Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten uit tuincentra staan bol van bij-dodelijke middelen!


mijke

Aanbevolen berichten

Vanavond op tros radar een onderzoek dat greenpeace heeft uitgevoerd onder sierplanten. Niet direct van toepassing op de moestuin zou je zeggen? Toch wel. Het blijkt dat er nagenoeg geen enkele plant wordt verkocht die niet onder de pesticiden zitten. Deze pesticiden zijn in de meeste gevallen (al dan niet acuut) dodelijk voor bijen en vlinders (zelfs als ze in de sierteelt volgens de wet zijn toegestaan). Daarnaast zitten er op verreweg de meeste planten ook domweg illegale pesticiden, die uiteraard extra schadelijk zijn. Ben je dus van plan om wat leuke lavendeltjes in de tuin te zetten voor de bijen? Beter doe je dat dus niet. Zelfs op de speciale bollenmix voor bijen zitten die pesticiden. Ook voor de mensen die graag thee zetten van lavendel, of viooltjes door hun salades doen: haal dat dus maar gauw uit je hoofd als je plant uit het tuincentrum komt! Ohja, leuk detail: in het tuincentrum denken ze (of iig zeggen ze) dat hun planten vrij van bestrijdingsmiddelen zijn.

 

Natuurlijk tekenen we allemaal braaf alle petities tegen pesticides etc. en op dit forum wordt er natuurlijk ook met sierplanten heel wat gezaaid en gestekt, maar het is toch wel iets om rekening mee te houden! Hoe? Door bij de biologische teler te kopen denk ik (hoewel ook daar schadelijke bestrijdingsmiddelen zijn toegestaan...). Maar waar er in groningen bijvoorbeeld een zou zitten? Volgens mij zou het inhouden dat je hoe dan ook met een auto de provincie in moet. Mooi knudde dus!

 

Hier alle informatie over de uitzending van vanavond:

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/21-04-2014/pesticiden-op-tuinplanten/

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was dit al wel langer bekend. Met sierbloemen teelt is het nog veel erger gesteld trouwens. Een bosje tulpen die uitgebloeid zijn horen echt eigenlijk bij het chemisch afval thuis. En dat is echt niet overdreven, al wordt er tegenwoordig ook wel wat aan gedaan om de gehaltes wat te verminderen. Lelies en hyacinten zijn ook erg. Rozen ook.

 

Paar weken kocht ik een struikroos ergens. Stond stijf van de middelen. Dat kun je zien met een wat ervaren oog. Het was niet anders. Het was een soortje waar ik al lang naar op zoek was, en heb hem tóch maar genomen

Een lavendel van de Intratuin, opgejaagd en veels te ver heen in groei en bloei voor het seizoen, koop ik ook niet.

De meneer in het filmpje noemde dat "plofplanten" haha. Wel een toepasselijke naam. Rozemarijn, salie enz ook hoor.

 

@ Mijke. Bij jou in de buurt zit de kweker : "de Plantage" die overigens ook per post verzenden. Mooi spul. Prachtig breed aanbod en ook specialere zaken. Zeker een tip waard. Zit bij Eenrum dacht ik.

Dan heb je Brian Kabbes natuurlijk , ook voor jou niet ver weg.

Tal van Bio-kwekers, versturen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bio-fee, dit item ging niet specifiek over biologische planten, maar ook bij biologische landbouw zijn bestrijdingsmiddelen toegestaan. Dan gaat het dus niet alleen over sierplanten, maar ook over voedsel dat je in de winkel koopt. Een van die middelen is bijvoorbeeld rotenon, en dat is bijzonder schadelijk voor het milieu. Biologisch betekent dus helaas niet automatisch onschadelijk!

 

Bit, heb je daar toevallig websites van? Er zijn bijvoorbeeld aardig wat bedrijven die De Plantage heten, leert een snelle google mij!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

bio-fee, dit item ging niet specifiek over biologische planten, maar ook bij biologische landbouw zijn bestrijdingsmiddelen toegestaan. Dan gaat het dus niet alleen over sierplanten, maar ook over voedsel dat je in de winkel koopt. Een van die middelen is bijvoorbeeld rotenon, en dat is bijzonder schadelijk voor het milieu. Biologisch betekent dus helaas niet automatisch onschadelijk!

