?

Gaan de bessen er rauw bij, en gebruik je dan bessen uit de vriezer? Nog bevroren?

Dank

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het proberen, want ik heb nog een grote zak zwarte bessen in de vriezer. Snij je de yakon zo klein als de bessen of groter? Dobbelsteen?

En dan half half met de bessen?

Ik zou de planten er bijna uithalen al, ik heb zin in om het te maken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Thea, nu heb ik het hele recept bij elkaar!

 

Dus: Met rode bessen of pruimen of nassi peer of zwarte bessen.

 

In de pot 1/4 bessen of ander fruit, plus 1/2 yacon in stukken van 2 à 3 cm(rauw)( dus 3/4 pot vol van 1 liter) en daarop :gekookte water waar 400 gram suiker per liter water is opgelost met citroensap of klein zakje citroenzuur: deze siroop in de weckflessen vullen en dan in de weckpan een half uur op 85 graden.Ik laat het in het water/pan afkoelen.

Top

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De Yacon blijft knapperig ook na de weck.

Ze staan nog in de tuin, maar de grote knollen staan in de ruimte van ongeveer 10 graden onder een krant in een kist en als er zon is even meer.de kleine knolletjes poot ik meteen weer in een grote pot en die staan daar ook en krijgen om de 2 weken ietsje water.

 

 

Beste 10 graden.Zijn het mooie uitlopers van 3x ogen kan je er stekken van maken en ze lopen verderuit geen punt.

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

Doe je dat ook vers Thea, die fruitsalade?

Ik moet zeggen, ik vind de yakon wel lekker, maar (misschien door de manier waarop ik kook) vaak slaat de yakon zwart uit bij mij..vandaag zou ik ze wel rauw willen proberen..ik heb alleen grapefruits in huis..misschien daar samen een verse fruithap van maken?

In de vriezer heb ik nog rauwe zwarte bessen, maar ik weet niet of dat er lekker door is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ze schil dan stop ik ze meteen in sinasappelsap of citroen water.Dan worden ze niet zwart.Ik wek ze in met :

div bessen of nasiepee rof abrikoos of appel.Sinasappelsap erin met gekookte suiker water.Zodra ik ze gebruik dan kan je nog andere fruit erin doen banaan/kiwi.Gember kan er ook in.

De yakon is dan heel mooi wit of rose van rode bessen.Je kan alle vrucht erin doen maar ook een soort.

 

Als je rauw gaat verwerken dan ook in de sinasappelsap of citroenwater en dan andere fruit erbij.

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...