Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lei-fruitbomen: Appel en nectarine


Gwen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Ik wil in mijn tuin 4 lei-appelbomen neer gaan zetten, maar heb geen idee welk ras/rassen (ik wil meedere soorten) het best geschikt hiervoor zijn. Ik wil de boom kort in hoogte houden dus ik zoek langzaam groeiende soorten. Hoe kan ik het beste leien? Iedere boom een eigen ' skelet' of aan iedere kant van de rij bomen een paal met ogen en dan draad spannen waarlangs ik ze lei? En dan iedere boom langs de stam een eigen paal ter ondersteuning?

 

Tot slot wil ik langs mijn schuur een nectarine gaan leien. Deze schuur heft bakstenen muren en wordt met name in de ochtend en middag goed warm (tuin op oost, met halve zuid-zon). Vandaar de keuze voor die plek. Ik wil de boom op de hoek planten en de takken langs 2 muren leien. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zit erover te denken om aan de muur 2 palen vast te maken (aan iedere kan 1) en ter hoogte van de stam een paal en vervolgens draden te spannen om de takken langs te leien. Ik wil deze boom niet al te hoog hebben en zoek een langzaam groeiene soort. Wie weet welke soort hiervoor geschikt is?

 

Groeten,

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soort maakt niet uit je kunt wel laagstam of hoogstam kiezen bij appel

Met ijzerdraad en palen kun je een degelijke constructie maken, wat je veel ziet rekken met tonkinstokken is meer voor de eerste 2/3 jaar tot definitieve plaats.

Als je veel geld ervoor over hebt kun je al oude leifruitbomen kopen, is even zoeken naar goede kweker

maar soms echt supper mooie vormen/bomen.

De tuin centrum leibomen die goedkoop zijn zijn ook wat matig van kwalteit of nog erg jong maar als begin natuurlijk ook wel geschikt, al moet je goed opletten hoe de hoofdtakken lopen want door het tonkinstokkenrek lijkt het meer dan dat het soms is of missen soms aan 1 kant een hoofdtak en dat is eeuwig zonde want dat zie je altijd, kwakliteit bij leibomen is nogal wisselend.

Maar prachtig, leibomen zijn echt tof, en voor tegen je muur zou je ook andere leivorm kunnen kiezen een U-vorm of waaier-vorm bv.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kun je alle appels leiden als een snoer, waaier of lei (palmet). Kies dus gewoon rassen die je aanspreken, die goed resistent zijn tegen ziektes en houdt rekening met de bestuiving. Ik zou voor de laatste optie gaan "aan iedere kant van de rij bomen een paal met ogen en dan draad spannen waarlangs ik ze lei? En dan iedere boom langs de stam een eigen paal ter ondersteuning?" en natuurlijk in de muur ook nog een paar ogen om de draad te verstevigen en te leiden. Ik zou ook iets van een boekje ofzo kopen waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe je dit moet doen (snoeien, leiden, plantafstand).

 

Nectarine

Bij nectarine weet ik niet welke soort of onderstam geschikt is als waaier te telen. Misschien kan Frank Houweling of een andere fruit kenner hier op het forum daar meer over vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appels en peren zijn prachtig en laten zichbovendien erg makkelijk tegen een gevel leiden,.... Maar Nectarine of Perzik is een heel ander verhaal, ofschoon deze vruchten er het meeste baad bij zouden hebben van zo'n muur.

Een nectarine/perzik vereist een geheel andere snoeiwijze dan alle andere vruchtbomen. Ze dragen enkel vrucht op éénjarig hout, d.w.z. het jaar wat ervoor is gegroeid, na elke oogst moet je dit hout dus wegsnoeien en trachten om weer nieuw vruchthout aan je plant te kweken, het is steeds een terugkerend 'verjongen'van het vruchthout.

Doe je dit niet dan zal je vruchthout steeds verder hoger in de boom zitten terwijl alles onderaan kaal blijft.

 

Dan kom ik bij de rassenkeuze, ik Nederland/Belgie vindt je in een regulier tuincentrum geen goede volwaardige soort die lekker is, het zijn allemaal rassen uit de vorige eeuw of ouder, ik heb de meest gangbare ooit al aangeplant, mijn advies: zonde van je geld en tijd.

Daarvoor zal je een Z.Franse soort of Spaanse soort moeten hebben.

 

Nog een nadeel van een Nec/ Perzik is de jaarlijks terugkerende krulziekte, hier tegen zal je preventief moeten spuiten.

 

Dan kom ik op de onderstam, een boom die je jaarlijks zo fors moet verjongen, vereist heel wat energie dus ook een krachtige onderstam.

 

Tegenwoordig zijn er wel laagblijvende onderstammen voor zowel Perzik/Nectarines maar ook deze kun je hier niet kopen, het zijn Pumiselect en VVA-1* onderstam, beide onderstammen reduceren aanzienlijk de groei, bij 2 1/2 meter houd het hier een beetje op met de lengtegroei.

 

*vva-1 wordt tegenwoordig gebruikt voor een intensieve pruimen aanplant in Nl.

Waarom kies je niet voor een Lei- abrikoos, die laten zich bijzonder mooi leiden,.. kijk eens op: fruitlent.nl / abrikozen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

Ik wil in mijn tuin 4 lei-appelbomen neer gaan zetten, maar heb geen idee welk ras/rassen (ik wil meedere soorten) het best geschikt hiervoor zijn. Ik wil de boom kort in hoogte houden dus ik zoek langzaam groeiende soorten. Hoe kan ik het beste leien? Iedere boom een eigen ' skelet' of aan iedere kant van de rij bomen een paal met ogen en dan draad spannen waarlangs ik ze lei? En dan iedere boom langs de stam een eigen paal ter ondersteuning?

