Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst komkommerplanten. Het gaat om Sikkim komkommers. De planten doen het niet erg goed, maar er zit toch aan ieder plantje een komkommertje (had eerst de bloemen er wel afgehaald, maar er later toch een komkommertje aan laten zitten). Nou is het komkommertje aan 1 van de planten ongeveer 6cm, maar is niet stevig. Als ik hem zo voel lijkt hij wel rijp. Het komkommertje aan de andere plant is wel stevig. Maar hij is nog groen, al komt er wel een beetje gele verkleuring. Is het komkommertje toch al rijp? Of hoort het dat hij al wat zacht voelt terwijl hij nog niet rijp is?

Linked Image

Sorry foto net in de schemering gemaakt

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De Tibetaanse of Sikkim komkommer behoort tot de vergeten groenten.

Afkomstig uit de omstreken van Sikkim (Noord-India) en Nepal in de Himalaya.

Deze komkommer is erg goed bestand tegen ons klimaat en kan gewoon buiten worden geteeld, zowel kruipend als klimmend.

Geeft een ruime oogst aan vrij plompe komkommers, zo'n 20 cm groot, die groen beginnen maar tijdens het af-rijpen een prachtige bruin-craquelé schil krijgen.

Een sieraad op de fruitschaal en meer dan een maand te bewaren. De smaak is wat zuurder dan een gemiddelde komkommer.

Alhoewel ik geen ervaring met deze komkommer heb, maar de teelt op die van een meloen lijkt, zal hij een ruime waterbehoefte hebben.

Het lijkt mij in jou geval dat je gewoon moet afwachten en indien hij niet doorgroeit gewoon verwijderen.

Verder lijkt het mij dat je deze plant op hooguit drie ranken moet snoeien en maximaal vijf vruchten per rank moet aanhouden.

Overigens ben ik wel benieuwd geworden naar deze Tibitaanse Komkommer en zal ik in 2016 er enkele verschillende in mijn kas zetten.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden. Het kan dat hij onbevrucht was. Maar de planten deden het niet zo goed, ze hadden ook meeldauw gekregen. De komkommertjes had ik er af gehaald en opgegeten, die op de foto smaakte prima en was wat steviger dan wat ik kende. Ik proefde niet dat hij zuurder was. De ene plant is dood aan het gaan geloof ik, de ander is mooi nieuw blad aan het maken. Maar 3 ranken met ieder een aantal komkommers gaat het niet worden denk ik, daarvoor groeit hij niet hard genoeg. Ze waren al gaan bloeien toen ze 20cm hoog waren. Ze krijgen wel meer water dan de tomaten, maar misschien willen ze nog wel meer (en ze staan inderdaad buiten).

Geplaatst:

Op het zakje staat dat het een Sikkim komkommer is en ik heb geen andere komkommers of augurken gezaaid, en hij begon wel een beetje zo'n craquelee patroontje te krijgen (of krijgen augurken dat ook?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...