 

Bit, heb je daar toevallig websites van? Er zijn bijvoorbeeld aardig wat bedrijven die De Plantage heten, leert een snelle google mij!

 

 

Volgens deze http://www.bionext.nl/content/milieuvervuiling website is rotenon in Nederland al langere tijd niet meer toegestaan in de biologische landbouw. Ik heb het stukje wat hierover gaat even gekopiëerd.

 

Gewasbeschermingsmiddelen van natuurlijke oorsprong (G.N.O.'s) De biologische landbouw maakt alleen gebruik van in de natuur voorkomende hulpstoffen voor de preventie van plantenaantastingen. Koper, zwavel, rotenon en pyrethrine zijn voorbeelden van dergelijke stoffen. In Nederland zijn koper en rotenon overigens niet toegestaan. Het EU-rapport bespreekt koper, rotenon en pyrethrine. Koper en rotenon zijn in Nederland al jaren niet toegestaan, vanwege de nadelige invloed op het milieu. Gebruik van pyrethrine is nu toegestaan, behalve in grootfruit, maar de toelating loopt in 2002 af. Naar deze stof is weinig onderzoek gedaan; het EU-rapport schat het risico op waterverontreiniging door pyrethrine laag in, vanwege de lage doseringen en de afbreekbaarheid van de stof. De Nederlandse overheid is echter niet overtuigd van de milieuvriendelijkheid. Op grond van rekenmodellen wordt bij gebruik van pyrethrine in het grootfruit een belasting van het oppervlaktewater verwacht. (Veld)onderzoek naar de effecten op de waterkwaliteit, naar andere toepassingstechnieken en andere dragers is gewenst. (Spuit)zwavel wordt met name gebruikt voor de bestrijding van schimmels in fruit. Bij de gebruikte doseringen zijn geen negatieve effecten op niet-doel organismen bekend. Het Ministerie van LNV rekent zwavel dan ook tot de niet-belastende bestrijdingsmiddelen. - See more at: http://www.bionext.nl/content/milieuvervuiling#sthash.xcIb5zvS.dpuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

In nederland idd, maar daar komt lang niet al ons voedsel (of plantgoed) vandaan. Een heleboel pesticiden die in de nederlandse sierlandbouw verboden zijn zitten toch op die planten omdat het plantgoed vaak uit het buitenland komt. Dus zelfs biologisch als lokaal gekweekte zaken zijn helaas helemaal geen garantie dat het milieuvriendelijker is.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk tekenen we allemaal braaf alle petities tegen pesticides etc.

 

Hier alle informatie over de uitzending van vanavond:

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/21-04-2014/pesticiden-op-tuinplanten/

 

http://reddebijen.nl/

is de link voor de in de uitzending genoemde petitie te tekenen.

 

De term "Plofplanten" vind ik en zegt meteen alles over het onderwerp.

 

Topic-titel aanpassen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ga je voor Biologisch Ecologisch Dynamisch. Die boeren moeten binnen hun bedrijf alles in balans hebben en gebruiken dus ook (bijna(soms kan je bijna niet anders)) geen middelen die schade kunnen maken daar ze anders hun eigen kringloop(die werken cradle to cradle) stuk maken. Dus ook geen natuurlijke middelen die schadelijk zijn.

 

Maar ook de natuur heeft zelf hele rare werkingen op bijen en hommels. De zilverlinde verzorgt n.l. ook voor sterfte van hommels en bijen(en soms lijkt het ook wel alsof ze er bewust naar toe komen*(*o.a eigen observatie)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dekleineplantage.nl/

http://www.hessenhof.nl/

 

Heet dus helemaal niet "De Plantage" , heet : De Kleine Plantage.

Maar Mijke. Ietwat genuanceerder ligt het wel. Het is dan wel zo, dat in dat genoemde programma ook de biologisch geteelde planten , sierplanten en allerhand kweekgoed, óók met bestrijdingsmiddelen gevonden zijn. Maar.

 

Biologisch geteeld én lokaal geteeld is wel degelijk veelal ( ik zeg niet voor 100% ) zónder bestrijdingsmiddelen die schadelijk zijn voor het milieu.

