Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ostara aardbeiplanten, hoe krijg ik ze goed de winter door?


Aanbevolen berichten

Je hoeft eigenlijk niet veel te doen met aardbeiplanten in / voor de winter. In bakken zijn de planten wel ietsje gevoeliger voor vorst die heel streng is. Best dan de bakken luw wegzetten en vooral vooráfgaand aan de lange strenge vorstperiode niet te nat. Zorg altijd voor voldoende afwatering. Het oude blad kun je laten zitten, dit is de natuurlijke bescherming van de plant tijdens grote koude. Beetje vorst deert ze sowieso niet, het is zelfs zo dat die koude periode's gewenst zijn voor een goede ontwikkeling van de reeds nu aanwezige bloemknoppen in aanleg voor het volgende seizoen.

 

In maart, mogelijk april, kun je al het oude blad verwijderen en zie je nwe groei. Ga je mesten en begint het seizoen.

 

Voor vanalles rondom de teelt van aardbeien, de bemesting, de teelt in bakken, in volle grond etc etc. Kun je rechtsboven óók de zoekfunctie gebruiken. Er zijn tal van topics over de teelt van aardbeien, ook in bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft eigenlijk niet veel te doen met aardbeiplanten in / voor de winter. In bakken zijn de planten wel ietsje gevoeliger voor vorst die heel streng is. Best dan de bakken luw wegzetten en vooral vooráfgaand aan de lange strenge vorstperiode niet te nat. Zorg altijd voor voldoende afwatering. Het oude blad kun je laten zitten, dit is de natuurlijke bescherming van de plant tijdens grote koude. Beetje vorst deert ze sowieso niet, het is zelfs zo dat die koude periode's gewenst zijn voor een goede ontwikkeling van de reeds nu aanwezige bloemknoppen in aanleg voor het volgende seizoen.

 

In maart, mogelijk april, kun je al het oude blad verwijderen en zie je nwe groei. Ga je mesten en begint het seizoen.

 

Voor vanalles rondom de teelt van aardbeien, de bemesting, de teelt in bakken, in volle grond etc etc. Kun je rechtsboven óók de zoekfunctie gebruiken. Er zijn tal van topics over de teelt van aardbeien, ook in bakken.

 

Ik dacht dat men best die bloemknoppen nu weg neemt zodat de planten meer energie steken in hun wortelgestel zodat ze sterker de winter uit komen ? Ik kan ze dus ook gewoon laten zitten die bloemetjes ?

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow sorry. Ik bedoelde dus niet de bloemknoppen, trossen met bloemknoppen en / of bloemetjes die de ostara nu ook nog heeft. Ik bedoel de 'neuzen' van de aardbeiplant ( dat heet zo bij aardbeien ). Die 'neuzen' zijn forse verdikkingen aan de voet van de bladeren van de plant. Die neuzen zijn de bloeiknoppen in aanleg ( of nu al klaar in aanleg ) waarmee de plant de winter in gaat. In het voorjaar komen daar de bloemen uit te voorschijn, alles zit er nu al in aanleg in. De aardbeiplant maakt deze neuzen zomer/ najaar vóór de winter.

 

In die zin is een aardbeiplant als vaste plant heel goed vergelijkbaar met tal van andere planten , bomen en struiken die in het voorjaar bloeien ( voor de langste dag ). Neem bv rozen, maar ook appels , peren , pruim, perzik, maar ook druif, bessen, etc etc. en heel veel sierstruiken en planten dus ook. Allen maken nú ( of hebben al gemaakt hoor, het is nu al bijna oktober ) de bloemen voor volgend seizoen.

 

Dat is ook zo raar vaak, dat veel mensen zeggen : kijk mijn appel eens veel bloemen hebben, we hebben ook zo'n mooi warm voorjaar he ? Dat is dus je reinste lariekoek. Hadden we een mooie zomer vorig jaar ? dan heb je kans op meer bloemen ( maar weer niet bij zulke grote droogte enzo ) etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...