Jump to content

mellema

Members
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Personal Information

  • LOCATION
    Overijssel
  1. Champost is inderdaad prima materiaal. Voor de consumenten voldoende aanwezig, alleen het probleem is de volume. Als kokos en champost er in voldoende (kwantiteit) zou zijn, dan stapt de sector over op deze alternatieven mits de prijs in verhouding is...... De prijs en de hoeveelheid is mijn inziens de bottle-neck. Kokos is inderdaad makkelijk te verschepen in zeecontainers (40ftHC), echter dat zal altijd in zeecontainers gedaan moeten worden omdat o.a. de kokosproductie nu eenmaal in de binnenlanden geproduceerd wordt! In een zeecontainer gaat inderdaad meer kokos dan veen. Maar de interne logistiek in een land is een probleem. Hierdoor zijn de verschepingskosten per m3 kokos vele malen hoger dan het verschepen van 1 m3 veen/turf (wat nu in bulk verscheept wordt). En Loes, je hebt gelijk: de gehele sector zal niet overstappen! Er zullen altijd bedrijven zijn die "bij het oude" blijven
  2. Jawel dat kan wel, alleen de niet wateroplosbare zouten haal je er niet vanaf. Dat betekent dat de 'slechte zouten' vrij komen en de meststof die eigenlijk bedoelt is voor de plant op het kokoscomplex gaat zitten. De kokos heeft een voorkeur voor de gemakkelijke ionen (dat kost als het ware het minste energie). Onze meststoffenbevatten ook de wat 'moeilijker opnembare ionen' dus dan zal de kokos die niet zo gauw oppakken als het ware. Hoop dat ik het een beetje duidelijk geformuleerd heb...?? Voor de liefhebbers staat er nu wat aanvullende info op de blog ; http://www.potgrondinfo.nl/kokos-als-alternatief-voor-potgrond/ (ik stel echter voor om de discussie hier te voeren zodat de kennis onder ons gedeeld kan worden).
  3. Korte reactie: de potgrondsector is enorm hard aan het innoveren om een veenloos substraat aan te bieden. Het probleem is dat de fysische en chemische eigenschappen van veen door geen enkel product vervangen kan worden. Zodra die er wel zijn, zal de gehele sector overstappen! De laatste 10 jaar zijn alternatieven gekomen die toegevoegd worden. Te denken valt hierbij aan gecomposteerde bark (schors), houtvezel, rijstekaf, kokos etc etc. Echter, op kokos na zijn dit grondstoffen die het component veen niet kunnen vervangen. Dit komt enerzijds dat er niet genoeg van is en anderzijds biedt het geen alternatief op prijsniveau. Vergeet niet dat kokos per container naar Europa verscheept wordt en dat veen per schip (bulk) naar Europa komt. Dit heeft met veel omstandigheden te maken, o.a. logistiek in het land van oorsprong (winningsplaaten dicht bij de haven etc etc).
  4. Kleine correctie: kokos is niet zuur! Sterker nog, het is meer basisch dan zuur. Dit komt omdat kokos van nature zout is. Het zout wordt eruit gewaasen want dit is slecht voor de planten. Het is namelijk zeezout (NaCl)!! Dit is zelfs schadelijk voor de plant (indien teveel aanwezig). Zodra al het zout eruit is gewassen is het kokoscomplex dus als het ware "leeg". Dit betekent dat na het wassen van de kokos, het complex weer aangevuld dient te worden. Dit doet de fabrikant door het te bufferen. Veel wordt hier CalciumNitraat of een andere meststof gebruikt die wel nuttig2 is voor de plant. Het bufferen gebeurt niet door alle bedrijven en daar zit gelijk het prijsverschil! Het bufferen kost geld.... Indien men kokos gebruikt die niet gebufferd is, dan heeft meststoffen geven geen zin. De meststoffen gaan zich hechten aan het kokoscomplex en zijn dan niet beschikbaar voor de plant. M.a.w. je denkt dat je meststoffen geeft, maar deze 'binden' zich aan het kokos en zijn dus niet beschikbaar voor de planten! Ik lees dat er veel onduidelijkheid is over kokos en dan met name als alternatief voor turf. Ik zal in een blog (www.potgrondinfo.nl) uitgebreide informatie plaatsen zodat dit voor iedereen beschikbaar is. Ook zal ik de informtie dan plaatsen in dit forum, dan vind er goede kennisdeling plaats waar ioedereen zijn/haar voordeel mee kan behalen