Een kweker als de Kleine Plantage, Bierkreek in Zeeland, de in de reportage aan het woord komende 'De Hessenhof ', zijn wel kwekers die zo produceren. Die gebruiken die middelen niet.

Daar rept Greenpeace niet over. Dat onderzoekt Greenpeace ook niet, das ook té veel moeite, om juist die kleinschaligere lokale producenten te onderzoeken. Hebben ook te weinig marktaandeel en zijn voor Greenpeace dus niet boeiend en voor een programma als Radar al helemaal niet. Ze hadden dat ook best eens mogen vermelden. Doe een oproep ? Oké. Maar geef dan ook gelijk een hele lijst van bedrijfjes die in Nederland stinkend hun best doen en géén zooi verkopen. Nee, dát doen ze niet.

Ik hou zelf niet van dat soort programma's die alleen maar angst verkopen. Hoe terecht in dit geval ook.

 

Er zijn in ons land tal van kwekers, en juist vaak ook hele goeie kwekers, die géén plofspullen verkopen. Bastin in Limburg is er nóg zo een. ( verstuurd ook ) Er zijn er meer. Misschien kunnen anderen ook meerdere noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho ho ho! Er wordt duidelijk in het programma vermeld welke bedrijven er onderzocht zijn, en het gaat daarbij overduidelijk alleen om grootschalige commerciele tuincentra. Er wordt juist een kleine biologische teler bij gehaald om het contrast te laten zien. Ik weet niet of je het item echt hebt gekeken? Dan moet je het met me eens zijn dat dit item juist niet nadelig is voor dergelijke kleine zaken, eerder voordelig, want er wordt duidelijk vermeld dat ze bij de Hessenhof dus helemaal geen bestrijdingsmiddelen gebruiken.

 

Dat ik zei dat zowel biologisch als lokaal geteeld niet per se een garantie zijn voor milieuvriendelijk, die informatie kwam van mijzelf.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik zei dat zowel biologisch als lokaal geteeld niet per se een garantie zijn voor milieuvriendelijk, die informatie kwam van mijzelf

 

Op zich een belangrijk en interessant onderwerp! Goed dat je er hier aandacht aan besteedt.

 

Maar het onderscheid tussen "goed" en "verkeerd" (gezond/ongezond, milieuvriendelijk/schadelijk, giftig/onschadelijk) is erg zwartwit. Elke conclusie en oordeel is dan te algemeen, generaliserend en daardoor eigenlijk niet meer "waar". Uiteindelijk verandert daardoor niet veel ten goede. Moeilijk om te beoordelen als ik geen overzicht of meer kennis van zaken heb + er is altijd meer over te leren en oh zo veel dat ik nog niet weet. Zo een documentaire is een fragmentje met zinvolle, nieuwe informatie en tegelijk (en daardoor) ook te weinig en te makkelijk. Eerder en vooral een aanzet om goede kennis op te doen. Wie gebruikt iets schadelijks, hoeveel, wat precies. waar precies? Op welke manier en in welke mate is het schadelijk? Zijn er alternatieven? enzovoort...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook iets af:

Planten worden in eoa buitenland dus volgegooid met pesticiden, worden vervolgens hierheen getransporteerd, staan een tijdje in een tuincentrum en belanden vervolgens in mijn tuin.

Hoelang gaat daar overheen?

En hoeveel pesticiden zitten er dan nog op/in/aan zo'n plant? Hoelang blijven pesticiden "kleven"? Spoelt dat er in zo'n tuincentrum niet af als ze water geven ofzo? Of spoelt 't dan de (pot)grond in en wordt 't op die manier weer opgenomen door het plantje in kwestie?

