manolito Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 Ik had gelezen over het oppotten van de kroon van een ananas en daaruit een nieuwe plant te laten groeien, heeft iemand hier ervaring mee? Bij het snijden en schoonmaken van de kroon zag ik dat er wat schimmel tussen de onderste blaadjes zat, kan ik deze nog wel gebruiken? heb hem goed afgespoeld en nu te drogen gelegd. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
hansm Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 ja meestal probleem dat de kroon niet meer moooi vers is als je ananas rijp is, maarja anders gooi je hem weg kun je net zogoed poging wagen Quote Players only love you when they're playing.
manolito Geplaatst: 14 juni 2011 Auteur Geplaatst: 14 juni 2011 ja precies en we hadden een (kleine) bananenplant binnen staan en die lijkt het niet te gaan halen, dus leek dit mij wel een leuk projectje om te doen. enkel vroeg ik mij af of die schimmel een probleem kan gaan worden... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
hansm Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 zou zeker zoveel mogelijk wegvegen of afspoelen want het zegt wel dat er een rottingsproces op die plek aan de gang is,mischien als je stekpoeder in huis hebt zou ik gebruiken bij zo'n pruik stekken, maar niet kopen ervoor speciaal hoor das zonde van je geld denk ik. Quote Players only love you when they're playing.
dennislp Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 Heb je echt alleen puur dat groen er boven op nodig, of ook nog een stukje van de ananas zelf? (wil t wel is uitproberen) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
dennislp Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 Oh, alleen de kruin dus. http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/46848-zelf-ananas-kweken.html Laten drogen... Wat moet je je daar bij voorstellen? Ik neem aan niet zo ver drogen tot dat je de blaadjes kan verpulveren... Maar wat droog je dan? Je moet toch altijd met stekken zo weinig mogelijk vocht verliezen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
manolito Geplaatst: 15 juni 2011 Auteur Geplaatst: 15 juni 2011 Als je het vruchtvlees beetje bij beetje wegsnijd en je trekt voorzichtig de onderste blaadjes weg dan zie je al een soort 'worteltjes' zitten, die hang je in het water. Drogen kan maar hoeft niet zeggen veel site's. Kan rechtstreeks in de potgrond maar ook in water, ik heb hem in het water hangen. Ben benieuwd. Heb geen stekpoeder in huis, wat is dat precies? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
dennislp Geplaatst: 15 juni 2011 Geplaatst: 15 juni 2011 Stekpoeder is een potje met een poeder er in, waar je de open eindes van takken etc. mee kan onderdompelen. Dat bevorderd het ontwikkelen van wortels. Handig dus bij dingen die wat lastiger te stekken zijn. [Word o.a. veel toegepast bij buxus plantjes, het gebruik van stekpoeder] IIk heb een potje gekocht voor €7,- En daar zit voor vééééél stekjes genoeg in! Nog geen eens zo bijzonder duur spul Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
manolito Geplaatst: 16 juni 2011 Auteur Geplaatst: 16 juni 2011 ok, misschien wel handig om aan te schaffen dus, ik probeer wel meer te stekken maar tot dusver slechte resultaten... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
marianne oppie Geplaatst: 30 juli 2011 Geplaatst: 30 juli 2011 Ik ben zelf ook aan de slag gegaan met Ananas. De 1e kroon heeft het drogen niet overleefd (kapot gebeten door de hond). De 2e kroon laten drogen 2 dagen en toen in een pot gezet met half potgrond half metselzand met 2cm water op de schotel. Na 3 dagen was hij prullebak rijp. De grond was te nat. De 3e kroon niet laten drogen, ingesmeerd met stekpoeder en in de grond geplaats. Heb de pot nu iets boven het water laten hangen. Deze gaat nu na 2 weken nog steeds goed, het kroontje zie je groeien terwijl de rest van de bladeren afsterft. De 4e kroon in een klein laagje water gezet in een glas en de onderste bladeren weg geknipt tot op de helft., zodat er nog ruimte zit tussen het glas en de kroon. Deze staat nu 5 dagen en ook hier sterven de meeste bladeren af maar het kroontje gaat goed. zelf vind ik de laatste het gemakkelijkst alleen elke dag water verschonen. er komen al wel nieuwe wortels aan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.