  5. Kleine correctie op deze discussie. De grootste gebruiker van turf (veen) is de energiesector en niet de professionele tuinbouwsector. Om een indicatie te geven in % mag je aanhouden dat ongeveer 40% van het totale verbruik door de tuinbouw wordt gebruikt en > 50% door de energiesector. Denk ook bijvoorbeeld aan het alternatief bark (schors). De tuinbouwwereld gebruikt schors als alternatief voor veen in mengsels, maar de prijs wordt opgestuwd door de energiesector die grote hoeveelheden schors opkopen voor de energiecentrales! Wij als particulieren gebruiken natuurlijk maar een heel klein gedeelte van deze voorraad! Wel is de sector hard bezig om alternatieven te vinden voor het veen. Echter, een alternatief voor veen is nog niet gevonden. Zodra deze er wel is, is de potgrondsector de eerste sector die dit alternatief zal inzetten! Meer info op: http://www.epagma.eu/default/home.aspx
  6. Klopt helemaal! Sporenelementen zijn veelal wel aanwezig. Mocht je meer willen weten : http://www.potgrondshop.nl/FAQ#wat zijn spoorelementen
  7. Belangrijk is ook om 'gevoel" te krijgen met je grond. Hoe reageren je planten erop. Als je de voorgeschiedenis niet kent en je gaat gelijk allerlei (biologische) meststoffen erdoorheen mengen dan weet je eigenlijk niet goed wat je aan het doen bent. Verbetering is een ruim begrip en ik zou inderdaad goed het forum checken, er staat al heel veel informatie op!
  8. Tomaten zou je niet veel kunnen overbemesten. Ik raad wel aan om wat extra Calcium te geven zodra de vruchten komen. Ook de dosering is natuurlijk belangrijk. Gemiddeld wordt er in potgrond een EC van 2 wel meegegeven voor de wat grotere tomatenplanten. Voor zaailingen iets lager 1 tot 1,5 max.
  9. een groenbemester is ook prima. Enne, gewoon lekker schoffelen -> lekker buiten bezig zijn. Belangrijk is dat je onkruid niet gaat bloeien. Dit is ook vervelend voor je buren.
  10. Pure bemeste tuinaarde gebruiken kan wel maar dan moet je rekening houden met het gewas. Aardbeiplanten zijn in principe gevoelig voor te hoge EC waarden. Tomatenplanten echter kunnen prima een hoog EC gehalte hebben (hoog zoutgehalte) en zullen het prima doen op pure bemeste tuinaarde. Een keurmerk zegt niet zo heel veel over het product. De manier waarop de potgrondleverancier zijn fabriek inricht en zijn eigen testen uitvoert is belangrijker. Echter, het is een feit dat de RHP de fabriek en/of de veenderijen controleert en zodoende ervoor waakt dat de uitgangssituatie goed wordt nageleefd. Mijn advies is om zekerheid te nemen en een zak potgrond mengen met 1 zak bemeste tuinaarde (1 op 1). Dan zit je meestal wel veilig.
  11. Goede potgrond is een vaag begrip. Uiteraard heb ik er belang bij dat ik via mijn webshop potgrond, compost en/of bemeste tuinaarde verkoop - maar ik geef ook graag technisch advies wat gratis is! Je dient van te voeren na te gaan wat je wilt. Dus de toepassing is de eerste stap. Wil je zaaien en/of stekken dan dien je een fijne structuur te nemen. Dit kan zowel een grond zijn op basis van veen of kokos of andere soorten materialen. Veen is de meeste gebruikte tot nu toe, waarbij je een grove indeling kan maken in tuinturf en witveen. Tuinturf komt (nu nog) voornamelijk uit Duitsland. Dit is zwaar, zwart en relatief goedkoop. Het kan goed water vasthouden maar heeft een laag poriënvolume wat betekent dat het relatief weinig lucht bevat. Wortels houden van een goede verhouding lucht / water. Witveen is een veensoort wat voornamelijk uit de Baltische Staten wordt gehaald. Het kan best veel water vasthouden , maar bevat veel poriën dus veel lucht. Door een goede combinatie te maken van tuinturf en witveen maak je een goede potgrond. In het geval van zaaien en stekken zorg je er dus voor om een fijne, voornamelijk witveenachtige potgrond (= substraat). In een zaaigrond is weinig voeding aanwezig, dit is gedaan om de zaden en/of stekjes de mogelijk geven om water op te nemen. Teveel voeding (=zout) zal juist het tegenover effect geven, zaden en/of wortels zullen verbranden omdat het nog te jong zijn en niet tegen het zoutgehalte kunnen. De zaaigrond mag niet te nat blijven anders rotten de zaden en/of wortels weg. Ik hoop hiermee wat duidelijkheid verschaft te hebben. Het is slechts een kleine toevoeging van de term 'goede potgrond'. Ziektekiemen, onkruiddruk, niet doorvroren tuinturf, menging en ontmenging zijn ook bijvoorbeeld factoren die hiervan invloed zijn. E-mail me gerust voor meer info en/of reageer op deze blog. Met plezier deel ik de kennis!
