Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost


Poldertuin

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag voor het eerst compost, gekocht bij het tuincentrum, door de grond van mijn moestuintje gewerkt. Ik heb een compost gekocht die bestaat uit gecomposteerd plantaardig materiaal, waaronder turf, een deel koemest en verschillende kalken. Op de zak stond dat er slechts 10 liter nodig zou zijn per 10 m2 meter tuin, maar dat leek zo weinig dat ik meer heb verwerkt, namelijk een zak van 40 liter op mijn moestuintje van ongeveer 15 m2. Ik heb de afgelopen drie jaren een prima oogste gehad zonder compost te gebruiken in de herfst (wel twee maal in het teeltseizoen complete organische meststof gebruikt en altijd braaf wisselteelt), maar ik las overal dat dit voor de voeding en de structuur van de bodem nodig was. Heb ik het nu goed gedaan??

In een ander deel van mijn tuin heb ik nog een 10 m2 staan met tomatenplanten en een vakje met wortelen en pastinaak. Die wilde in in oktober leeg maken en dan compost toevoegen. Is dat een goed plan?

Ik hoop dat jullie mij als compost-beginneling met raad bij kunnen staan .

Groeten,

Poldertuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Poldertuin,

 

Compost is inderdaad goed voor de bodemstructuur. 10 liter op 10 m2 lijkt me wat weinig, 5-10 liter op 1m2 lijkt me beter. Je hebt niks verkeerd gedaan om meer toe te voegen. De compost kan een hele winter lang inwerken op de bodem en er zich, via het bodemleven en de neerslag, langzaam mee vermengen.

 

Hoeveelheid

De hoeveelheid is afhankelijk van de soort groente je het komende jaar gaat telen op het te bemeste stuk.

Gewassen zoals kolen, pompoenen en tomaten houden van bodems met veel organische stof. Bij deze gewassen kan je gemakkelijk 300 tot 500 kilogram compost per are (100 m2) gebruike (een kruiwagen bevat ongeveer vijftig kilogram). Dus 1-2 kruiwagens goede mest compost per 10 m2.

Bladgroenten, selder, prei en aardbei hebben voldoende met de helft, terwijl voor peulvruchten en wortelgewassen best een jaartje wordt overgeslagen.

Leemgrond vraagt gemiddeld iets meer compost, zandgronden iets minder.

Let op: bladgewassen en aardbei zijn, net zoals voor verse stalmest, gevoelig voor het inwerken van jonge compost.

Gebruik daarom in de moestuin enkel goed uitgerijpte kwaliteitscompost.

 

Wanneer:

Indien er in de lente enkel een oppervlakkige bodembewerking plaatsvindt, wordt compost best in het najaar toegediend. De compost kan een hele winter lang inwerken op de bodem en er zich, via het bodemleven en de neerslag, langzaam mee vermengen.

 

Wordt er in het voorjaar toch gespit, dan dien je de compost best op dat ogenblik toe.

Is de bodem in de moestuin arm aan organische stof of is er een slechte bodemstructuur, dan kan je

in de eerste jaren dosissen tot 600 kg per are toepassen.

 

Lees meer

 

Ik gebruik zowel stalmest als compost. De compost kan ik bij mijn gemeente gratis halen, dus misschien een tip om dat eens na te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Dit even los van de originele vraag en het antwoord van Jorg, maar hier geplaatst vanwege het onderwerp.

 

Ik lees nu net in het boek 'Teaming with microbes' over compost en lees er in andere boekjes ook weer andere dingen over, en dan merk ik dat compost zoveel verschillende dingen kan betekenen. En dat wilde ik even aangeven: we hebben het hier op het forum allemaal over compost, maar het is dus mogelijk dat we het dan over zeer verschillende dingen hebben.

 

Van wat ik uit de informatie begrijp kan compost slecht zijn voor je grond, maar ook goed => goede en slechte compost. Kort levende planten vragen weer andere compost dan langlevende planten => verhoudingen van bacterien en schimmels. Dat zijn dus veel verschillende soorten compost. Welke dienen wij toe?

