Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Biologische bloembollen


pippi

Aanbevolen berichten

Hoop dat ik hier in het goeie forum zit?

 

In elk geval, ik had nooit zoveel met bloembollen, maar omdat ik zo aan het slopen ben geweest in mijn tuin realiseerde ik me opeens dat ik straks in het voorjaar nog maanden met een kale tuin zit, dus hop, op zoek naar krokussen. En omdat ik echt alle gif uit mijn tuin wil bannen moesten het biologische worden. Man wat zijn die duur.

 

Ik heb echt een speurtocht op internet gedaan en alsmaar prijzen vergeleken, uiteindelijk heb ik ze bij Van der Wal besteld, 40 voor 5,95. Echt goedkoop in vergelijking met andere clubs, maar ik heb dat voordeel weer een beetje teniet gedaan door dan ook maar meteen een zooi dure bio narcissen te kopen. En toen ik toch bezig was heb ik mijn zadenboodschappenlijst voor 2016 erbij gepakt en ben flink aan het bestellen gegaan. Zo zat ik lekker boven het grensbedrag voor nul verzendkosten.

 

In elk geval, volgend jaar wil ik gewoon mijn eigen bolletjes planten en niet hoeven kopen. Die narcissen laten vermeerderen is niet moeilijk, die doen dat wel vanzelf, is mijn ervaring. Maar krokussen is lastiger dacht ik. Hebben jullie goeie tips, ook voor evt. zaad verzamelen? Of is het beter om ze toch helemaal zelf te laten uitzaaien? De krokussen ga ik vooral in mijn kleine stukje gras duwen, is het verstandig om dan nu toch nog maar een laatste keer de maaier eroverheen te halen? Het gras is nu een cm of 5 hoog, maar nog een paar van die bizarre warme dagen zoals half november en het staat straks zo hoog dat die krokussen moeite hebben erbovenuit te piepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krokussen zullen niet echt zaaien in het gras. Maken wel zaad in principe, maar dat vindt daar geen goede omstandigheden om te kiemen en groeien. Op een stukje ongestoorde en losse humusrijke grond in de halfschaduw kun je wel wat zaailingen krijgen met een beetje geluk...maar het duurt een jaar voor die uitlopen en nog een jaar voor de eerste bloei. Als ze naar hun zin staan en je laat het groen staan totdat het begint af te sterven zullen ze wel nieuwe bolletjes maken en zich zo verspreiden en vermeerderen. Zeker de meer botanische soorten. Dus het groen niet afmaaien na de bloei! Korkussen vermeerderen makkelijker dan narcissen. Al gaat het langzaam. Ook bij narcissen worden ondergronds nieuwe bollen gemaakt en een bol wordt een trosje met meer bloemen. Maar na enkele jaren neemt de bloei af en zou je de jongere bollen moeten opgraven en ergens anders uitplanten wil je ze echt houden. Ook hier verwilderen en vermeerderen de wilde, botanische, soorten veel beter.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt bloembolbloemen zaaien eigenlijk? Opa had het er ook over dat wanneer je sneeuwklokjes in je gras wil hebben je het zaad over het gras moet strooien. Maar wanneer moet je dit dan doen? Helaas weet opa het zelf allemaal niet zo goed meer, dus kon van hem niet echt een duidelijk antwoord krijgen

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...