Jump to content

Oudholland

Members
  • Posts

    213
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • LOCATION
    omgeving Eindhoven
  • OCCUPATION
    GIS-medewerker natuurbeheerorganisatie

Recent Profile Visitors

365 profile views
  1. Zet mij ook maar op de lijst. Rob/Oudholland
  2. Ik denk dat ik genoeg bio-zaden heb om in de biodoos te stoppen, dus ik ga daarvoor. Maar leuk dat deze ook weer rond zal gaan.
  3. Vandaag witlof uit eigen tuin. Hebben de afgelopen tijd in een emmer in het gootsteenkastje in de bijkeuken gestaan. Het waren kleine wortels, die denk ik flink last hebben gehad van de droogte. Ze stonden op een plek waar ze vaker niet dan wel water kregen. Maar toch een lekker maaltje. Is goed bevallen, dus volgend jaar opnieuw proberen! Ik heb om te vergelijken ook een paar wortels gekocht nog (eigenlijk aan de late kant om ze nog op te zetten, maar het kan net denk ik) om te vergelijken wat goede wortels hier doen qua kroppen.
  4. Inderdaad zal je de wortels compleet moeten verwijderen, dat is de enige manier. Doe stukje voor stukje, iedere keer een m2. En dan het gedeelte wat je al hebt gedaan bij blijven houden en alles wat weer opkomt meteen uitspitten. Wij hebben hier ook last van wortelonkruid (winde), en op de stukken waar we bijkunnen is het redelijk bij te houden. Maar waar vaste planten staan (o.a. bramen en frambozen) zit het ook in die kluiten en komt het vanuit daar weer terug groeien. De frambozen hebben we daarom afgelopen najaar gerooid, de grond schoongemaakt en teruggeplant. De kluiten van de bramen zijn zo groot dat uitgraven en schoonmaken niet gaat. Om de bessen te stekken: buig een paar jonge takken naar beneden op een stukje kale grond en leg er een steen oid op. Dan heb je volgend jaar takken met wortels die je kunt afknippen en planten. Dat gaat (zeker in de droge zomers) beter dan stekken, omdat zo de stek voeding + water blijft krijgen van de moederplant. Maar wel wortels maakt omdat hij in contact komt met de grond.
  5. Zondag mest gekruid. Zaterdagmiddag is er op ons complex mest gebracht door een transporteur met een vrachtwagen, maar bij het oprijden van het pad naar onze mestplaats is die bijna de sloot ernaast ingezakt. Hij moest er door een loonbedrijf uit de buurt worden uitgetrokken en durfde daarna (logisch) niet meer verder het pad op. Heeft de mest dus maar op de parkeerplaats gekiept. Met daarna het vriendelijke verzoek van het bestuur om de mest zsm op te ruimen. Dus zondagochtend om half 9 gewapend met kruiwagen en riek aan de slag. Vanaf mijn tuin zo'n 300 mtr enkele reis, dus ik heb mijn beweging wel gehad. Sportschool, waar is dat voor nodig?
  6. Hier in de kas heb ik spiralen staan. Boven de spiralen hangt een stalen buis, en ik heb touwen aan de bovenkant van de spiralen zitten die weer aan die buis geknoopt zijn (als verlenging van de spiralen + ondersteuning zodat deze niet al te scheef kunnen gaan hangen). Hierdoor kunnen ze tot iets van 2 meter hoog groeien. In de spiraal kan je de planten makkelijk indraaien (als je er vroeg genoeg mee begint zodat de plant nog soepel is); aan het touwtje erboven moet ik ze wel vastbinden.
  7. Hier was het ook weer moeilijk een keuze te maken. Zoveel leuke rassen, en veel te weinig ruimte... Ik selecteer de laatste jaren eigenlijk bijna alleen op resistentie tegen phytophthora. Aangevuld met een paar leuke rassen die me ook bevallen. Enkele rassen die ik al eerder teelde: Twinner Arran Pilot Monte Carlo Sarpo Mira Red you know (vorig jaar voor het eerst gezet, viel niet tegen ondanks de droogte) En dan 3 voor mij nieuwe rassen om te proberen: Resi Novi mix (een mix van enkele resistente rassen van Vreeken, leek me wel leuk om te proberen) Obama (zou goed tegen droogte kunnen, altijd handig na de afgelopen 2 zomers, om uit te proberen dit jaar) Valery (ik heb altijd Tiamo gehad, maar die kon ik niet vinden dit jaar; dit zou een gelijkwaardig ras zijn) En dan nog enkele knollen van speciale aardappels, vorig jaar op de Groenmoesmarkt gekocht en wat knollen van bewaard: Valvi Rouges des Flandres
  8. Ik heb pe-slang met capillairdruppelaars (deze + de bijbehorende grondpennen). Die zitten bij mij op een grondwaterpomp (hydrofoor), met een drukverlager ertussen. Een zoals als in deze link . Lees dit topic eens door, daar heb ik mijn info toen ook uitgehaald (opgelet, is wel een avondje leesvoer 😁), daar staat veel info over dit systeem, al gebruiken de meesten dit op een regenton met relatief weinig (nagenoeg geen) waterdruk. Op een kraan of pomp heb je inderdaad wel een drukverlager nodig.
  9. Ik heb de deksels erop als de plantjes nog klein zijn, met de lampen er net boven. Na het verspenen laat ik de kap eraf en hangen de lampen (tl daglicht 6500 K) net boven de plantjes. Maar bij mij staan de zaailingen binnen in een onverwarmde of heel licht verwarmde slaapkamer of de bijkeuken, dus op een graad of 15.
