Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geranium overhouden jaar na jaar


geedee

Aanbevolen berichten

Op verzoek: geranium overhouden ( of te wel: wat ga ik opa eens leren )

 

Elk jaar gaan de geraniums uit de bloembakken in kratten de kelder in....Ik laat ze zo lang mogelijk buiten en hou de vorstvoorspelling goed in de gaten. (1 nacht flinke vorst is soms al funest)

 

Ik haal ze uit de bloembakken en zet ze met de potgrond die nog aan de wortels hangt, dicht tegen elkaar aan in een krat. Kraat staat op een donkere plek waar het niet kan vriezen.

 

In maart haal ik ze dan weer naar boven en de meeste hebben witte zielige spruitjes maar sommigen hebben helemaal niks en zien er dood en verdroogd uit.

 

Gewoon doen alsof je een prachtige plant gaat oppotten en ze in nieuwe potgrond zetten en water geven. De planten krijgen nu weer licht en de blaadjes worden groen en ook de schijnbaar dode stengels maken weer nieuwe groeipunten.

 

Die planten van 4 jaar geleden heb ik nog steeds en ze hebben heel veel stekken gegeven. Die 4 jaar oude planten krijgen de grootste bak en die zijn ook enorm want hun 'onderstel' doet niet onder voor een struik of bonsai boom

 

Soms zit er echt een tussen die het niet meer gaat doen.....meestal zie ik dat nu al meteen als ik ze in mijn handen heb....een truc is ook om op een stengel een beetje te krabben met je nagel. Als het onderligende nog groen is, zit er nog leven in....bruin??? probeer nog een paar andere stengels...nergens groen?....helaas...pindakaas....op de composthoop ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, daar moet ik me ook nog in verdiepen om mijn geurgeraniums over te houden,

helaas geen kelder en hele huis centraal verwarmd heb je daarvoor een slim plan om ze over tehouden

Inkuilen heb ik vaag ooit wat overgehoord (of dat nu met geraniums of fuchia was weet ik niet meer)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat waren fuchsia's ja. Die kunnen goed tegen de vochtige omstandigheden in zo'n kuil. Geraniums niet.

 

Mijn Geurgeranium nu , heb ik al een jaar of 8. Hou ik altijd buiten . en met vorst gaat ie even naar binnen. Is de nacht boven 2gr. blijft ie buiten. Hij bloeit elk jaar van zeg ong. midden april tot in november ofzo. Ik heb wel een kouwe kamer. kamertje. daar staat de cv op 0.

 

Die geraniums Geedee..... bloeien die elk jaar even rijk weer ? Ik vind het zulke zielepoten op de foto. zal morgen es een foto maken van mijn ger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hansm Alternatief wanneer je geen kelder hebt: Een kennis van mij woont in een flat en heeft er maar een paar die ze in de winter gewoon binnen in de gang voor een raam zet en daar groeit (en bloeit ietsje minder) ie dan gewoon door.

 

Mijn vader hing ze trouwens helemaal zonder aarde ondersteboven op, in zijn kelder....kun je ook op zolder doen of heb je die ook niet...dan gewoon aan de muur boven je bed

Ik weet dat hij meer uitval had in het voorjaar...meer dan de helft deed het niet meer.

 

@ Bit Ja die bloeien elk jaar enorm.( Je hebt ook veel grotere dan die je 3 voor 10 euro in tuincentra kunt kopen want die zijn allemaal 1 seizoen oud.)

 

Ze krijgen nieuwe potgrond en beetje ruime bakken en je moet de uitgebloeide bloemen er steeds uithalen. Zo tegen augustus geef ik ze wel eens water waar voeding inzit....verder doe ik er niet veel aan.

 

Ik zal van zo een zielepiet zijn opbloei eens wat foto's maken.

