Jump to content

Goldfish

Moderators
  • Content Count

    1,432
  • Joined

  • Last visited

About Goldfish

Personal Information

  • LOCATION
    Gouda

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nuttig nieuws inzake Issai @Reifuan. Van Vitikiwi (die ik ook heb) wist ik dat wel, maar niet van voorganger Issai (want ik heb wel zaden). Nu komt dat ook doordat ik ook mannelijke Weiki in de buurt heb en de bloeitijden net genoeg overlappen doordat de Weiki op het Westen staat en de Issai op het Zuiden.
  2. Goldfish

    Pawpaw

    Bij mij is bijna alles uitgebloeid. Het hangt van het ras af (ik gok dat er zo 4 tot 6 weken verschil kan zitten tussen vroeg en late rassen) en natuurlijk of er een groeizame zomer komt of niet. Als je nog hele jonge planten hebt, zou ik hooguit een paar bloemen bestuiven om een idee te krijgen van de smaak en de rest verwijderen zodra je ziet dat de bestuiving geslaagd is. Dat scheelt dan weer energie die beter in de groei van de boom kan gaan zitten.
  3. Mijn exemplaar is dood en begraven. Ik ben met Haplo eens dat de struik verrassend productief is over een lange periode, maar de 7 tot 12 euro dat ze kosten ga ik niet nog een keer uitgeven. Er zijn te veel andere leuke dingen die ik op dat plekje kan zetten.
  4. @weknow Een van co-auteurs van de publicatie van De Kezel e.a., Filip Debersaques (hoofddocent aan de Uni van Gent) heeft samen met een Poolse vakbroeder (die meerdere kiwibes publicaties in het Pools op zijn naam heeft staan) en een andere Belg eind 2019 een nieuw boek gepubliceerd in het Engels. Ik heb het boek (25 euro) vanavond besteld nadat ik eerder contact met hem heb gehad. Helaas wel 16.5 euro verzending naar Nederland er bij. Ik leen het boek tzt graag een keer aan je uit. 119 bladzijde gewijd aan enkel de kiwibes. Titel: Kiwiberry: Actinidia Arguta: Grower's Manual
  5. Helaas weet ik te weinig van citrus af, om het probleem te vinden wanneer voeding en waterhuishouding ogenschijnlijk in orde zijn.
  6. Ik deel je vrees wat betreft de buitenplanten Saalk86, die bij mij nu nog staan te verhongeren in P8 potten. Flinke groeiachterstand en de weersvoorspelling is niet erg fraai. Ik denk er over om de zaailingen voor buiten eerst over te brengen naar vierkante 11L en 18L potten om die tussen de plantjes in de kas te zetten, zodat ze een boost krijgen. Dan kan ik ze op een later moment buiten zetten (half ingegraven potten denk ik) wanneer het te druk wordt in de kas, pakweg over een week of 3.
  7. Dat van die verschillende klonen is dat wat Christiaan de Kezel e.a. een jaar of 8 geleden beschreven in hun boek over kiwi & kiwibes. Ik meen daar ook die vertaling gelezen te hebben, maar kan het zeker mis hebben, dus ik ga mee met de uitleg van de Tuinprins uit Brabant. Ik spreek maandag een Japanse tuinliefhebster die in Nld woont, dus zou het ook nog kunnen vragen aan haar.
  8. Jammer om te horen. Het probleem met Issai is wel dat het geen stabiel ras is, Issai betekent niets anders dan iets als "''één jarig". Hierdoor kunnen er ook exemplaren tussen zitten die er net zo lang over doen als de raszuivere Act Arguta, iets wat dacht ik @appelvrouwook overkomen is.
  9. Zelfbestuivendheid is vooral een probleem bij gewone Kiwi Fre3ke! De cultivar Jenny is daar zeer berucht om. Bij gewone kiwibes (Issai, en 2 andere cultivars) speelt dat probleem niet. Dr Szymanowski wordt in de kiwibesbijbel die ik had, omschreven als redelijk goed zelfbestuivend. Maar omdat ik ook een hele sterke man had (een Belgische selectie van Dhr de Kezel) kan ik niet weten hoe goed Dr S is om zuivere vrouwtjes te bestuiven. Als je durft te enten of te stekken ben ik bereid hout van mijn overblijvende man (Adam) te nemen. Mijn andere 8 meer speciale Sib kiwibessen uit o.a. het Arboreatum te Kaunas (Litouwen) zijn door verwaarlozing op 1 na kassiewijlen.
  10. Dinsdag lijkt wat meer bewolkt te zijn, dus het zou een mooie dag zijn om de boel naar de serre en broeibak over te brengen, 4km van huis. De grond in de broeibak moet flink opgewarmd zijn de afgelopen drie weken (bak gesloten, wat paardenmest om te broeien, zwart gronddoek aangebracht). De planten hebben inmiddels een dag of 10 de afgelopen weken mogen genieten van direct zonlicht, maar ik ben er een beetje klaar mee om telkens 96 planten van zolder naar de tuin te slepen en weer terug. Bovendien zijn er nog een stuk of 40 planten aan het ontkiemen en die willen ook wel weer ruimte hebben.
  11. Zal foto's maken wanneer ik weer op de tuin ben. Ik ben overigens zo gek dat ik nog wel een tak durf af te knippen om te stekken. Die dingen slaan heel makkelijk aan namelijk.
  12. Als je een Chaenomeles wilt hebben die 2.5meter (of meer wordt) kan je beter de Chinese sierkwee nemen. Heb eventueel foto's van de mijne voor je. De vruchten zijn bovendien van het formaat van een appel, maar je gebruikt ze op dezelfde wijze als hun Japanse neven. Ik heb zeker 5 soorten Japonica, maar omdat ik mijn haag niet hoger dan 1.20 meter mag laten worden kan ik de hoogte van het exemplaar van Wedrowski niet bepalen (en ook niet meer weet wie wat is). Maar 1.5 meter lukt wel zonder snoei.
