Ga naar inhoud

Kopen van meerjarige asperge-planten (i.p.v. jonge klauwen)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

graag wou ik asperges planten en heb ik contact gehad met het tuincentrum voor klauwen te bestellen. Nu doet deze het voorstel om meerjarige aspergeplanten in pot te kopen..

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit dan in zen werk? Want ik vind veel informatie om de klauwen te planten en hoe je dit moet doen...

Een ware prutser/beginneling :P

Geplaatst:

Asperges zijn vaste (lees meerjarige) planten. Die koop je niet om ze slechts één jaar te laten staan. In pot is natuurlijk veel duurder maar hebben wel een goed begin en misschien heb je er dit jaar al een kleine oogst van. Nadeel is dat de klauwen in die benauwde pot zitten terwijl je de wortels van de klauwen goed kunt uitspreiden.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Ja bij mij zou ik ze in de volle grond steken natuurlijk. Vroeg me gewoon af als dit ook ging om meerjarige in pot te kopen en in de grond te steken..

Ik veronderstel van wel dus? Vraag me alleen af hoe en hoe hoog ik dan de berm mag maken bv...

Geplaatst:

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met hoe hoog je de berm mag maken? Die in potjes zijn toch gewoon dezelfde als de losse klauwtjes? Nou ja, het kan een andere varieteit zijn, maar het werkt hetzelfde. Bij de Aldi hadden ze vorige week ook klauwtjes en bij de Dirk komen ze ook binnenkort weer (maar je hebt dan niet echt keus welke varieteit, en je moet er wel dezelfde dag nog heen gaan want ze gaan hard).

Geplaatst:

Mijn man is gisteren de plantjes gaan halen.. Een stuk of 6.. Ik dacht dat het dus gewoon klauwen gingen zijn dan, maar ze zijn dus in pot en de plantjes schieten ongeveer al 30 cm - 1 m hoog.. 1 a 2 stengels per pot..

Ik vroeg me af als ik deze ook gewoon moet losmaken, de wortels goed leggen en 25 cm onder het maaiveld en dan een berm van 20 cm boven het maaiveld?

Sorry als ik zo onduidelijk ben..Ik doe mijn best

Geplaatst:

Als de planten al zo hoog zijn, hebben ze ws. binnen gestaan en zou ik voorzichtig zijn met ze nu in de volle grond te zetten. Ook met het uit de pot halen en de wortels spreiden zou ik nu niet doen. Desnoods een maandje wachten en dan op de definitieve plaats zetten. Dan zou ik wel de langste stengels wegknippen want dat verplaatsen kost energie.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...