Aggi3 Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Hallo forumleden Ik wil graag iets met jullie delen en jullie advies hebben.Ik ben een beginneling hierin.Ik heb gisteren avond een kweekbak gekocht om precies te zijn deze:http://www.moestuin.nl/aero-serre-kweekkasje-p-2934.html Nu heb ik daarin 15 plastic kleine bakjes in staan met gaatjes eronder.Daarin zitten:3x gemengde tomaten3x stengelui3x Spaanse pepers3x blad peterselie3x bieslook Ik heb in de potjes van de Spaanse peper en gemengde tomaten in ieder bakje 5 pitjes gedaan.En de rest waren heel klein en minuscuul de zaadjes en heb ik een aantal erin gedaan in een bakje ik weet niet hoeveel. Heb op de achter kant gekeken en ze moeten ongeveer 20 graden kunnen verdragenHeb nu de ventilators open gezet.Ik heb ze gisterenavond gezaaid rond uurtje of 6 uur s avondsZe staan nu op de vensterbank boven de verwarming.Nu is mijn vraag doe ik het zo goed of moet ik iets veranderen zodat ze gaan groeien.Alle hulp en advies is welkom want ik probeer echt mijn best te doen hiermeeEn hoelang duurt het voordat ik een klein plantje krijg? Ik hoor graag iets van jullie Groetjes Aggi3 Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Jorg Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Nee, zover ik het lees doe je het goed zo en is het een kwestie van geduld hebben. Enige wat ik wel zou doen is de schuiven dicht houden, zodat de lucht in het kasje wat vochtiger blijft en de grond niet zo snel uitdroogt. Daarnaast zaai je stengelui meestal niet voor (en niet binnen) maar leg je de zaadjes direct in de volle grond. Enkele tips: (1) na ontkiemen ergens op een lichte (bij voorkeur licht vanuit meerdere kanten) en koele plaats wegzetten; (2) voor in ieder geval de tomaat en peper: verplant de kiemplantjes naar individuele potjes wanneer ze minimaal 2 echte blaadjes hebben, en; (3) voor tomaten is januari doorgaans nog wat vroeg om te zaaien, om slappe en iele plantjes te voorkomen is het eerste advies belangrijk. Quote
Bit Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Zal vast wel goed gaan. De tomaten en de pepers willen eigenlijk wel die 20gr minimaal, liever net wat meer, en doen er een dag of 3 tot 10 over om boven te komen. Ik zaai ze zelf ( nog lang niet hoor, maar dat mag je natuurlijk zelf weten ( zie daarvoor ook alle topics op dat vlak ) op een warmtematje. ( rechtsboven: zoekfunctie : tomaten zaaien , pepers zaaien etc )De ui en bieslook wil om te ontkiemen een graad of 18 a 20 en wil daarna, na opkomen, spoedig koeler. Die komen met 1 of 2 weken op.De platte peterselie zal ook goed opkomen hoor. Lastige is dus, in jouw geval, dat de tomaten en de pepers wel van de warmte houden straks na opkomen, maar de uien ( en dus ook de bieslook ( = ui )) willen echt koeler. Alles wil veel licht na opkomen. Zie dat Jorg me voor was, maar net zoiets dus. Quote
Aggi3 Geplaatst: 18 januari 2014 Auteur Geplaatst: 18 januari 2014 ja het is natuurlijk een uitprobeersel ik doe het voor het eerst dus alle advies en hulp is welkom.. Dus als ik het goed begrijp als de plantjes naar boven komen moet ik ze overplanten tomaten en pepers mogen in de huiskamer blijven in potten natuurlijk en de bieslook en de stengel uit gaan naar de studeer kamer want dara is het echt koel dus goed voor de plantjes...en hoe zit het dan met de peterselie na het opkomen? hoe moeten die ook warm of koel. ikw eet dat sommige dingen misschien te vroeg zijn, maar je kan het altijd proberen. zeg ikd an maar en zeker als beginneling.. hoe vaak denk je dat ik ze water moet geven in de bak? heb ze gisteren water gegeven en de grond is nog steeds vochtig. groetjes Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Jorg Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Ja, je hebt gelijk hoor. Vooral lekker experimenteren en leren! Zo ook met het water geven, zolang de grond nog licht vochtig is moet je geen extra water geven. Pas als je het idee hebt dat de grond wat droog begint te worden geef je weer water. Licht vochtig houden dus, maar zeker niet te nat. De tomaat en peper pas overpotten als ze echte blaadjes hebben. Het eerste wat je zal zien zij de twee kiemblaadjes. Pas een tijdej later verschijnen de echte blaadjes, die zien er duidelijk anders uit dan de kiemblaadjes. Peterselie ook koel houden. Quote