 

1. Degeneratieve compost vs. regeneratieve compost: voor zover ik begrijp kun je dus levensafbrekende compost en levensopbouwende compost hebben en het verschil heeft nog al een impact op onze grond. Degeneratieve compost wordt verkregen door het rottingsproces (afbreken), een proces van hitte, en bevat dus overwegend degeneratieve bacterien en andere micro-organismen. Als deze degeneratieve micro-organismen het overwicht in onze bodem hebben, dan is dit geen goede zaak. Maar zoals Berti in een ander onderwerp opmerkte: "dat bijna alles in de Natuur een rottingsproces is", als dit klopt dan is dat natuurlijk een punt om het weer verder te onderzoeken, want ergens ligt natuurlijk het antwoord (hoe uitgebreid dan ook), dat zou dan weer een ander licht op de zaak kunnen schijnen.

Regeneratieve compost wordt verkregen door een koud proces (fermentatie) en door dit proces worden allemaal levensbevorderende stofjes, enzymen enz. geproduceerd. In regeneratieve compost domineren de regeneratieve (levensbevorderende) bacterien en micro-organismen, die dus een positieve invloed hebben op onze bodem.

Aangezien de micro-organismen zo'n beetje alles bepalend zijn voor onze bodem, planten en eigenlijk al het Leven, is het misschien goed om bij dit verschil stil te staan, ook al begrijp ik het zelf ook nog niet geheel.

 

2. Compost gedomineerd door schimmels of bacterien? De juiste mix: compost kan gedomineerd worden door bacterien of schimmels, of is in evenwicht. Planten, bomen, struiken, eenjarigen, meerjarigen hebben allemaal hun specifieke wensen wat betreft de verhouding schimmels/bacterien in compost, de S:B ratio. Voor onze moestuin groenten enz. geldt bijv. een S:B ratio van 0.3:1 tot 1:1 afhankelijk van de soort groente. Groenten houden van een compost waar bacterien dominant in zijn. Deze compost bestaat vooral uit groen organisch materiaal, daar leven de bacterien van (simpele suikers en andere koolhydraten).

Bomen daarentegen houden van compost waar schimmels dominant in zijn, sommige coniferen zelfs van compost met een S:B ratio van 1000:1. Schimmels kunnen veel complexere stoffen afbreken/omvormen/transmuteren, zoals hout(snippers), bark, herstbladeren, takken en twijgen, kortom bruin organisch materiaal. Compost gedomineerd door schimmels moet dus vooral bestaan uit bruin organisch materiaal. Appelbomen en andere fruitbomen (afhankelijk van de leeftijd (levensduur)) prefereren een S:B verhouding van 10:1 tot 50:1.

In het boek staat dat als regel eigenlijk geldt: des te ouder de plant wordt, des te meer schimmels er nodig zijn. Dus eenjarig => voornamelijk bacterien nodig, maar meerjarig => meer schimmels dan bacterien (2:1 - 5:1) en bomen die 1000 jaar oud worden bijv. na 1000 jaar => 1000:1

 

Daarnaast kun je nog verschillende stofjes aan je compost toevoegen (steenmineralen, zeewier, grond, biologisch dynamische stofjes, enz.) om verschillende kwaliteiten, energien aan je compost mee te geven, maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.

 

Maar punt is dus:

- Wat stoppen we in onze compost => meer schimmels of meer bacterien => voor welke plant/boom is de compost?

- Welk proces transformeert het organisch materiaal, een heet of een koud proces?

 

Een heet of een koud proces maakt een wereld van verschil volgens de boeken en wat ik aan ervaring heb met Bokashi (een (koud) fermentatie proces), bevestigt dat inderdaad, dit jaar kan ik het definitief zeggen hoop ik.

Ook Viktor Schauberger (Speciale Oostenrijkse Boswachter) waarschuwde de mensheid voor hitte processen en wees ons op de veel betere koude alternatieven.

 

Misschien heb je er wat aan.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...