Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinbak met Bodem bewatering systeem.


rvdputten

Aanbevolen berichten

Hello Allemaal,

 

Ik ben er nieuw hier en heb geen ervaring met moestuinen of tuinieren.

Maar lijkt me erg leuk om hier een aan te beginnen.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een begin projectje.

Ik heb al geprobeerd om te zoeken op dit forum maar helaas niets gevonden

over de info die ik zoek.

 

Ik wil een (Hardhouten) moestuin bak maken van ongeveer L=160cm x B=80cm en hoogte ±45cm.

Met (zware) wielen eronder en aan de achterzijde een rek voor tomaten of ander klimmende planten.

Nu heb ik gekeken voor een ideaal bewatering systeem waarbij ik dit als leek onder controle

kan houden on acht een regenbui.

Nu heb ik op internet het systeem "earth box gardening" gevonden wat we wel wat lijkt.

Een water reservoir in de bodem wat benaderbaar is met een buis naar de bovengrond die je

kan aanvullen tot een overstort niveau.

 

Nu mijn vragen hierover, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft :

- Werkt zoiets, een bewatering vanaf de bodem?

En tot welke grond hoogte werkt dit ik zit zelfde te denken aan 25 a 30cm?

- Welke grond of mix kan ik het best gebruiken om te zorgen dat me planten water krijgen?

Ik heb gelezen over zand en ook over een soort cocos grond maar hoor het graag van jullie.

- Wat voor mest kan ik het best gebruiken voor de groente?

 

Ik zat zelf te denken om de bak (Zie afbeelding) geheel waterdicht te maken met zeil.

En een flexibele slang van ±100mm in diameter met gaten of sleufen erin gemaakt,

en deze opgerold in de bodem te liggen met een mantel van stof, worteldoek of gaas graag advies?

Bovenin deze slang komt dan 1 of 2 overstort buisjes naar buiten.

En hier komt dan een vul buis (1 of 2) in die boven de grond uitkomt.

Dan wou ik zand of een ander grond die goed water opneemt of doorgeeft rond de slang aanbrengen.

Hierover een wortel doek en vervolgens weer een dunne laag zand ±4 a 5cm.

Daarna afvullen met moestuin aarde en een sleuf maken tussen de planten voor de bemesting.

Uierraat heb ik dit niet zelf verzonnen en staat op YouTube maar gaat er mij om dat dit werkt?

 

In de toekomst zou ik de bak nog kunnen upgraden met een kas eroverheen in de vorm van

zeil en een dakje voor de tomaten.

 

Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting kunnen sturen.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes Robin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom

ja dat gaat wel werken, maar wat een werk om een paar dagen geen water te hoeven geven....

een tomaat slurpt behoorlijk, zeker bij warm weer, dus je voorraad zou heel groot moeten zijn om het bijvoorbeeld een vakantie uit te houden

 

verder is het principe mi dat er een centraal deel is met grond dat het water middels capillairwerking naar de rest van de bak voert, plaatje:

 

8d024b.jpg

 

dat spoelt dan goed uit, en ook de grond er om heen, je moet dus vloeibare voeding toevoeren;

de wortels zullen hier ook wel in gaan zitten en naar het water trekken dus dat wordt een flink kluwentje

 

kortom, het werkt vast wel, je kweek gaat bijna op die van de profs op steenwol lijken, ik zou hopen dat dit niet ten koste gaat van de smaak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO, Bedankt voor je antwoordt en advies.

 

Omdat ik nog aan het kijken ben naar een goedkope oplossing voor mij.

Heb ik misschien wel een andere oplossing voor het reservoir, een kunststof pallet onderin de

moestuinbak en inderdaad een centrale bak waar water in het aarde kan trekken en misschien

moeten er wel meer komen dan 1in komen ivm grote van de moestuin bak.

Ik zou ook nog in de poten gaten kunnen perforeren voor aanlevering van water in de aarde.

 

Ik zag vandaag vijver korven voor 2 euro die kan ik ook wel gebruiken hiervoor.

