Geplaatst: 26 april 20169 j Stapjes voor stapje ben ik acties aan het ondernemen om mijn lap grind&tegels en naaldbomen in een soort tuin om te toveren. Stap 1 was het omzagen van een stel dennen en sparren (ik vermoed dat de vorige bewoner van dit huis elk jaar zijn kerstboom buiten heeft geplant, de oudste is een joekel die we nog ns om gaan laten halen door een professional) en een kleine kastanje in de moestuin. Voor volgende week heb ik een stronkenfrees gehuurd om de stronken te gaan verwijderen. Dat ziet er eenvoudig genoeg uit om mee te werken, maar ik hoor graag van mensen met ervaring of dat ook zo is. Wat ik zelf het spannendst vind is dat de grond rond de naaldboomstronken echt vergeven is van de grote kiezels (want: hoofdzakelijk grind in de tuin, en dat is al die jaren natuurlijk niet alleen maar braaf op z'n plekje op het worteldoek blijven liggen) Ik hou er al rekening mee dat ik sowieso ook een nieuwe set beitels zal moeten afrekenen bij Boels als ik m terugbreng, maar vooral ben ik benieuwd of de kans groot is dat de frees gaat vastlopen op de combi kiezels en klei, en of ik nog maatregelen moet nemen om mezelf te beschermen tegen rondvliegende kiezels? Ik neem aan dat zo'n frees wel een kap heeft die voorkomt dat het grond en kiezels gaat regenen tegen mijn benen aan, maar geen idee hoe goed dat werkt.Verder ben ik benieuwd hoe slecht het voor de grond is om het zaagsel van de stronken in de tuin te laten liggen? De grond is sowieso in erbarmelijke staat, heeft weinig licht gehad de afgelopen jaren, is voor een heel groot deel afgedekt met worteldoek en grind (op termijn wil ik dat er allemaal uit hebben) en voor een deel met tegels (die heb ik er deels al uitgehaald om de stronken vrij te maken) en zal wel behoorlijk zuur zijn door alle naalden van dat halve bos wat er stond. En aangezien ik altijd lees dat houtsnippers niet goed zijn voor je grond, gok ik dat het beter is om het zaagsel zoveel mogelijk weg te halen? elizabet.nl
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.