Jump to content

Daniel

Members
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • LOCATION
    Een klein dorpje naast Rotterdam
  1. Om terug te komen op zowel je eerste als laatste vraag: als je een groenbemester zaait die zeer vorstgevoelig is, is dan hoef je het waarschijnlijk niet onder te spitten. Of desnoods schoffel/knip je het even kapot als het dreigt te gaan bloeien, maar dat zal nu in augustus niet snel meer gebeuren. Phacelia kan nu nog net of anders gele mosterd die je tot in diep september kunt zaaien volgens sommige websites. Met gele mosterd wel opletten met vruchtwisseling omdat het lid vd kolenfamilie is. Japanse haver vind ik ook erg goed (veel organische stof en ook t/m september inzaaibaar). Alleen moet het dan wat serieuzer vriezen om zelf dood te gaan. Winterroge kan t/m oktober ingezaaid worden maar is winterhard en moet derhalve ondergewerkt worden. De opbrengst organische stof is volgens mij ook lager dan bij Japanse haver.
  2. Ik zou mij vooral zorgen maken om zware metalen (bijvoorbeeld van remschijven). In het verleden heb ik eens een artikel gelezen over gif en stadstuineren geschreven door wetenschappelijk tijdschrift EOS (jaargang 2014, nr. 4). En je vraag lijkt inderdaad terecht. 10-50 meter van een drukke weg is kritiek. Tussen 100-300 meter vinden onderzoekers meestal geen vervuiling meer. Verder dien je rekening te houden met: - Windrichting - Staan er objecten tussen - De ene groentensoort neemt meer zware metalen op dan andere. Tomaten kunnen bijvoorbeeld 11 keer zoveel cadmium bevatten als 'gewone' supermarkttomaten. Pompoenen, komkommers, paprika's, bonen en erwten nemen dan weer weinig zware metalen op - Fruitbomen neemt minder zware metalen op - Het meeste fijnstof was je van je groenten af of je poept het weer uit, maar jij ademt het wel in... Op deze website staat samengevat wat in het aangehaalde artikel staat: http://www.ademloos.be/nieuws/snelwegen-en-vervuiling
  3. Daniel

