Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
je zoekcriteria aanscherpen

Oké, zoekfunctie gebruiken dan. Nu nog maar 230 antwoordjes.

welk punt probeer je nu duidelijk te maken??

je gebruikt nu 1% van de mogelijkheden van de zoekfunctie om te laten zien dat...? dat mannen niet kunnen zoeken?

Geplaatst:

Natuurlijk slaat dat voorbeeld nergens op en ik weet dat de zoekfunctie heel erg nuttig is. Ik weet zeker dat Antoine ook van de zoekfunctie weet, maar hij stelt toch een vraag en opent daar een topic voor. Moderator had kunnen verwijzen naar de zoekfunctie en het draadje kunnen sluiten. Klaar.

Ik heb nu op 'oude stalmest koe' gezocht en daar kwamen 33 resultaten naar voren. Opmerkelijk is dat Antoine daarin zelf ook honderduit meepraat over mest, hij weet er al aardig wat van.

Geplaatst:

Dat komt omdat ik rekening wil houden met inventie. Wat vroeger als 'goed' werd beschouwd is nu misschien ouderwets en kan véél beter....

Ik weet wel wat van bemesting, maar dan vooral Paardenmest en Koemestkorrels. Verse (1 jaar oud) koe of stalmest is toch weer wat anders..

Het is wel een hoop werk om steeds die sleuf te vullen alvorens te gaan spitten, ik kan ook kiezen om de mest eerst uit te spreidden en daarna te gaan spitten. Wellicht sneller en efficienter. Maar die mest plakt zo aan je schoenen dat je na een kwartier 5 kilo zwaarder ben geworden. En het is glad, ik ben al een paar keer op mijn plaat gegaan...

Sommige stukken bemest ik niet omdat het niet kan en omdat er nog gewas staat (Aardbei, Prei, Boerenkool en Spruitkool) op de plaats waar volgend jaar aardappels komen ga ik heel sumier bemesten. Ik begreep dat dat beter was?

Het wordt mooi weer dit weekend, dus ik ga lekker de tuin in, om het luie zweet er uit te zweten...

Gr

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

het forum bestaat nog maar sinds 2010. heel erg ouderwets.

met de zoekfunctie kan je ook zoeken op het afgelopen jaar, half jaar, of zelfs de afgelopen maand.

Geplaatst:

Met vroeger bedoel ik wat mijn opa mij geleerd heeft... De beste man is nu 85 en ik heb het van hem toen ik 15 was... Ik ben inmiddels 33 dus 18 jaar vind ik inderdaad ietewat ouderwets...

Maar goed, daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

Graag de discussie over de zoekmachine staken (1,5 pagina's met 'ik wil het laatste woord hebben'... ), wie inhoudelijk wil antwoorden kan daar zelf over beslissen. Ik snap overigens beide standpunten wel. Een zin als "ik vond ze zo lang om door te lezen" is niet echt bemoedigend om een antwoord van leden te krijgen die in hun vrije tijd en uit vrij wil een antwoord op een vraag schrijven. Als de topic starter geen moeite neemt, waarom zou een ander forumlid dat dan wel moeten doen. Aan de andere kant staat het forum aardig vol met informatie, soms verspreid over meerdere topics. Hoe dan ook, laten we deze hierbij discussie afsluiten door weer ontopic te gaan.

Je vraag om nieuwe inzichten ten opzichte van wat je in het verleden van je opa geleerd hebt. De laatste decennia is er inderdaad meer inzicht gekomen in de relatie tussen mesten, bodem en planten en daar passen de oude inzichten nog maar gedeeltelijk in. Vanuit die wetenschap zal ik je vraag ook beantwoorden.

Koemestkorrels geven langzaam voeding af

Belangrijk om te weten is dat koemestkorrels niet direct voeding afgeven. Ze moeten eerst omgezet worden. Gedurende het seizoen komt een deel van de voedingstoffen geleidelijk vrij voor opname door de plant. Een ander deel van deze stoffen is zelfs pas het volgende seizoen beschikbaar voor de plant. Dat geldt eigenlijk voor alle organische mest, dus ook de stalmest, compost, etc. Het is dan ook niet verwonderlijk dat moestuinen een van de zwaarst bemesten gronden zijn (volgens de traditionele gedachte elk jaar mesten).

Mesten blijft nodig

Mesten blijft uiteraard nodig, je voert voedingstoffen af (oogsten) en die moet je weer aanvoeren. Dat moet echter niet altijd meer jaarlijks (maar is natuurlijk wel een traditie). Wat dat laatste betreft kun je naar de laatste inzichten beter investeren in het opbouwen van een goede grond (structuur) en organische mest (paarden, koe, kip, etc, of compost/champigonmest).

Spitten en daarna strooien of andersom?

Traditioneel breng je eerst de mest op het land en werk die daarna onder door te spitten. De laatste jaren toont onderzoek steeds vaker aan dat de de voorkeur uitgaat naar meer oppervlakkig inwerken (minder spitten, minder frezen maar liever slechts zeer ondiep frezen en omwoelen van de grond) omdat je daar de gelaagdheid wat betreft bodemleven mee in stand houdt. Ter illustratie, spitten en frezen heeft tot gevolg dat er meer zuurstof beschikbaar komt voor bacteriën in de bodem. Die kunnen daardoor flink vermenigvuldigen en zullen daardoor ook aan het werk gaan om organisch materiaal dat in de bodem aanwezig is in korte tijd vrij te maken (en dat is nadelig).

Grond moet in orde zijn

De grond moet in orde zijn, die grond moet de mest kunnen verwerken op de planten te kunnen voeden. De planten moeten de voedingsstoffen kunnen vinden, een goede structuur van je bodem zorgt daar voor, in combinatie met het bodemleven die de stoffen vrij maakt voor opname). Dat wat je dus de eerste jaren hebt gecreëerd met spitten en frezen (mest, lucht) kun je door mulchen in stand houden (het bodemleven neemt dat in een gezonde bodem over).

Mulchen met de champignon mest (mist goed verteerd) kan ik zeker aanraden, zowel wat betreft het langzaam vrij komen van voedingstoffen als bevordering van het bodemleven.

In een sleuf mest leggen heeft weinig voordelen (tenzij het een kas of koude bak betreft)

Als laatste moet ik eerlijk bekennen dat ik geen beeld heb welke voedingstoffen champignomest nog bevat, wellicht is dat voor jou een punt om uit te zoeken ten opzichte van stalmest (als verklaring voor mindere resultaten?).

Tot zover even wat inzichten uit een aantal (wetenschappelijke) publicaties.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...