Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardemest


Marco1967

Aanbevolen berichten

Paardenhouders kunnen moeilijk van hun mest af. Vaak kost dat geld. Daarom zijn ze blij om het aan iemand met een tuin te kunnen geven.

 

Paardenmest is goede mest. Zeker als ze oud en gerot is (minstens een half jaar, liefst een jaar) en een flink aandeel stro o.i.d. bevat. Dan kun je ze als je klei hebt nu en als je grond zand is over een maand of 3 direct bovenop je bodem aanbrengen of oppervlakkig inwerken. Verse paardenmest kun je het beste eerst laten composteren op een composthoop of afgedekt met een zeil of zo. Als er geen stro inzit, meng dat er dan onder of houtsnippers of een flinke portie gevallen bladeren of zo om een meer evenwichtig resultaat te krijgen. Verse mest gebruiken is niet zo slim: Die zal grotendeels vervliegen of in de diepere bodem verdwijnen en geeft ernstige milieuproblemen. Voor de bodem heeft het een soortgelijke (opjagend, risico van overbemesting) werking als kunstmest, hoewel het uiteindelijk wel wat organische stof achterlaat i.t.t. kunstmest.

 

Verder moet je er zeker op letten dat de paarden waarvan de mest afkomt geen antibiotica, hormonen of wormkuren hebben gehad omdat de mest dan schadelijke stoffen voor je planten, je bodem en de eters ervan kan bevatten. In dat geval kun je beter even verder kijken...gratis aanbieders van paardenmest in overvloed!

 

Ook kan het een probleem zijn dat paardenmest veel onkruid bevat en veel extra wieden vraagt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Paardenmest is goud waart, maar ik meld even voor de voorzichtigheid dat paarden die regelmatig ontwormt worden 2 tot 3 dagen na de wormkuur zwaar giftige uitwerpselen produceren. Ik zelf heb al jaren zelf paardenmest en doe na een wormkuur alle paardenpoep achter de wei in zodat het niet in onze mest terecht komt. vr gr john

Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...