Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maïskorrels inmaken

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik ben wat aan het experimenteren met het inmaken van Maïskorrels. Heeft iemand op dit forum daar ervaring mee?

Ik maak graag in zoals ik jam maak. Dus gewoon de inhoud koken en dan heet in (uitgekookte) potjes doen en de draaideksel dicht. Dan even op de kop, en klaar is je pot met lekkers!

Nu kon ik geen recepten vinden om maïs op die manier in te maken. Alleen een methode waarbij je potjes met maïs en water in de oven doet, en dan 50 minuten op 150 graden verhitten. Op die manier verdampt er alleen wel en boel water uit de potjes, en 'bakken' de bovenste korrels als je dat water niet steeds aanvult. Ik hoop dat het nu goed is gegaan... Maar echt een fijne manier vind ik het niet.

Dus als er iemand is die het beter weet? Het gaat om suikermais die ik als losse korrels in wil maken.

Ik weet dat je ze ook makkelijk in kunt vrieze. Maar omdat de vriezer steeds voller wordt, doe ik de boel liever in potten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het volgende (staan op die site nog wel meer interessante pdfjes). Ik heb geen tijd om het te vertalen sorry

CANNING CORN

Corn can be canned as whole kernel or cream style. Slight differences in preparation result in very different processing times. When canning you must follow tested recipes, such as

the following, for a safe product.

Whole Kernel

Select ears containing slightly immature kernels, or of ideal quality for eating fresh.

Canning of some sweeter varieties or too immature kernels may cause browning.

Can a small amount. Check color and flavor before canning large quantities.

Husk corn, remove silk, and wash. Blanch 3 minutes in boiling water. Cut corn from cob

at about 3/4 the depth of kernel. CAUTION: Do not scrape cob.

• Hot pack – To each quart of kernels in a saucepan, add 1 cup of hot water. Heat to
    boiling and simmer 5 minutes. Add 1 teaspoon salt per quart to the jar, if desired. Fill jars with
    corn and cooking liquid, leaving 1-inch headspace. Adjust lids and process.

• Raw pack – Fill jars with raw kernels, leaving 1-inch headspace. Do not shake or press
    down. Add 1 teaspoon of salt per quart to the jar, if desired. Add fresh boiling water, leaving 1-
    inch headspace. Adjust lids and process.

http://extension.usu.edu/files/publications/publication/FN__Harvest_2005_08pr.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er staat een schema onder met de weck tijden...

Ik neem toch aan dat ik gewoon een boel maiskorrels kan koken, en daarna met gloeiend heet kookvocht en al in potjes kan doen? Dan de schroefdeksel er op, even op de kop zetten, en klaar is kees? Ok, misschien kan je de boel dan niet 6 jaar bewaren..?

Maar deze maïs is bij ons waarschijnlijk met een paar maanden al op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

hoi,

en heb je er al van gegeten?

ik kan de mijne volgende week denk ik oogsten, ( nu zien de kolven er nog te licht wit/gelig uit )

en wilde het ook zo ongeveer doen.

maar waarom ververs je het vocht en kook het opnieuw?

je gooit dan met het kookvocht heel veel vitamines en voedingsstoffen weg ?

iets anders;

ik heb van een oude tante horen zeggen dat je een met mest bemeste tuin ( ik doe in het najaar de verse paarden mest er op ) niet kan inmaken ....

en ik had ook een pot met "foute" slaboontjes inhoud...griebel griebel.....maar de rest is heerlijk en ziet er goed uit, ( het kan natuurlijk altijd een keer verkeerd gaan )heb jij daar wel eens van gehoord?

( ik weet van de hondsdagen )

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van inmaken weet ik nog niet zo heel veel,behalve dan dat af en toe een 'foute' pot heel normaal is hoor, maar wat bedoel je met verse mest? Dat het geen gedroogde is of daadwerkelijk vers? Mest kun je beter minimaal een jaartje laten liggen, vers bevat het veel te veel ammoniak en dit zorgt voor verbranding van je plantjes. Tijdens het liggen, kunnen de zuren wegspoelen en het stro verteren.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

de mest komt zo bij de paarden vandaan de moestuin op !

ik doe het al 2 jaar zo en leg het er op voor dat ik het omspit.

de plantjes doen het uitstekend, en de bekenden die ik ken met een moestuin halen zelfs mest bij mij op!

ik heb gelukkig geen last van verbranding, alleen is er dus een "fabel?" dat je er niet door zou kunnen inmaken...