Aggi3 Geplaatst: 18 januari 2014 Auteur Geplaatst: 18 januari 2014 Inderdaad JorgLekker experimenteren, ben heerlijk aan het leren heb hier thuis een grote tuin boek van 5 a 600 bladzijdes over van alles dus ik ben mooi zoet.Ik heb ze niet helemaal in de grond gedaan heb de potjes gevuld met zaai/stek grond tot bijna vol toen zaadjes erop gelegd en toen een dun laagje grond er boven op dat lijkt me goed toch?en over dat ze veel licht nodig hebben, ik heb in de studeer kamer maar 1 raam in in de slaak kamer 2 ramen dus wel meer licht, dus dan kan ik ze beter daar neerzetten voor de koele plantjes, want op de slaapkamer staat de verwarming toch niet aan.Ik vind dit erg leuk, dus hoop dat het lukt...Mocht het niet lukken doe ik dan iets verkeerd?want zoals peterselie of bieslook zijn hele kleine fijne zaadjes en ik heb er niet 1 in gelegd maar wel wat meer zaadjes over het grond verstrooid.en in een klein bakjes heb ik 5 zaadjes van tomaat gedaan hoop niet dat het teveel is en er zit afstand van ongeveer 1 a 1,5 cm ertussen all hoeken 1 zaadje en in het midden 1 Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
RobO Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 kiemen gaat wel goed zo maar die 5 tomatenplantjes is echt teveel voor 1 potjeeen tomaat wordt groot dus heeft al snel een 9/12 cm potje nodigje kunt meteen oefenen op verspenen als ze twee echte blaadjes hebben Quote
Aggi3 Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Het ging goed...tot gisteren.de bak stata paar dagen boven de verwarming op de vensterbak..Gisteren wilde ik voelen of het grond nog vochtig was, en toen voelde ik enw as het zeiknat, ook had ik condens in mijn kweekbak en eergisteren had ik nog nergens last van.Toen heb ik mijn ventilatie van de bak de 2 schuifjes open gedaan, maar ik zag vanochtend nog wat condens op de ramen van de kweekbak...Wat doe ik verkeerd? en wat kan ik anders doen? Alvast bedankt Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Bit Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Voelen of de grond nat is of niet , kán. Op zich is dat toch ook wel zichtbaar dacht ik. Is het te nat, kun je het volgende proberen : Je plaatst de zaaibakjes ( waar onderin gaatjes zitten ) op een doek of op keukenpapier. Het te veel aan vocht trek je er daarmee uit. Dat herhaal je een tijdje. Kost dat te veel keukenpapier, dan heb je het echt té nat gemaakt. Terug in het kweekkasje, laat je de schuifjes dicht nog. en daardoor condenseert er meer vocht op de kap aan de binnenkant. Dat veeg je er een paar keer per dag af. Zo verlies je ook veel vocht. Na een paar dagen laat je de schuifjes open.De kap er helemaal af en de kweekbakjes op de verwarming zetten om uit te dampen is niet zo'n goed idee, want dan kook je de zaadjes. Eigenlijk na de 1e keer water geven aan het zaad, hoef je daarna pas na ontkiemen weer eens te checken of ze niet droog komen te staan. Bij teveel vocht bestaat de kans dat de zaadjes wegrotten. Maar dat merk je dan wel als er helemaal niks opkomt ( na 3 weken opnieuw zaaien ) Quote
Aggi3 Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Het zit namelijk zo, Ik ging zaaien op 17 jauari heb ik de zwarte bkajes met gaatjes eronder in de kweekbak gezet.Met een gieter heb ik een beetje water in de bak gedaan zodat het water opgezogen kan worden door de plantjes en heb juist niet veel water gegeven.Het ging 2 dagen goed ze bleven gewoon vochtig maar niet nat.Ze staan voor het raam op de vensterbank en boven de verwarming.Nu is het zo dat ik wel een vochtig huis heb en dat er ook condens op mijn huis raam kom aan de binnen kant.De kweekbak had ik gewoon met de schuifjes dicht en toen merkte ik gisteren avond dat de grond zeik nat was, terwijl ik geen extra water heb gegeven.nu staan de schuifjes open zodat het misschien minder vochtig ga worden.Mijn huis is wel iets vochtig en vooral bij het raam maar in huiskamer niet. Hopelijk ben ik zo iets duidelijker, lastig om zoiets uit te leggen als beginneling. Groetjes Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Bit Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Oké. Je hebt de bakjes in wat water gezet. Naar jouw gevoel niet te veel. Daarna gingen de schuiven dicht en nu een paar dagen later lijkt het toch 'zeiknat' te zijn. Dan moet toch de conclusie zijn dat je die 1e keer té veel water hebt gegeven ? Vocht komt er niet bij door die bak heen he ? Het kan er alleen niet uit. Opzuigen van onderaf is juist prima bij zaaisels. Maar dat had je wellicht beter buiten de bak kunnen doen. Dan na een half uurtje opzuigen ook weer laten uitlekken en dan ( niet druipend natuurlijk ) in de bak.Is lastig ja. Wat is nat . Wat is vochtig. Wat is licht vochtig en wat is 'zeiknat' ? Zaaibakje met gaatjes vullen met licht vochtige potgrond of zaaigrond. Zaaien en dan daarna 10 minuten iets water op laten zuigen is meestal voldoende. En dan staan de zaaibakjes dus niet in een laagje water he ? In een dun laagje water ben je na 1 minuut al zo ver. Het vocht wat opgezogen wordt, zie je bovenaan op de oppervlakte ook verschijnen als je goed oplet. De kleur veranderd dan opeens. Gelijk stoppen met zuigen dan. nog een keer laten uitlekken op een doek of keukenpapier. Het is gauw te veel.In de bak zie je of er veel of minder condens ontstaat. Condens is normaal. Ook prima. Worden dat dikke grote druppels; dan verwijderen ( wegvegen ) en kap er weer op. Het te veel aan vocht neem je zo weg. Tja. Is ook best lastig allemaal. Maar ook weer niet. Je bent pas 3 dagen verder. Dat zaad komt écht nog niet op hoor. Uit laten lekken dus, je bakjes. en terug in de bak. en te veel aan condens wegvegen af en toe. Té veel zie je aan de dikte / grootte van de druppels aan de binnenkant van je bak. Een beetje mist op dat glas is prima. edit. Je kan na een tijdje ook het gevoel ontwikkelen door op het gewicht van je bakjes te letten. zwaarder = natter. Quote