Ik heb geen idee... maar ik heb dan ook een hoogblonde ziel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat dan veelal om pesticiden die IN de plant zitten, en niet op. Het nadeel daarvan is dus dat alle nieuwe bladeren en dus ook de bloemen die die nieuw maakt, het stuifmeel etc. deze schadelijke stoffen bevat. Dus stekken van zo'n plant zullen het ook nog steeds bevatten. En dat die stoffen bij het vergaan van de plant de bodem in spoelen, waar het nog meer schade berokkent, plus dat de buurplanten, die eerst gifstof vrij waren, dit water en dus de gifstoffen ook weer opnemen. Het is dus in die zin 'besmettelijk'. Als ik het goed heb onthouden uit het filmpje is de halfwaardetijd van dergelijke stoffen (dus hoe lang het duurt voordat de hoeveelheid stof in de bodem door uitspoeling en afbreking etc. gehalveerd is) wel 3 jaar.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met de zaden van dergelijke planten? Ik zie bijvoorbeeld overal uitgezaaide lavendel bij een kennis in de tuin, en zij heeft ongetwijfeld bespoten ouderplanten. Als ik zaad van die ouderplanten gebruik, hoe groot is de kans dat ik gif in mijn zaailingen heb? (om die vervolgens op mijn tuin te zetten, waarbij het gif mogelijk vrij komt etc. etc.)

Hoe veilig kun je je nog voelen!?

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met de zaden van dergelijke planten? Ik zie bijvoorbeeld overal uitgezaaide lavendel bij een kennis in de tuin, en zij heeft ongetwijfeld bespoten ouderplanten. Als ik zaad van die ouderplanten gebruik, hoe groot is de kans dat ik gif in mijn zaailingen heb? (om die vervolgens op mijn tuin te zetten, waarbij het gif mogelijk vrij komt etc. etc.)

 

Daar is helemaal niets over te zeggen. Je weet niet waar en door wie ze zijn gekweekt, of ze zijn behandeld, waarmee precies, hoeveel, hoe lang geleden en dus kun je niets zeggen over de gevolgen. Er wordt ongetwijfeld ook wel "rotzooi" gebruikt...dat is niet nieuws. Maar het is niet te controleren. Misschien valt het best mee. Elk gif/middel heeft zijn eigen werking, gevolgen. Daarom is dit topic ook zo vaag en schiet je er zo weinig mee op!

 

Hoe veilig kun je je nog voelen!?
Hoe veilig je je kunt voelen, is vooral een kwestie van perceptie: wat weet je (bijna niets weten we vaak) en hoe neem je dat waar? Beter is de vraag: Hoe veilig ben je?

 

Heel algemeen: We staan voortdurend bloot aan van alles en nog wat en in onze leefomgeving "zit" er van alles en daarop worden allerlei dingen losgelaten. Vanuit mijn waarneming: veel te makkelijk, zonder dat we weten wat het is en hoe het allemaal werkt en dat heeft ongetwijfeld allerlei gevolgen voor ons en onze gezondheid (die we nauwelijks kennen) en voor het milieu waarin we ons leven (moeten) leiden. Dat je tuin "schoon" en "gifvrij" kan zijn is een illusie. Dat je compleet "gezond" en "natuurlijk" kunt leven is ook een illusie. Als je moeite doet en kennis van zaken hebt, kun je hooguit proberen om - in het klein - voorzichtig te zijn, bewust om te gaan met wat je koopt en gebruikt en doet. Daarmee ben je niet "veilig", maar neem je wel een verantwoordelijkheid voor de wereld en je leefomgeving. Zorgen dat je goed en precies geïnformeerd bent, voor zover mogelijk, hoort daarbij. Dat was ook de kern van mijn eerdere reactie in deze draad. Zeker de moeite waard om bewust en kritisch met dingen om te gaan en niet blindelings iets te gebruiken, te kopen, na te jagen of te doen. Even goed nadenken, een vanzelfsprekend patroon doorbreken en kennis ter zake vergaren horen daarbij.

Aan de andere kant moet je er ook voor oppassen om alles te wantrouwen en je te krampachtig zorgen overal over te maken: dan heb je ook geen leven meer. Maar je kunt best veel kleine dingen doen en op allerlei dingen letten en zo een verantwoordelijkheid ten goede nemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het opzich met je eens weknow dat dit topic "vaag" is in die zin dat er nog een boel vragen onbeantwoord zijn. In die zin is het onderzoek van greenpeace ook een soortvan steekproef. Maar de resultaten van die steekproef zijn wel dusdanig schokkend dat je daaruit wel rustig kunt concluderen dat je beter geen sierplanten in grootschalige commerciele tuincentra kunt kopen als de bijen je lief zijn. Heb je het onderzoek al gelezen? Ik denk dat het daar voor jou in ieder geval al een stuk duidelijker van wordt.