 

 

Mijn belleplanten staan ook nog in de kelder....die heb ik vorig jaar voor het eerst gestekt en die stekjes hebben de hele winter in de keuken gestaan (waar nu de pepers aan de beurt zijn). Ik had afgelopen zomer echt geweldig mooie en goedkope bakken vol belleplanten...die dingen moet je in het begin gewoon snoeien....duurt wat langer tot ze bloeien dan , maar worden heel mooi vol.belleplant84311330894048.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

dscn432233991330937991.JPG

 

Hmm. foto niet bi, maar alla. Dit is de 'rozen - geurende' geranium. Althans , zo is ie gekocht. Nooit iets van rozen kunnen ontdekken, maar het blad heeft wel een aangename geur ja. Jaar of 8-9 oud dus. In November ( hij stond nog te bloeien ) alles met zo'n 30cm aan alle kanten ingekort. Het is 's zomers een hele bos. Zo gaat ie de winter in. De eventuele bloemknoppen die dan nog verschijnen knijp ik er dan wel uit gaandeweg de winter. Met een week of 2 gaat nogmaals de schaar erin. Ik knip hem dan terug naar doorsnede 10 cm ( stammetje is doorsnede 4 a 5 cm nu ), met her en der een piepklein puntje groen nog , of ik laat een klein takje zitten waar nog een blaadje aan zit. Verder gaat ie dus terug tot op 5 cm van de stam. Ik haal m uit de pot , maak de kluit kleiner , en herpot hem in deze zelfde maat. Groter wil ik niet meer. Dan spaarzaam watergeven. Gelijk na potten wel 1x , maar dan richting opdrogen. en is de groei weer te zien , dan ga je wat meer gieten. Elk jaar rond de 2e - 3e week april komt ie weer in bloei.

Ik geef wel wat langdurige korrels mest in de potgrond. En in mei mest ik es wat extra bij ( Biotrisol , universeel ) Ik stop met mesten in augustus.

Hij bloeit echt als de gekke. Vanaf begin mei tot september eigenlijk in een lange rit. daarvoor en daarna ook nog. Ik giet vrij veel , afnemende in aug-sept en na half oktober gaat ie onder een afdak, buiten de regen. en hou ik m droger. De winter staat ie droog, met eens in de 2-3 weken es een scheut.

 

Wat een gedoe voor 1 zo'n plantje he ?

ow ja. 1,25 kostte dat ding. wat ik al zei , een jaar of 8 geleden. potje van 8cm, in bloei gekocht half mei, in een intratuinachtige winkel. Ik dacht: " rozen " rozen ... rozen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooie Bit....de blaadjes zijn gekarteld als ik het goed zie? Ik heb ook een zgn "franse geranium" die heeft ook van dat gekarteld blad en laat zich lastiger stekken vind ik. Heb jij er al eens stekjes van genomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dscn432392671330941328.JPG

 

Linker blad is van die "rozen" - geur-geranium. Waar Hans het over had, althans, dit is de mijne.

Rechts is de gewone citroen - geur-geranium. Bloeit trouwens bijna hetzelfde, alleen zeer spaarzaam en maar heel af en toe es een bloempje ( lila-roze) met kleinere bloempjes. Ding ruikt sterk naar citroen , staat naast de keuken-buiten deur. Zou dan wat moeten helpen tegen muggen he ?

Van die Ciroen neem ik eens in de 3 jaar een stekkie ja. En dan gaat de oude plant de container in.

 

Van die rozen-geranium die buiten staat, heb ik nog nooit een stekkie genomen. Ik wil er ook helemaal niet meer van ! haha. Maar zou hetzelfde moeten gaan denk ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zoveel verschillende geur geraniums, eigenlijk vindt ik het wel leuk dat ze amper bloeien,

net als met vijg vindt ik het blad zo mooi.

Als ik overwinterings plan heb, ga ik denk ik wel veel verschillende geuren kopen, maar pas eind april.

