Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte vlekjes op tomaat


Ruitertje

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later ...

Bij botrytis (vruchtrot) zou er duidelijk sprake van een grijzig witte schimmel moeten zijn.

De vruchten zien er wat mij betreft veel te goed uit voor zo een heftige ziekte. Ik zelf heb het trouwens in al die jaren nog nooit meegemaakt op mijn tomaten.

Eerlijk gezegd denk ik aan iets veel onschuldiger.

Zeker als het maar aan een kant van de tomaten is denk ik meer aan "inbranden" van vochtdruppels door de zon.

Ik herken er verder geen ziekte/virus of bacterie in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Jos maar een aantasting van de vruchtwand is anders dan een aantasting vanaf het kroontje (als invalspoort) of een aantasting van blad/stengel. Een aantasting van de vruchtwand zorgt blijkbaar (zie hieronder) voor een reactie die verdere groei van de schimmel op die plek onmogelijk maakt. Ik heb dezelfde symtomen dit jaar ook voor het eerst gehad op de black cherry tomaten, vandaar dat ik dit herkende.

 

In het engels noemen ze het ook wel ghost spot.

"White circular (halo) spots appear on the fruit and have been termed "ghost spots." These spots will persist and can appear on green, breaker, and mature fruit. As fruit ripens, the color of the halos changes from white to yellow. The "ghost-spot" symptom results from spore germination and penetration of the fruit, which is only susceptible to attack up to cherry size. As soon as the surface of the fruit is shiny, it is no longer susceptible. Penetration of the mycelium of Botrytis into the fruit produces a host reaction preventing any further growth of the mycelium and results in localization of the pathogen. The halo forms around the point of entry."

Tomato_gray_mold.jpg

509703.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je doodgaat van een paar schimmel-achtige vlekjes op je tomaten.

Ik zou het omdraaien, als ze perfect zijn dan deugt het niet. Dan zijn ze tig keer gespoten en sla je al het vergif naar binnen zonder het te weten. Ik heb al vaker het voorbeeld aangehaald van de rode bietjes met slakvraat eraan, liever die dan waar ze niet aan hebben gezeten, die hebben een aantal stevige spuitbeurten gehad en die worden gekocht in de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...