  10. Hier komt in de kas de spinazie net boven de grond, vroege wortels en zelfs sla is er net in gezaaid. Maar we hebben in het najaar nog tuinbonen en erwten (beiden een koudegeschikt ras) gezaaid voor een extra vroege oogst in het voorjaar. En een deel van de kool wordt in de kas voorgezaaid in maart. Nu staan overdag de net gekiemde erwten en tuinbonen (binnen gekiemd, klaar om uit te planten als ze een cm of 10 groot zijn ivm vraat en kou) in de kas. En eigenlijk alles wat niet teveel warmte maar wel licht nodig heeft. Als het wat warmer en zonniger wordt, gaan de zaailingen van de tomaten, paprika's etc overdag de kas in en 's nachts weer naar binnen of in de schuur. Dat s altijd een heel gesjouw, maar altijd beter dan het hele huis vol met planten die we nergens meer kwijt kunnen.
  11. Paardenmest is prima om te gebruiken; vers is het wat 'scherp' en kan het jonge wortels doen verbranden. Beter om het te laten composteren. Het beste wat je kunt doen: als je genoeg mest hebt voor dit jaar, meteen de lading voor volgend jaar halen. En die op een hoop wegzetten en op je eigen land op die hoop laten composteren. Dan heb je voor volgend jaar goede oude mest. (al heb je daar nu niets aan natuurlijk...) Voor nu de oudste mest proberen uit de hoop bij de manege te halen, die van een half jaar kan je eventueel al wel gebruiken, hoor. Van de ontwormingsmedicijnen; tegenwoordig kan je niet zomaar wormmiddelen kopen. Je moet dat via de dierenarts doen, en de meesten vragen dan om een mestmonster wat ze dan onderzoeken op wormen. Zo wordt er alleen ontwormd als het nodig is, en niet standaard om de x tijd zoals tot een aantal jaar geleden gebeurde. Dus dat is al veel verbeterd, al blijven er natuurlijk resten in kunnen zitten.
  12. Om binnenshuis voor te zaaien gebruik ik een mengsel van 50% universele potgrond en 50% kokospotgrond, beiden huismerk van de Welkoop. Dat zeef ik dan met een fijne grondzeef (ik heb deze, maar een andere is net zo goed). Verspenen van de net gekiemde plantjes doe ik in hetzelfde grondmengsel (natuurlijk wel nieuw); bij de 2e keer verspenen weer hetzelfde mengsel, maar dan meestal niet meer gezeefd. Ook gaat er dan wat compost door en bij de voedselvragende planten (kool, tomaten, pepers) een paar handjes koemestkorrels per emmer mengsel. De normale universele potgrond geeft een goede basis (en is relatief goedkoop); de kokospotgrond houdt heel goed vocht vast en maakt het luchtiger. En zorgt ervoor dat als je de plant per ongeluk wat te laat water geeft, de kluit toch makkelijk weer water opneemt. Dus de mix van beiden zorgt voor een voor mij mooi mengsel. Ik zeef het wel, want in de universele potgrond zitten soms wat grove vezels etc, waardoor het eruit halen van kleine tere plantenwortels moeilijker gaat (die groeien zich daarin vast); de gezeefde grond valt er makkelijker vanaf zonder de wortels te beschadigen. Buiten zaai ik de meeste dingen gewoon direct in de volle grond (zandgrond). Maar ik ga dit jaar uitproberen om de wortels etc te zaaien in een klein geultje potgrond. Ik heb nog meerdere zakken gebruikte potgrond staan, waarin o.a. dahlia's en andere tuinplanten hebben gestaan. Puur omdat de grond zo snel droog wordt, en met water geven er dan snel een korstje op komt en het water eigenlijk maar een mm de grond in gaat (en de kiemplantjes er dan niets aan hebben). Dus gewoon voor het gemak van water geven, als experiment om te kijken of het dan beter/makkelijker gaat dan de afgelopen 2 jaar...
  13. Niet terugzetten in de verwarmde bak, maar koeler en met zoveel mogelijk licht. Als ze te warm blijven staan gaan ze fileren (worden ze lang en dun/slap). Bij mij staan ze na opkomst op een 2e slaapkamer of in de bijkeuken onder de lampen. Ik schat op een graag of 15, max 20. TL-lampen kan heel goed (heb ik ook). Neem dan wel daglicht-tl's met een kleur van 6500 K. Ik heb ze gehaald bij de Hornbach (deze). Ik heb 4 van deze lampen naast elkaar hangen met 15 cm ertussen. Aan kettingen zodat ik per lamp de hoogte kan bepalen. Lampen hangen een cm of 5 boven de hoogste plant om zoveel mogelijk licht op te vangen.
  14. Hier hebben de stekjes van de stekjes van afgelopen najaar (die de hele winter als kamerplant in de kamer en de bijkeuken hebben gestaan) ook wortels. Tijd om ze te gaan planten. Het viel me wel op dat de stekken van deze winter in huis wel in de lengte groeiden, maar weinig tot geen zijtakken (scheuten?) kregen (maar dus alleen heel lang werden). Hoe is jullie ervaring daarin @Jorieke123?
  15. Deze plant blijft de hele winter in de woonkamer staan. Als hij te groot wordt snoei cq stek ik 'm om weer kleine planten te krijgen. En om meer uitlopers/stengels te hebben. En in het voorjaar, in de tijd dat je normaal een knol opzet, stek ik 'm voor het laatst. Dat worden dan de planten die ik ga uitplanten. Of ik deze dan ook me uitplant, weet ik nog niet, ligt eraan hoeveel ruimte ik overheb. Maar het lijkt me wel een goed experiment om te kijken of een iets oudere plant een andere opbrengst geeft.
×
×
  • Create New...