Ik geloof dat mijn stekken die ik had, weer dood zijn door de vorst

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zoveel verschillende geur geraniums, eigenlijk vindt ik het wel leuk dat ze amper bloeien,

 

Nou... die van mij bloeit echt tegen de klippen op hoor ! Echt een zee van lila bloemen. en dat heeel lang achter elkaar ( wel steriel ). tegen die tijd neem ik es een foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het daar niet vriest, zou dat wel kunnen, maar te vochtig is ook weer niet goed...gaan ze schimmelen....hij kan het eens met een paar proberen...en er voor de zekerheid 1 van elk soort in huis overhouden; die blijven dan gewoon doorgroeien...maar je kunt dan ook midden in december blijven stekken....heb ik het eerste jaar ook gedaan want ik wilde er veeeeeeeeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben er een paar binnen gehad en die gingen dood.

In de serre wordt het ook te koud.

Dus kopen ze ieder jaar weer nieuwe, best veel ook, maar daar waar ze ze altijd kopen is er niet meer. Die waren altijd heel veel goedkoper dan ergens anders.

 

Stekken, gewoon takje afknippen, stekpoeder eraan en in een potje steken?

 

Ze hebben meestal van die normale iets harige dingen, ik vind ze niet zo.

Een paar van die hanggeraniums, die ik weer wel leuk vind.

En van die grote bellenplanten op zo'n stammetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mediumgeraniumstek-snijden60321330957941.JPG

 

De stengels hebben overal "gewrichten"soort verdikking...daar knik ik ze altijd over...ik snijd ze nooit, haal de onderste grote bladeren eraf en dan zet ik het stekje in nieuwe potgrond, beetje water....klaar....ik gebruik geen stekpoeder. Hanggeraniums doe ik op dezelfde manier.

 

mediumgeraniumstek30131330957941.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi anders breek ik gewoon bij de Intratuin wat takjes af hahahah

 

Zoiets zou ik dus nooooooit doen

 

(heb een scharlakenrode geranium...eentje maar....van bij een gezellig terrasje...tja die kleur had ik nog niet )

 

Van zo'n stek heb je binnen 2 maanden de goedkoopste versie van die geraniums die je in de tuincentra kunt kopen...en als ie eenmaal goed is aangeslagen, kun je er gerust een beetje de vorm erin brengen die jij wil....en de stukjes die je er dan afhaalt gewoon weer in een potje zetten....kan het hele jaar door.

 

Is het nu geraniums of gerania....jij hebt toch latijn op school? Ik twijfel soms bij de stomste dingetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is de officiële Latijnse naam voor geranium....en in elk tuincentra staat er leuk geranium bij......maar wat is het meervoud van geranium....maakt ook eigenlijk niks uit....gaat helemaal nergens over....maar kan er soms zo over dubben

 

(Ik heb trouwens ook ooievaarsbek gezaaid.....wil er een geraniumblauwtje mee lokken....anders bestel ik gewoon ergens eitjes van dat beest )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen Latijn maar het is 100% zeker geraniums en niet gerania.

Nu mag het meervoud van museum tegenwoordig ook museums genoemd worden, dat klinkt altijd zo raar vind ik.

 

Dus je kan lekker slapen vanacht, het is geraniums!

 

En ik ga van de week 'shoppen' ..paar leuke kleurtjes uitzoeken, oepsie breekt het takje...tralalalalala

 

Opa is 16 april jarig...hopen dat het dan alvast een beetje plant is.

Ze kunnen wel buiten nu maar als het gaat vriezen naar binnen of is het nu nog te koud? Voor m'n stekkies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Mijn 'rozen' geur geranium staat inmiddels ( al bloeiend ) op de tuin , op de vlonder langs de sloot. Vanmorgen neergezet. Als ik er aan denk maak ik van de week ff een foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hansm: je zou de geraniums ook droog weg kunnen zetten in het kruipgat van je woning, succes.

 

Mischien een idee, ben nog nooit in kruipgat geweest maar kan altijd kijken of daar genoeg ruimte is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...