Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe conifeer weghalen?


nuite001

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

 

In onze tuin staat een ongeveer 5-6 meter hoge "skyrocket" conifeer.

Deze boom is ruim 30 jaar oud maar werd vorig jaar plotseling gedeeltelijk bruin, waardoor we bang zijn dat er een ziekte in zit. Omdat in de tuin van onze buren ook een rij coniferen van vergelijkbare leeftijd staat (wel een ander, groter soort) overwegen we om deze conifeer weg te halen.

 

In de afgelopen 20 jaar hebben echter zowel onze buren naast ons als achter ons een schutting gezet, waardoor de boom nu aan 2 kanten op iets meer dan een halve meter van de schuttingen staat.

De schutting aan de zijkant staat op beton, die aan de achterkant is volledig hout.

Onze tuin ligt tussen 2 rijen huizen en is dus niet echt bereikbaar voor voertuigen.

 

Ik zit nu dus met een dilemma: Als ik de boom om (laat) trekken neemt hij waarschijnlijk beide schuttingen (en mogelijk het bubbelbad van de buren!) mee, maar als ik de boom eerst omzaag en daarna de wortels uitgraaf verzakken de schuttingen waarschijnlijk ook. Laat ik de stronk staan dan kunnen we dat stuk van de tuin waarschijnlijk niet meer gebruiken....

 

Hoe zou ik de boom eventueel veilig weg kunnen halen als hij niet te redden blijkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nu goed dat de boom zo'n beetje tussen 2 schuttingen in staat?

Als coniferen te weinig licht krijgen, worden ze bruin. Dat is dan nog niet per se een ziekte, maar helaas wel onherstelbaar: dat wat bruin is, wordt niet meer groen...

 

Over het eruit halen kan ik je niet raden.

Hier staan ook diverse bruine coniferen dus ik lees even mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties Biofee en Hoekman

 

Biofee, de boom staat niet echt tussen twee schuttingen, maar in een hoek in het noordoosten van de tuin.

De schuttingen staan noord en oost van de boom.

Het is het meest zonnige plekje in de tuin maar de boom wordt desondanks aan de zuidkant (=zonkant) bruin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Robo zegt. Als je de stam tot op de grond afzaagt en hij rot niet weg, dan zit je met een onwillig blok beton in je tuin. Ik heb redelijk wat coniferen gerooid, en ze wortelen in mijn tuin relatief oppervlakkig. Ik zaag ze af tot hanteerbare hoogte (2 meter is prima), graaf de wortels op en steek ze door zo dicht mogelijk langs de stam (hier heb je vaak een scherpe spade, een zaag of forse snoeischaar voor nodig). Duw daarna de boom met de stam om, naar zoveel mogelijk kanten als je ruimte hebt. Daarna nog wat meer wegzagen of hakken tot hij afbreekt. Pas op voor de schutting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...