( ik denk dat er een misvatting is, ik doe het bemesten aan het einde van het seizoen, en spit het in het voorjaar (of voor de vorst )om zodat er geen mest meer terug te vinden is, als je natuurlijk mest bij de planten zou leggen is dat een heel ander verhaal )

ik heb begin zomer slabonen en andijvi ingemaakt en dat smaakt nu nog lekker en ziet er goed uit, op 1 pot na dan...en vies...bah bah....

maar ja dat kan gebeuren....

geen ervaring mee of verhalen over gehoord ??

ben heel benieuwd hoe de mais is geworden....dan ga ik ook aan de slag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet nog niet hoe het smaakt, ik wou ook een beetje testen hoe lang het dan nog eetbaar blijft

Er is wel 1 potje gaan borrelen en schuimen omdat er (denk ik) met de deksel iets mis was. die heb ik weg moeten gooien. Maar de rest ziet er nog goed uit. Ik zal van de week eens een potje open maken.

Ik heb het kookvocht ververst omdat het zo geel wordt, en er ontzettend veel fliebertjes in zaten. Zodra die allemaal onderin je potje zakken, ziet het er minder smakelijk uit en denk je misschien wel dat de boel niet meer goed is. Dat was tenminste mijn gedachte.

Ik heb de korrels ook beetgaar gekookt, dus echt veel voedingsstoffen zijn er niet uit gegaan denk ik. Ik houd erg van lekkere knapperige maïs, dus heb geprobeerd ze niet stuk te koken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

hoe krijg jij de mais van de kolven?

ze zijn bij mij nu klaar voor de oogst...

vandaag gegeten en heerlijk !!

altijd grappig om ze van de kolf af te kluiven, wie het meeste vellen tussen zijn tanden heb zitten

ga het proberen om ook een aantal gedeelde kolven in te maken, heb wat flinke potten

ben benieuwd hoe je de mais er af krijgt zonder ze stuk te snijden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best veel werk, maar ik druk ze er af met mijn duimen. Ik ben even vergeten of dat nou beter ging voor of na het koken Volgens mij na het koken. Dus de kolven even een paar minuutjes in de pan, en daarna de korrels er af drukken (naar boven toe zeg maar).

Je hebt er mooie scheermesjes voor, maar die kan ik in Nederland nog nergens vinden. En op vakantie in Amerika heb ik er geen 1 gekocht omdat we toen nog geen maïs teelden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha zal je altijd zien...volgende keer maar inslaan

ik ga het proberen van de week!

ik heb zondag een lady's Fair, daar ga ik staan met mijn huisgemaakte lekkernijen en de plantjes,

het ontzettend veel gemaakt van de week, denk 250 potten jam en z'n 20 flessen sap en z'n 30 potten stoofpeertjes....

even kijken wanneer ik er tijd voor ga maken...

heb jij ervaring met het bewaren van de versen kolven?

( even een foto'tje van de afgelopen jaarmarkt...heb je een idee...) toen ging het voornamelijk om de plantjes en nu meer voor de jam's e.c...

ik zal na zondag even een foto laten zien hoe het er dit jaar uit ziet!

25iszk2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Met wecken zul je denk ik nog beter resultaat hebben, ik weet nog niet veel van de inmaak methodes maar wordt het inblikken van groente nooit gedaan door partikulieren, je eigen blik openmaken lijkt me leuk

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 8 maanden later ...

het is weer zo ver ! vandaag de mais uit de tuin gehaald en van de kolf gehaald, vorig jaar waren er toch best veel potten mislukt, ze zagen er erg onsmakelijk uit in dat grijze water... heb het weg gegooit.....( en er waren er een aantal met een bolle deksel )

maar hoe is het vorig jaar bij jullie bevallen ?? was de smaak lekker ? ik dacht er iets zout bij te doen en dan inmaken p de jam manier ??

ik wil ook een aantal potjes met stukjes paprika erdoor maken helaas geen doperwtjes anders had ik de mexicaanse variant kunnen maken....ideen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm.. dat moet ik hier even terug lezen, als ik het al heb gepost.

Edit: nooit gepost zie ik... Ik heb de korrels gekookt, tot ik vond dat ze knapperig maar toch goed gekookt waren. Ik denk inderdaad een minuut of 5, incl. de 2e kook met schoner water.

Bij het wecken moet je ook eerst even koken, en dan kort wecken. Dus dan worden ze wel 2 keer verhit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...