  12. Hierbij een aanvulling waarom bemeste tuinaarde niet altijd verstandig is om bij de aanplant te gebruiken. Bemeste tuinaarde is een organisch verbetergrond. Door allerlei processen kan de EC (lees zoutgehalte) niet altijd exact worden bepaald. Dit varieert meestal tussen de 1 en de 2 mS/cm. Voor bijvoorbeeld een pruimenboompje met een wortelgestel zal het niet zo heel groot probleem zijn omdat het ook deels gemengd wordt met bestaande grond. Echter bepaalde fabrikanten controleren deze zoutgehalte niet en kan het zoutgehalte oplopen naar ongeveer 3 a 4 mS/cm. Dit geeft gegarandeerd verbranding aan het wortelgestel. Beter is om 1 zak bemeste tuinaarde met bijvoorbeeld 1 zak potgrond te mengen. Dan bouw je iets meer zekerheid in op het gebied van je zoutgehalte. Potgrond wordt namelijk gemaakt van (voornamelijk) veen + kalk en meststoffen. De meststoffen worden door de fabrikant met een grote precisie toegevoegd. Dit garandeert een exacte EC (zoutgehalte). Meestal wordt een potgrond afgeleverd tussen de o,8 en de 1,2 mS/cm wat voeding geeft voor ca 4 - 6 weken. Een aanvulling later kan dan door middel van meststoffen en/of koemestkorrels worden gegeven nadat de wortels voldoende "body" hebben gevormd. Meer informatie over zoutgehaltes en aanverwante info is te vinden op http://www.potgrondshop.nl/FAQ#wat betekent EC?
  13. Mest van de gemeente is het goedkoopst neem ik aan? Afhankelijk van de behandeling lijkt dit een veilige keuze. Compost is altijd wel goed, tomaten kunnen een relatief hoge EC (zoutgehalte) verdragen wanneer ze in de opkweek zijn. Later bemesten met koemestkorrels is een optie, maar zou ook met vloeibare plantenvoeding kunnen. DIt stuurt wat makkelijker (Korte termijn). Let op zaailingen niet te hoog in de bemesting, alhoewel tomaten wel een EC kunnen hebben van 1 -1,5 Hoop dat dit je kan helpen? Meer info op de site http://www.potgrondshop.nl/FAQ#NPK
  14. Laten we de zaken wel duidelijk scheiden.... Cocopeat , potgrond en compost zijn alle drie verschillende producten en met compleet andere eigenschappen! Cocopeat is een natuurlijk product die van nature een hoge zoutgehalte heeft (NaCl). Bedrijven wassen het zout uit de cocopeat en daarna bufferen ze de cocopeat weer. Dit is een product die veelal in de professionele tuinbouw gebruikt wordt. Dit is een relatief kostbaar proces. Potgrond (oftewel substraat) bestaat veelal uit veenproducten. Afhankelijk van de kwaliteit is het veen die gewonnen wordt uit veenvelden (maagdelijk veen, dus geen onkruid) voornamelijk uit Duitsland. Dit is meestal tuinturf. Veelal wordt het gemengd met andere soorten veen (baltisch witveen) waardoor er een mengsel ontstaat met eigenschappen die het water/luchtpercentage beïnvloeden. Naast deze grondstoffen wordt er (afhankelijk van het doel) meststoffen en kalk (verhoging pH) toegevoegd. De laatste jaren voegen de fabrikanten compost toe aan het substraat door de unieke eigenschappen die compost heeft, namelijk actief bodemleven.
  15. Afdekken van kokosvezel kan gevaarlijk zijn doordat kokos behandeld dient te zijn. Kokos bevat van natuurlijk veel zouten (NaCl) . Kokosbomen kunnen namelijk goed "overleven"in zoute gronden en dus vlakbij de zee. Het zout wordt namelijk opgeslagen in de noot, en de "goede' zouten gaan naar de kokosplant zelf. Bedrijven in de tuinbouw gebruiken ook veel kokos maar deze worden behandeld (spoelen en bufferen). Ik vraag me af of dit ook het geval is met de kokos van de Action.
×
×
  • Create New...