Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien kooi


Salamandertje

Aanbevolen berichten

Mijn aardbeien werd opgegeten door alles en iedereen, behalve wijzelf.. de bekende stripjes alu-folie op een stokje werkten duidelijk niet.

Ik had wat constructies gezien met netten e.d., maar ik ben bang dat de vele vogels hierin verstrikt raken.

 

Salamander's aardbeien beschermdinges

dscn042974831375450974.JPG

dscn043047341375450999.JPG

 

Je kan de beschermdinges natuurlijk eenvoudig zo groot maken als je wilt, maar ik heb deze afmetingen gebruikt. De uiteindelijke inhoud is 100x65x64 cm. De latten die ik gebruikt heb zijn te verkrijgen tot 2700mm.

 

Wat heb je nodig:

100 schroeven (17mm lang)

x. 16 hoeken 40mm

y. 10 hoeken 55mm

2 schoenveters

4 scharnieren 25mm

Nietpiestool of kleine spijkertjes om het gaas en de schoenveters vast te zetten

 

Voor de "box"

a. 4 latjes van 27x27x1000 mm

b. 4 latjes van 27x27x650 mm

c. 4 latjes van 27x27x640 mm

 

Voor de deksels

d. 4 latjes van 22x60x650

e. 4 latjes van 22x30x500

 

Gaas:

3500x1000 mm gaas (2 stukken van 700x1000, 2 stukken van 700x700mm en 2 van 350x1000 mm)

 

Kosten ~50€

 

We gaan aan de slag!

Stap 1.

We gaan eerst de bodem en bovenkant van de constructie maken. Een bovenaanzicht:

112581375451668.png

Maak het bovenstaande 2x. De letters corresponderen met de benodigdhedenlijst hierboven. Iedere hoek zet je vast met 4 schroeven.

 

Stap 2.

De deksels maken. Een bovenaanzicht van 1 deksel:

258491375452957.png

Bovenstaande 2 x maken. Het is de bedoeling dat ze wat oversteken, vond ik mooi en handig met vastpakken. Iedere hoek zet je vast met 4 schroeven.

 

Stap 3.

Nu gaan we de boven en onderkant van stap 1 aan elkaar zetten. Een zijaanzicht:

318091375456760.png

Maak de boven en onderkant aan elkaar met de overgebleven haken. Let op: ieder tussenstuk hoef maar op 2 punten vast te zitten aan de boven en onderkant. Gebruik de grote haken hiervoor.

 

Stap 4.

Schroef de deksels op het geheel met de scharnieren. Niet de schoenveter zo vast dat de deksels open blijven staan.

 

Stap 5.

Knip het gaas op maat en niet het aan de constructie.

 

Zelf heb ik vuren hout gebruikt en dit later afgewerkt met een buitenbeits (nog niet op de foto te zien) om het te beschermen tegen weersinvloeden!

aangepast door Gast

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een wel heel erg mooi en luxe aardbeienhuisje!! Vogeltjes die binnen willen en in je aardbeien willen pikken, moeten er aanbellen, een legitimatie laten zien en hun voeten vegen...zeker?

Prachtig gemaakt! Je moet wel erg verlangen naar de lekkerste aardbeien! (Lees het speciale draadje eens door over welke aardbeien lekker zijn! https://www.moestuinforum.nl/hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805.html). Persoonlijk proefde ik de lekkerste ooit bij Appelvrouw in Frankrijk. Een smaakbom zonder bekende rasnaam, die zij "bonken" noemt. Alleen zo een edelaardbei zou in zo een mooi kastje mogen groeien, vind ik persoonlijk!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een wel heel erg mooi en luxe aardbeienhuisje!! Vogeltjes die binnen willen en in je aardbeien willen pikken, moeten er aanbellen, een legitimatie laten zien en hun voeten vegen...zeker?

Prachtig gemaakt! Je moet wel erg verlangen naar de lekkerste aardbeien! (Lees het speciale draadje eens door over welke aardbeien lekker zijn! https://www.moestuinforum.nl/hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805.html). Persoonlijk proefde ik de lekkerste ooit bij Appelvrouw in Frankrijk. Een smaakbom zonder bekende rasnaam, die zij "bonken" noemt. Alleen zo een edelaardbei zou in zo een mooi kastje mogen groeien, vind ik persoonlijk!

 

Dankjewel. Ja, strenge portier ben ik hoor! Ga eens een kijkje in dat andere topic, alhoewel zoiets wel persoonlijk is natuurlijk. De ostara's die ik tot nu toe heb geoogst waren heerlijk zoet en stevig in ieder geval. Heb hoge verwachtingen van de sarian's, vruchten lijken erg groot te worden. Haha dit klinkt een beetje schuin maar ik watertand van de (fraises) "bonken" van appelvrouw.!

 

 

Mooi, Salamandertje en als straks je aardbeien wel weg zijn een iets minder grove maas. Slakken en pissenbedden zijn ook gek op aardbeien.

 

Beiden zijn nog niet gesignaleerd, maar bedankt voor de tip

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...