Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vragen over propagator

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal, ook hier is het seizoen alweer begonnen...

In overweeg om een propagator aan te schaffen, of eigenlijk drie.

Wat ik wil doen is deze alle drie op een digitale timer/thermostaat aan te sluiten (als extra mee te bestellen bij een propagator) en deze in mijn koude kas te plaatsen. Daar is het overdag met een zonnetje al heerlijk om te werken maar 's nachts is het nog veel te koud voor zaaien of zaailingen.

Nu lees ik op de website van de leverancier dat de propagator een verschil van 30 graden kan overbruggen, dus bij -5 nachtvorst is nog een temperatuur van 25 graden mogelijk. Lijkt me ideaal om lekker snel in de kas aan de slag te kunnen want het licht is daar natuurlijk vele malen beter als binnen.

Mijn vragen zijn eigenlijk:

- Zou ik drie propagatoren op een enkele thermostaat aan kunnen sluiten (voeler dan in middelste). Ik neem aan dat als ze naast elkaar staan op een plank ik de kas dat de onderlinge temperatuur niet zo erg veel verschil zal maken.

- Als de zaailingen te hoog worden voor de kap op de propagator, kan dan de kap eraf zonder risico dat de planten bevriezen? Ze hebben dan natuurlijk wel warme voeten maar ik weet niet of de vorst dan niet weg blijft bij de bladeren. Uiteraard kost het wel extra stroom maar veel minder dan bijvoorbeeld een kacheltje in de kas. Overdag is het meestal al lekker!

Hopelijk heeft iemand goede raad, waarvoor dank

Geplaatst:

- Zou ik drie propagatoren op een enkele thermostaat aan kunnen sluiten (voeler dan in middelste). Ik neem aan dat als ze naast elkaar staan op een plank ik de kas dat de onderlinge temperatuur niet zo erg veel verschil zal maken.

- Als de zaailingen te hoog worden voor de kap op de propagator, kan dan de kap eraf zonder risico dat de planten bevriezen? Ze hebben dan natuurlijk wel warme voeten maar ik weet niet of de vorst dan niet weg blijft bij de bladeren. Uiteraard kost het wel extra stroom maar veel minder dan bijvoorbeeld een kacheltje in de kas. Overdag is het meestal al lekker!

- als je de bakjes gelijk behandelt met water en inhoud en licht etc. zal er niet veel verschil in temp ontstaan, kan dus; zo kritisch is de kiemtemp nou ook weer niet

- tsja, kap eraf betekent koude luchtstroom, maar ik denk dat het vanaf die groeihoogte geen flinke vorst meer te verwachten is (garantie tot de kasdeur) en anders moet je slepen

ik zou zeggen: waarom niet binnen opkweken en afharden ?

de pepers blijven hier binnen tot mei, dan de koude kas in

tomaten zaaien we later en gaan dan ook in mei de kas in

sla andijvie etc, zaaien we binnen , harden het af en die gaan meteen naar buiten

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je RobO.

Inmiddels 4 propagators aangeschaft. Een staat binnen voor de pepers.

De andere drie staan in de kas, twee op een enkele thermostaat de andere op een eigen thermostaat zodat ik twee temperaturen kan instellen.

Temperatuur in kas 1.8 °C, in propagator 21.8 °C dus zover lijkt het te werken.

De twee geschakelde blijven ook zowat op de zelfde temperatuur. Even afwachten hoe het gaat lopen als alles gevuld is maar ik heb goede hoop dat het gaat lukken. Nu kan ik naast binnen ook buiten in de kas vooruit en dat is heerlijk met zo´n weer als vandaag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.