 

Wat betreft die zaden, daar heb ik zelf geen verstand van maar ik heb deze vraag ook aan Janneke Tops gesteld die op onze buurttuin een lezing gaf over biologisch moestuinieren en oa zelf zaden winnen. Zij zei dat de eventuele hoeveelheden pesticiden daarin te verwaarlozen zijn. Maargoed dan had ze het dus wel over gewassen die bedoeld waren voor menselijke consumptie. Wat het effect op bijen en vlinders zal zijn is natuurlijk niet hetzelfde, en daarnaast worden er op sierplanten dus veel meer en veel giftigere pesticiden gebruikt. En verder zag ik op haar facebook ook dat ze gelooft in aliensamenzweringen, chemtrails, niburu etc. dus hoe betrouwbaar haar informatie is had ik ook al vraagtekens bij Met andere woorden eigenlijk heb je helemaal geen reet aan dit stukje tekst

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel het is een gif wat in een zaadje zit en zich verspreid over de gehele plant..

In een zaadje kan, gezien de omvang, maar een beperkte hoeveelheid gif opgeslagen zitten. Als uit dat zaadje een plant groeit wordt dat gif nog verder vlerdund over de gehele plant. Het gif wordt niet opeens meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja loes precies, de nieuwe plant zal hoe dan ook een stuk minder gif bevatten dan de oude. Of dat voldoende is om de plant minder schadelijk te maken? Ik hoorde iets voorbij komen dat sommige planten zoveel gif bevatten dat het voldoende was om hele bijenvolkeren te vermoorden (althans ik heb onthouden dat het 'gruwelijk giftig' was, de exacte cijfers zou je de aflevering even voor moeten kijken )

 

@valerie ze hebben ook bloembollen onderzocht en ook die zijn grof bespoten. Dat zijn dan gifstoffen die IN de bol kruipen, en de plant die uit die bol gaat groeien staat dus ook ehh... bol van de gifstoffen. Gaan de bijtjes ook dood aan dus. Ze hebben zelfs een bollenmix onderzocht die werd verkocht speciaal voor de bijen, maar daarmee was het niet anders dus. Speciaal voor dode bijen, had het beter kunnen heten

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder koopt nooit bloemen. Die loopt gewoon door het bos en als ze een bloem ziet die ze wilt hebben dan plukt ze er één of twee, oogst ze de zaadjes en plant ze die wanneer het weer 't toelaat. Met bollen is het uiteraard een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloembollen giftig voor bijen?

Posted on 23 april 2013

 

Foto: R. van West

 

Denk je dat je wat goeds doet voor de bijen door vroeg bloembollen in je tuin te hebben; blijkt dat je eigenlijk gifbloemen creëert. Want bloembollen worden vaak in bestrijdingsmiddelen gedoopt voordat ze verkocht worden! Nouja, nu moet het niet gekker worden. Maar dat wordt het wel. Particuleren maken zich namelijk (onbewust) ook behoorlijk schuldig aan het vergiftigen van het leefmilieu van de bijen, zag ik gister in een uitzending van Radar.

 

Nederland grootverbruiker insecticiden

 

Het is al erg genoeg dat Nederlandse landbouwsector grootverbruiker is wat betreft bestrijdingsmiddelen. Samen met Japan en België zijn we recordhouder voor wat we per hectare aan bestrijdingsmiddelen gebruiken (Bron: Zembla). Een groot deel daarvan komt trouwens voor rekening van de snijbloemen. Een fris boeketje op tafel is dus eigenlijk helemaal niet zo fris. En in mijn blog over de kwaliteit van ons drinkwater heb ik al genoemd dat Nederland ook grootverbruiker is van het bestrijdingsmiddel imidacloprid, dat in andere landen al verboden is. O.a. omdat er aanwijzingen genoeg zijn dat het een vergif is voor de bijen.