    Japanse Haver zaaien

    Ik heb het 3 weken geleden gezaaid. Binnen 1 week was alles opgekomen. Eerst de grond fijngemaakt en daarna de Japanse haver licht ingeharkt (ik denk minder diep gezaaid dan jij). Vooral de eerste week geef ik bijna dagelijks water. Mijn ervaring is wel dat Phacelia en gele mosterd sneller opkomen. Meestal leg ik er een fijn (bouw)net over om te voorkomen dat vogels het opeten. Zie je daar toevallig sporen van? Zitten de zaden nog in de grond? Naast de vogels uit je zaaibed houden heeft zo'n net als voordeel, als je het platlegt tenminste, dat het uitdroging en harde kortstvorming voorkomt. Mijn Japanse haver is 2 jaar oud en komt dus nog goed op. Ik zou het gewoon opnieuw proberen.
  4. Ik geef ze wat meer water en top ze waar nodig af
  5. Ik heb neusrot bij mijn paprika's. Het betreft vooral het ras Earliest red (deze beginnen ook als eerste te kleuren). Ze staan buiten in de volle zon en helaas zit er ook een actieve mol in hetzelfde bed te graven. Verder krijgen ze om de week water. Na de watergift trap ik de mollengangen weer dicht. Nu staat er een stinkend brouwsel van knoflook en vlier te gisten om de mol te verjagen. Wat de oorzaak is weet ik niet precies. Misschien een combinatie van factoren. Heeft het zin om calcium toe te dienen om van neusrot af te komen? Ik heb zeewierkalk liggen. Het zal wel eerst vloeibaar gemaakt moeten worden, anders lost het met de droogte niet op. Kan ik nog iets anders doen? Foto is van midden mei. Het plastic heb ik helemaal opgerold
  6. Het valt mij op dat dit jaar de meeste groenten, en het fruit al helemaal, vroeger zijn dit jaar. Zowel de pompoenplanten als de vruchten die eraan komen groeien erg hard. Het lijkt wel augustus. Wat zijn de gevolgen voor het pompoenseizoen? - Is het eerder klaar of gaat het net zo lang door met meer pompoenen tot gevolg? - Moet er extra (meer dan normaal) bemest worden (ze hebben in mei DCM 6-3-12 + bloedmeel en mulchlaag van 5cm compost gekregen) Deze soorten heb ik staan: Blue Kuri, Table Ace, flessenhals en Solor/Fictor staan. Ik stel deze vraag ook omdat ik wil bepalen of het lukt om nog een nateelt te doen (e.v.t. met groenbemester als het te laat wordt).
  7. Dit jaar heb ik voor het eerst King Cole tomaat. Het schijnt een van de vroegste te zijn. En dat klopt, want zo vroeg heb ik ze buiten nog nooit gehad. De plant ziet er zielig uit (struiktomaat die je volgens de instructie op de verpakking niet moet opbinden, maar ik kon het niet laten..). Er was er eentje gescheurd door de zon denk ik, want water geef ik niet als er rode tomaten aan de plant hangen. De smaak: een vlakke smaak met weinig aroma's en suiker en waterig. Eet wel makkelijk weg. De Oekraïense vleestomaten doen het goed dit jaar: Net zoals de resistente tomaten:
  8. Dank je voor de tip. Het ruikt hier volgens mijn moeder al naar een Reformwinkel dus dat kan er nog wel bij[emoji28]
  9. Ik heb ook nog (opnieuw) contact met Vreeken gehad. Die denkt aan een virus dat meegekomen is met het zaad. Wel een beetje zuur zo.
  10. Dit jaar heb ik 2 lichtingen New Market f1 komkommers van Vreeken gezaaid. Beide keren gebeurde hetzelfde: komt op, groeit iets trager dan normaal tot het eerste echte blad begint te ontwikkelen en valt daarna terug. Het groeit nauwelijks meer en het 3e blad/eerste echte blad ziet er ziekelijk uit. Daarna volgt het plantje. Bij een ervaren tuinvriend van mij gebeurt hetzelfde. De laatste lichting is van 3 weken geleden. 2 weken geleden ook Magnum komkommers van Oranje Band gezaaid die wel goed groeien en gezond ogen. Ze stond tot vandaag binnen op een bureau dat op het zuiden staat. De temperatuur van de laatste lichting zal gemiddeld 25 graden geweest zijn. Grondmengsel: Fleurella potgrond + 20% metselzand. Andere jaren geen opkweekproblemen gehad met o.a. de rassen Akito en Tanja. Wat kan de reden zijn?
  11. Uiteindelijk hebben we zondag deze constructie gebouwd tegen de felle zon. Dit geeft net wat extra bescherming tegen de middagzon. Morgen of donderdag ruimen we het weer op.
  12. Sinds afgelopen donderdag staan de tomaten en pepers buiten af te harden op ons terras (ZZW gelegen). Ondanks dat ik het afharden voorzichtig opbouw wat betreft temperatuur en zon/schaduw, is hier en daar al wat zonnebrand zichtbaar. De meeste tomaten komen onbeschut in de vollegrond te staan. Omdat de zon nu zo sterk staat kunnen ze dan de tuin in of is het beter om te wachten na woensdag als het kouder en bewolkter wordt? Of moet ik ze afschermen als ik ze uitpoot? En met wat dan?
  13. Daniel

    Folie kas beslagen

    Ik heb ook zo’n kas gehad, maar dan van 6x3x2,5. Condens was ook een groot probleem en ik had daarom standaard de voorkant openstaan. Soms besloeg zelfs mijn bril. De teelten onder afdak lukken bij mij eerlijk gezegd beter dan in de tunnelkas. Dus goed dat je nu al maatregelen neemt. Misschien dat mulchen met stro een optie is om de verdamping te verminderen?
  14. Ik zag toevallig in het boek van Velt staan dat ze adviseren 6 weken tussen het onderwerken van de groenbemester en opnieuw zaaien te laten. Het zal vast ook uitmaken welke groenbemester het betreft. Phacelia is in jong stadium nog niet houtig. Ik heb het bovengronds afgeknipt en op de grond gelegd om het als mulch te gebruiken. De wortelen heb ik omgewoeld.
  15. Ongeveer een maand geleden heb ik Phacelia gezaaid. Op die plek moeten eind mei, en als het weer het toelaat vanaf half mei, de paprika's en pepers komen. Deze zet ik dan in een plastic tunneltje. Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan, maar dan met gele mosterd. Aan het begin groeiden de paprika's en courgettes slecht. Misschien dat het kwam door de lage bodemtemperatuur (het was toen wel warm) of doordat de gele mosterd nog aan het verteren was en daardoor stikstof onttrok. Hoeveel weken voor het poten van de paprika's en pepers zal de Phacelia ondergewerkt moeten worden? Ik laat de Phacelia het liefst zo lang mogelijk doorgroeien. Het staat nu 20cm hoog.

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...