 

Tot slot wil ik langs mijn schuur een nectarine gaan leien. Deze schuur heft bakstenen muren en wordt met name in de ochtend en middag goed warm (tuin op oost, met halve zuid-zon). Vandaar de keuze voor die plek. Ik wil de boom op de hoek planten en de takken langs 2 muren leien. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zit erover te denken om aan de muur 2 palen vast te maken (aan iedere kan 1) en ter hoogte van de stam een paal en vervolgens draden te spannen om de takken langs te leien. Ik wil deze boom niet al te hoog hebben en zoek een langzaam groeiene soort. Wie weet welke soort hiervoor geschikt is?

 

Groeten,

 

Gwen

 

Dan ga ik toch ook maar even een antwoord geven.

 

De appelboom zou ik lekker voor een ras gaan die zelfbestuivend/resistent en lekker is. Kwa rassen zit er vrij weinig verschil in groeitkracht, dat verschil zit vooral in de onderstam. Zelf heb ik de beste ervaring met het gebruik van 2 palen en het spannen van draden. Dit ziet er het meeste uit als 1 geheel, en is ook nog eens erg goedkoop. Een eigen paal ter ondersteuning kan handig zijn als het erg op de wind staat. Maar als dat niet zo is lijken mij de grote palen + het touw genoeg ondersteuning geven.

 

Ik denk dat voor je perzik/nectarine/abrikoos (tip!) de plek prima is. Lekker warm en beschut.

 

Een goed voorbeeld van hoe je een boom makkelijk kunt leiden tegen een muur is te zien bij Slot Zuylen. De slangenmuur zorgt daar voor de nodige warmte en daar maken ze de boom vast met kleine latjes aan de muur. Natuurlijk kan jou methode ook en werkt die prima. Ik zou zelf niet te dikke palen nemen, en de takken vrij dicht bij de muur laten lopen.

 

Link naar foto's slangenmuur slot zuylen:

http://www.slotzuylen.nl/tuin/wandeling/slangenmuur

 

De raskeuze van het steenfruit is iets moeilijker. Ik moet met persica meegaan in het feit dat Perziken en Nectarines in NL veel problemen geven. Een abrikoos is een veel beter idee. Waar ik liever niet in mee wilt gaan is dat de ouderwetse Nederlandse rassen erg slecht zijn. Ze zijn kwalitatief minder dan de vruchten die je in de winkel ziet: ze zijn kleiner, minder sappig en vaak iets minder van smaak. Maar ze zijn zeker niet vies en worden in NL goed rijp. Op de plek waar jij je fruitboom wilt planten zullen misschien Franse/Spaanse rassen ook rijp worden, maar bij de meeste tuinen gaat dat erg moeilijk.

 

Nu een stukje nuttige sluipreclame.

http://www.fruitbomen.net/catalogus.pdf

 

Onder steenfruit staat een lijstje met rassen en omschrijving. Erg handig bij het kiezen van een ras. Er missen 2 rassen uit mijn assortiment (die catalogus is niet af) en dat zijn de nectarine Flavortop en de abrikoos Bergeron. Als het goed is komen er nog wat nieuwe rassen aan zoals Benedicte.

 

Een andere site met goede omschrijvingen van de rassen is, natuurlijk, http://www.houtwal.be

 

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/steenfruit_prunus_index.htm

 

Al bij al wens ik je natuurlijk veel suc6. Ik denk dat de appelboom een groot succes gaat worden. De perzik/nectarine/abrikoos kan dit zeker ook worden, maar zal iets meer moeite kosten. Maar dat maakt het natuurlijk ook leuker!

 

Edit:

Deze verhoudingen gebruik ik altijd bij appelbomen leiden met 2 palen + draad.

leigaard.jpg

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Goede morgen,

 

Ik ben pas sinds gister weer terug van weg geweest op dit forum. Zodoende mijn iewat schaamtevolle maar late reactie.

 

Zeer bedankt voor de informatie. Vooral het lei-tekeningetje komt erg goed van pas.

 

v.w.b. de perzik/nectarine zou ik het erg leuk vinden om een lekker goed groeiende zuid-franse of spaanse soort te planten. Heeft iemand een idee hoe ik daaraan kan komen? Met de juiste onderstam en ook nog eens een grote kans dat de vruchten rijp worden?

 

In hoeverre kan ik de grond rond de lei-appelbomen beplanten met groenten, bessenstruiken e.d.?

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de link! Daar kan ik zeker ook leuke en lekkere appelbomen kopen haha. Welke appelrassen kan je aanbevelen om te leien en waarvan de vruchten in een schuur opgeslagen lang goed blijven zonder zacht te worden? en uiteraard een heerlijke friszoete tikje zurige smaak hebben?

 

Ik merk dat ik moeite heb om te kiezen tussen een perzik of nectarine. De muur staat oost-zuid, maar wel met bebouwing rondom de tuin, er is wel zon, maar niet vol de hele dag.

Kan ik ook een perzik en nectarine naast elkaar leien? De grootste kans op lekkere rijpe vruchten vind ik het belangrijkste!

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Kan ik een halfstam die niet geleid is nemen en die zelf leien zoals ik wil? Ik wil namelijk bomen krijgen van een meter of 3 en die dan op die hoogte houden, zodat ze een mooi groen scherm boven de schutting uit worden. Ik wil via kabels leien zoals op het tekeningetje staat zodat ze ook tegen een (wind)stootje kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 5 zelfbestuivers met 3 blaadjes, dus het wordt van iedere soort die daaraan voldoet 1 boom. Is een van die 5 minder geschikt om te leien? Dan valt die af. Ik heb plaats voor 3-5 leibomen en nog een aantal kleine laagstamboompjes die van een andere fruitsoort zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...