 

Kunnen jullie me adviezen welke grond ik het best kan gebruiken zodat ik een goede doorvloeiing van water krijg?

Ik denk zelf moestuin aarde maar wat kan ik het best nog meer gebruiken voor deze vloeiing of is dit moet nodig?

Ik heb gelezen dat sommige hydro korrels gebruiken maar help dit?

Ik zie ik mensen "Dolomiet" toevoegen aan de aarde, waar dient die voor? en is dit verkrijgbaar en nederland?

 

Groetjes Robin.

 

Hier nog even een plaatje wat ik eerder in gedachte had met de slang.

Voorbeeld17211429649304.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

goede grond kan bestaan uit potgrond met scherp zand erdoor, kun je zelf maken

alleen als dat uitdroogt wordt het wel een stevige klont, dus je moet het continu vochtig houden wel

 

je kunt ook watervasthoudende korrels toevoegen, of vermiculiet (linkje) dolomiet ken ik alleen als verharding

nog een linkje

 

ik denk nog wel dat de watervoorrad maar voldoende zal zijn voor enkele dagen bij warm weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een druppelsysteem.

 

Ik heb hier in Corsica een druppelsysteem in combinatie met een tijdklok.

 

Het is heel flexibel, naarmate de droogte toeneemt kan ik de frequentie en de duur van bevloeiing sturen.

 

Soms ga ik voor een ganse maand naar België en dan is zo'n systeem eigenlijk onontbeerlijk. Ik heb dan wel wat verlies van oogst en ééénorme groei van onkruid maar kom... 'T isj en obby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel een goede vraag.

Het leek me handig dat er wel een reserve water opslag is voor de planten.

En ik zou er toch voor moeten zorgen dat de bak niet volloopt zodat ze verdrinken.

Dus die overstort is wel noodzakelijk, ik zou ook een wortel doek kunnen gebruiken

maar dan heb ik overal water in me bak die de onderkant weer kan beschadigen op lange termijn.

 

De bak moet nog gemaakt worden maar denk er wel graag over na.

Wat een een mogelijkheid is een overstort in de bodem samen met

hydro korrels, druppelsysteem bovenin.

 

Maar aangezien dit ook achteraf kan doen, zou ik dit ook willen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een druppelsysteem kan je de wateropslag makkelijk uitbreiden door een groter reservoir te gebruiken of aansluiten op de buitenkraan. Dan heb je, afhankelijk van reservoir, een voorraad voor een week tot oneindig, ipv een paar dagen.

 

Een andere optie is een zweetdarm ingraven. Dat komt misschien al meer in de buurt van je huidige plan.

 

 

Een overstort zoals je dit noemt gebruik ik ook bij mijn bakken en potten maar dan simpel. Gaten in de zijkant enkele cm boven de bodem. In de bak een laagje hydrokorrels of grind, eventueel worteldoek en dan potgrond. Simpel en effectief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier nog even een plaatje wat ik eerder in gedachte had met de slang.

Voorbeeld17211429649304.JPG

 

Met dit plaatje zit je bijna goed.

Je kan de bak het beste met vijverfolie waterdicht maken, dan met beklede drainslang opgerold op de bodem zoals je laat zien in het plaatje.

Aan de slang maak je een stuk regenpijp van 80 mm rond, met behulp van een koppel stuk.

Dan de bak vullen met potgrond. Reken er wel op dat je 40 Cm grond diepte moet maken, want de drain slang is ook al 8 Cm dik. Anders zitten de planten met hun wortels constant in het water.

 

Daarna kunnen de planten er in. Als je geplant heb, de grond eerst van boven bewateren, daarna kan je door de pijp bewateren. werkt prima.

 

Als de bak buiten gebruikt wordt dan kan je beter op ongeveer 10Cm boven de bodem een overloop maken.

tijdens het gebruik heb je dan altijd 10 Cm water voorraad waarschijnlijk genoeg voor een paar dagen, en als het regent kan de grond niet te nat worden en je planten verdrinken.

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...