  13. Welkom! 1. Heb je gekeken naar eventuele vergunningen van de overheid ? 2. Breedte van de kas: met een kas van 3 meter of 3,30 meter breed heb je genoeg plek om 3 tomatenplanten (of aubergines) aan weerszijden te zetten van het middenpad. 3. zoals boven al gezegd: volume telt. Dus denk aan de nok hoogte (2.40u of zelfs 2.70u) maar ook de hoogte van de zijkanten. Die zijn minimaal 1.70m maar 2 meter levert je weer extra volume op. 4. orientatie op de zon: de meerderheid kiest voor een N-Z ligging, zo pakt de kas de minste zon/hitte wanneer de zon op zijn hoogste staat, maar krijgen je gewassen aan weerszijden ín ochtend respectievelijk de namiddag genoeg direct zonlicht. Je kan natuurlijk ook er voor kiezen om de instraling in de zomer te verminderen met schaduwdoeken of temperzon. 5. plaatsing van de ingang; ik denk dat met de huidige kwaliteit van de kassen weinig uitmaakt, maar vanwege stormachtig weer met rukwinden hebben sommigen de ingang liever niet op N of W. 6. de keuze voor 1 of 2 kassen hangt los van geld (ik zou daarom denk ik gaan voor de 3x6 ipv tweemaal 3x3) ook af wat je wilt telen. Rijpende tomaten geven een stof in de lucht af die b.v. komkommer aanzetten tot vervroegd of te vroeg / onregelmatig rijpen. Ik lees daarom wel telers die liever geen komkommers en tomaten in dezelfde ruimte hebben daarom. Zelf heb ik daar geen last van en ook weinig van gemerkt die paar keer dat ik komkommers in de kas had. Die staan tegenwoordig altijd buiten trouwens. 7. automatische raamopeners zijn een kleine investering met een hoop gemak, tenzij je toch in de ochtend en avond altijd in je kas bent. Je kan deze instellen zodat de dakramen automatisch opengaan bij een temperatuur (naar keuze tussen bv. 17 en 25 graden) en die rond 30 graden maximaal geopend zijn. Zeker tomaten zetten geen vrucht meer bij hoge temperaturen (> 28c ???) en vergis je niet, het kan dik veertig graden worden in een kas wanneer alles dicht zit en het buiten 20 graden is met veel zonneschijn in Juni. 8. denk na over hoe je de kas eventueel in de winter wilt kunnen verwarmen. Als je gaat voor elektra is het handig om die kabels nu gelijk goed in te graven en aan te leggen. 9. je kan ook nadenken over alternatieven om de temperatuur meer te stabiliseren, watervaten/watermuren, eventueel een warmte/koude put (een diepe kuil die door warmte uit diepe grondlagen niet bevriest in de winter en warmte afgeeft, heeft alleen zin als je niet zoals ik al op 50cm op grond water zit). 10. Graaf aan de randen van de kas muizengaas of iets ander fijnmazigs in om woelmuizen te ontmoedigen te komen graven en lunchen bij je. Diepte: 40cm??? Zou je moeten googlen. Qua teeltkeuzes : ik zou vast fruit niet in de kas zetten tenzij je iets heel speciaals wilt telen. Je kan eventueel fruit dat niet superwinterhard is in grote potten telen en die dan in de winter in de kas zetten, iets wat ik doe met citrus en ook gedaan heb met een Loquat (had ik even mazzel afgelopen winter!) Die citrussen staan buiten, zolang er tomaten worden geteeld in de kas , zo tussen april en oktober. Daaromheen kan je in voor/najaar/winter genoeg doen met bladgroentes etc. Ook leuk is om b.v. tussen de tomaten gelijk de nodige basilicum en andere nuttige kruiden te kweken. Kortom een kas levert je heel veel extra opties en plezier op. Met goede tips van hierboven zoals verhoogde bakken, of een verlaagd ingegraven looppad (als dat kan qua grondwater), desnoods met gemetselde randen heeft heel je gezin en partner hier jarenlang plezier van. En dat voor de prijs van twee of drie weken zomervakantie.
  14. Dansen met smurfen, is een van de beste tomatenrassen die anthocyaan (diep paarse-blauwe antioxidant rijke kleurstof die ook in blauwe bessen zit b.v.) bevat. Waarschijnlijk hierdoor geïnspireerd heeft iemand ook een anthocyaan rijk ras ontwikkeld dat "Gargamel" heet. In Rusland & de Oekraine kunnen ze er ook wat van, zelf heb ik zaden besteld bij Nikitovka (levert helaas niet meer aan de EU) van het Geheim van Grootmoeder, maar ik twijfel of ik ook niet "de tong van schoonmoeder" had moeten bestellen. Zie : Tomato Mother-in-law’s Tongue (nikitovka.com) Ik zie heel wat overeenkomsten namelijk..... Schoonmoeder's tong is overigens ook gerecht met aubergine en tomaat etc.
  15. Hoi Annemarie , Als je via een privé bericht jouw mailadres zou willen delen met mij dan kan ik wel een Excel overzicht naar je mailen, zodat je gericht keuzes kan maken qua tomaten. Maar goed een verrassingpakketje maak ik ook graag voor je. Evenals Simon heb ik aan een paar zaden genoeg. Wensen: Lucky Tiger, Pink Princess, Striped Stuffer, Tigerella (omdat ik haar broertje Green Zebra ook heb, dus is een leuke mix in de salade) gr Vincent

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...