 

In China zijn er al plekken waar fruitbomen met de hand bestoven worden door kinderen met kwastjes! Dit is deels om de productie te verbeteren (zie deze blog), maar had ook zeker te maken met steeds minder bestuivende insecten in die regio door grootschalig gebruik van bestrijdingsmiddelen (zie bijensterfte.nl). In ieder geval geen scenario waar we naar toe willen.

 

Wetenschapper Jeroen van der Sluijs van de Universiteit Utrecht zette in het Radar programma nog eens duidelijk op een rijtje dat er meerdere oorzaken zijn voor de enorme bijensterfte van de afgelopen jaren. Er is inderdaad ook de varroa-mijt die ziekten onder de bijen verspreidt. Maar dit wordt nog eens extra versterkt doordat de bijen al verzwakt zijn. En dat heeft alles te maken met ons kwistige gebruik van bestrijdingsmiddelen. Zo tasten neonicotinoïden het zenuwstelsel van de bijen aan waardoor ze gedesoriënteerd en verzwakt kunnen raken. De neonicotinoïden zijn in de laatste jaren de meest gebruikte groep van insecticiden geworden. Het gif wordt door de planten opgenomen waardoor ook het stuifmeel giftig wordt. Ook het gebrek aan biodiversiteit (door onze eentonige akkers zonder bloemen – > denk bestrijdingsmiddelen) helpt niet mee.

 

Giftige bloemen in de stad

 

Foto: TANAKA Juuyoh (田中十洋) (Flickr)

 

Met als curieus gevolg dat er in en rond de steden waarschijnlijk meer lekkers te vinden is voor de bijen dan in de ‘open natuur’. Dan is het dubbel cru dat die bloemen die er nog zijn giftig kunnen zijn voor de bijen. Zoals die bollen, die in imidacloprid gedompeld worden. Maar er zijn nog meer onvermoede gifbronnen. Blijkbaar worden er ook neonicotinoïden gebruikt om tuinaarde die je bij tuincentra koopt van al het leven te ontdoen. Nog los van het feit dat aarde uiteraard levend hoort te zijn, wordt dat gif door de planten die er op groeien opgenomen. Niet lekker voor de bijen dus. Ook voor ons zelf niet, trouwens, mocht je aan eetbaar tuinieren doen.

 

Bij tuincentra staan de bestrijdingsmiddelen gewoon voor het grijpen. Onkruidbestrijders, anti-luis-middeltjes of mierenverdelgers (als er Bayer of Syngenta op staat moeten er al alarmbelletjes afgaan!). In het mierengif zit genoeg werkzame stof (een halve gram) om 30 miljoen bijen uit te roeien (bijna de hele Nederlandse kolonie)! Via het regenwater komt het gif in de bodem en kan dan door planten worden opgenomen. Niet verbazingwekkend dus dat ook stadsimkers steeds meer te maken krijgen met hele volken die dood gaan. Geen vrolijk gezicht, kan ik je vertellen.

 

Duzzzz, weer extra reden om alles voor je tuin biologisch te kopen:

 

koop geen giftige bestrijdingsmiddelen tegen ongedierte (hou mijn blog in de gaten voor de tips om op een natuurlijke manier ongedierte te slim af te zijn)

koop biologische tuin/potgrond

koop biologische bloembollen (Bij Gezonde Gronden in Den Haag kan je in het najaar biologische bloembollen kopen)

En bedenk ook voor je een bloemetje voor een zieke koopt dat daar een giftig luchtje aan zit!

 

Hot item

 

Het onderwerp speelt op dit moment trouwens ook in de politiek. De Europese Voedsel en Waren Autoriteit (EFSA) heeft het advies gegeven om 3 van die neocitoninoïden voor een aantal toepassingen te verbieden. Dat zijn dan 10 van de 1000 toepassingen… Nog niet echt een overweldigende stap, maar tenminste wel een begin. Binnenkort wordt dit onderwerp ook in de kamer behandeld. Op reddebijen.nl (Greenpeace) kan je een petitie ondertekenen. Buzzz it voort!

 

http://www.roosgoesgreen.nl/permacultuur/bloembollen-giftig-voor-bijen/

 

Maar op zoek naar biologische bollen dan..

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...