Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Simpel papieren potjes draaien


Edje

Aanbevolen berichten

een hele simpele haast koste loze manier om potjes te maken .

wel is het dat deze maar 1 keer gebruikt kan worden

 

helaas geen fotos bijdehand zal deze proberen te maken zodra we weer verder gaan.

 

hier een tekst uitleg:

 

Benodigdheden:

Pvc diameter naar eigen voorkeur (wij gebruiken 40mm 50 mm 75 mm) 6 cm lang allen.

 

Papier (zoals krant) stroken van ongeveer 10cm breed en 30 cm lang.

stukje bezemsteel (als aanstamper)

 

je neemt de pvc pijp en rolt het papier eromheen (1 kant gelijk houden) , uiteinde vouw druk je gewoon in elkaar deels in de pvc pijp.

je zet het pvc pijp op tafel en pak de bezemsteel , deze druk je een aantal keer goed in de pvc pijp zodat het propje? een bodem vormt.

je haalt het geheel eraf en klaar.

 

je kan natuurlijk het ook verlijmen , maar wij doen het lieft het gewoon zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog simpeler en ze kunnen door de conische vorm ineengeschoven worden ter stokkage.

 

Zo maak ik kleine potjes voor bv erwten in voor te zaaien.

 

Met een taps toelopend pootje gekocht in den Brico, een mal gemaakt om gazettepapier uit te snijden, lijmen met rijstlijm.

Geeft dit potjes van 3.5 cm doorsnede, de hoogte bepaal je zelf. Wil je grotere, neem je een dikkere poot.

Met een recht stuk poot gaat het ook, doch de taps toelopende potjes schuiven in elkaar en nemen dan als stock minder plaats in.

 

img0068to.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik heb het eerste jaar gezaaid in een kweekkasje gevuld met grond, toen zaten de wortels van de plantjes helemaal in elkaar verweven.

Vorig jaar heb ik waterbekertjes gerecycled en daarin gezaaid, dat ging super, alleen veel plasticafval erna, bekertjes werden poreus in de zon etc.

Dit jaar heb ik ook eens geprobeerd papieren potjes te draaien van kranten en ondanks dat het veel werk is om veel potjes te draaien, ging dat tot nu toe best goed zonder lijm etc.

Wel valt me tegen hoe snel er al 'haren' op de potjes staan, schimmel of iets dergelijks. De potjes zijn al aan het vergaan en staan pas 2 weken.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Er staan er 32 per kweekkasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook schimmel op het krantenpapier. Ik trek me er niet zoveel van aan. Hooguit iets vaker luchten. Eenmaal in de tuin gepoot gaan schimmels en collega's sowieso met het papier aan de haal.

Voor zaad met een langere kiemduur gebruik ik liever wc-rolletjes, die zijn wat steviger.

... Vorig jaar heb ik waterbekertjes gerecycled ..., alleen veel plasticafval erna ...
Daar zou ik niet mee zitten. Als jij ze niet het hergebruikt waren ze direct weggegooid. Nu hebben ze nog een tweede leven gehad. OK echte recycling is mooier, maar ja dit is geen ideale wereld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...