Aggi3 Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Oke dank je wel..het is mijn eerste poging en dat het mis gaat is natuurlijk normaal Ik ben nu niet thuis dus kan nu niks doen. Maar als ik half 6 thuis ebn zal ik kijken hoe hete rvoor staat en als het te nat is doe ik ze op keuken papier zetten zodat de natheid darain trek en als dat niet meer het gevak is dan terug zetten dus in de bak..Ik doe mijn best om te snappen hoor begrijp me niet verkeerd Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Eveline68 Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Kom op we zijn allemaal zo begonnen. Volgende keer pas water in de onderste bak gieten als de zaadjes ontkiemd zijn. (Niet te veel net een bodempje) Zaaien in potje, dan besproeien met een plantenspuit is voldoende, dan gewoon iedere keer kijken of de grond niet te droog word en gewoon klein beetje bij sproeien. Dat er zo veel condens in je broeibak komt, komt gewoon omdat het te dicht bij de kachel staat, komt gewoon door de warmte, geef niet leer voor de volgende keer, gewoon de schuiven een beetje open zetten. Geef de zaadjes te tijd om te ontkiemen, bij een warmte bron kan het in een keer heel snel gaan. Quote
Aggi3 Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Dank je wel Evelien. dus gewoon sproeien met planten spuit dan trekt het vanaf boven aan zo in de grond en dan elke dag even kijken hoe en wat klinkt erg slim.Kan ik ze wel of niet op de vensterbank boven de verwarming laten staan of moet dat weg. Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Eveline68 Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Je kan ze gewoon laten staan hoor, niet te nat maken.Die condens in huis ontstaat doordat we overdag de kachel aan hebben, en als je naar bed gaat niet dan koelt het af, dit gebeurd dan ook in je broeibakje, van daar dat er ook op je raam condens ontstaat. Correctie > Die condens ontstaat niet op je raam door dat broeibakje. Het kan zijn dat je zaad niet meer ontkiemd omdat alles zo nat is, even afwachten wat het gaat doen, anders gewoon opnieuw zaaien. Quote
jasmin Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Bij voorzaaien geef ik op twee manieren water: met de plantenspuit de bovengrond vochtig houden (1 a 2 keer per dag), niet teveel steeds. Als de wortelgroei begint, ga ik pas van onderen water geven, om de wortels te dwingen zich te ontwikkelen. Ik ben een strenge, bij mij moeten de plantjes best flink werken om aan hun gerief te komen. Maar dat gaat eigenlijk prima... als ze echt groter worden, laat ik ze ook wel zo nu en dan droog worden, omdat ik geen zin heb in beschimmelde potaarde in huis. Dan heb ik het meer over tomaten ed. Die heb ik ook altijd gewoon in de vensterbank bij wijze van kasteelt in de zomer. Grote planten altijd van onder water geven (doe ik tenminste) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Aggi3 Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Oke dat klintk ook logisch.Dan ben ik te gortig geweest en heb ze inderdaad teveel water gegegeven in een grote bak en kleine zaai bakjes.Ik ga zo proberen te redden door de bakjes vanavod op keuken papier te leggen zodat er nog vocht af kom net zo lang tot het papier wat droger aan voel ik geef niet op Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
jasmin Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Als je straks aan bonen zaaien toe bent, moet je zeker niet te vochtig werken. Die rotten weg van vocht vóór de wortelvorming. Raar maar waar... ze lijken soms gewoon op te lossen in de bodem... (ik graaf graag als iets mis lijkt te gaan... ) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
andrepols Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Beste, Uk ben heel gelukkig met een Elho kweekbak met een kap. Wie kan mijn vragen beantwoorden? - Wanneer moet ik de kap op de kweekbak laten en wanneer eraf halen? Heeft dat ook met de temperatuur te maken of zonneschijn? - Welke kruiden kun je het beste niet bij of naast elkaar zetten? - Klopt jet dat ik elke dag water geef? - Munt en basilicum groeit hard, maar oregano en lenteui en bieslook niet. Klopt dat? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.